انرژی

همکاری ۲ شرکت دانش‌بنیان در تولید نانوفیلترهای نیروگاهی/چالش شرکت‌ها برای ثبت سفارش

به منظور بهبود عملکرد فیلتراسیون در فیلترهای نیروگاهی و خودروهای سنگین، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به تولید نانوفیلترها روی آورد که به دلیل تحریم‌ها توانست با همکاری یکی از شرکت‌های داخلی با ساخت نسل جدید دستگاه‌های الکتروریسی، نانوالیاف‌هایی برای این فیلترها تولید کند که در حال حاضر ۷۰ درصد نیاز نیروگاه‌ها از طریق این شرکت دانش‌بنیان تامین می‌شود.

به‌ گزارش ‌ایسنا، محمود فقیهی، معاون فنی یکی از شرکت‌های فناور تولیدکننده نانوفیلترهای خودرویی و صنعتی در حاشیه بازدید خبرنگاران از این شرکت، با اشاره به این‌که این شرکت از سال ۱۳۷۰ تاسیس شد و در سال ۷۲ با تولید فیلترهای خودرویی به بهره‌برداری رسید، گفت: از آن جایی که نیروهای متخصص این شرکت فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر ، شریف و علم و صنعت هستند، استفاده از فناوری نوین جهان در محصولات خود را در دستور کار قرار دادیم. از این رو متوجه شدیم که می‌توانیم از فناوری نانو در بهبود فیلتراسیون فیلترهای تولیدی بهره ببریم.

فقیهی با بیان این‌که برای این منظور به همکاری با شرکت‌های خارجی روی آوردیم، خاطر نشان کرد: از آن جایی که در سال ۸۵ دستگاه‌های تولیدکننده نانو الیاف مورد نیاز فیلترها در کشور وجود نداشت، از این رو مذاکراتی را با یکی از شرکت‌های تولیدکننده این دستگاه از کشور چک آغاز کردیم، ولی به دلیل بحران‌های اقتصادی این همکاری متوقف شد.

همچنین بخوانید

وی ادامه‌ داد: در ادامه این مطالعات متوجه شدیم که یکی از شرکت‌های حوزه نانو فناوری اقدام به طراحی و ساخت این نوع دستگاه‌ها کرده است. از این رو مذاکراتی را برای تولید صنعتی دستگاه‌های الکتروریسی به منظور تولید نانو الیاف مورد نیاز فیلترها آغاز کردیم.

به گفته فقیهی،خرید این دستگاه از کشور چک، بیش از یک میلیون یورو هزینه در بر داشت که با همکاری این شرکت دانش‌بنیان نسبت به تولید صنعتی دستگاه‌های الکتروریسی اقدام کردیم.

این محقق ادامه داد: برای تولید این دستگاه، پایلوت کوچکی در اشل صنعتی ایجاد کردیم که بعد از ارزیابی‌های گسترده، نسل اول این دستگاه در سال ۹۰ به شرکت ما تحویل داده شد.

فقیهی با بیان این‌که در حال‌ حاضر چهار نسل از این دستگاه الکتروریسی در این شرکت به بهره‌برداری رسیده است، اضافه کرد: در هر کدام از نسل‌های این دستگاه اقدام به بهبود عملکرد دستگاه شد و امروز توانستیم از نانو الیاف‌های مورد نیاز در فیلترهای تولیدی‌مان بهره ببریم.

مدیر فنی این شرکت دانش‌بنیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود کاربرد نانو فیلترهای تولیدی را در حوزه‌های گاز، نفت، نیروگاهی و خودرویی دانست و یادآور شد: شرکت ملی گاز برای فیلترهای توربین‌های خود اقدام به واردات این محصول می‌کرد که بعد از مشکلات فراوان موفق شدیم نانو فیلترهای خود را در سال ۹۴ به شرکت ملی گاز ارائه دهیم و در حال‌ حاضر این شرکت، فیلترهای مورد نیاز خود را از نمونه‌های داخلی تامین می‌کند.

وی با اشاره به عرضه نانوفیلترها به نیروگاه‌های کشور، خاطر نشان کرد: در ادامه این فعالیت‌ها از سوی پژوهشگاه نیرو نسبت به استانداردسازی نانو فیلترها اقدام شد که در حال‌ حاضر این استانداردها لازم‌الاجرا است.

فقیهی یادآور شد: در ابتدای فعالیت تنها پنج درصد نیاز نیروگاهی کشور را تولید می‌کردیم، ولی با افزایش سطح همکاری‌ها ۷۰ درصد فیلترهای مورد نیاز نیروگاه‌ها از طریق این شرکت تامین می‌شود.

این محقق در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: علاوه بر نانو فیلترهای صنعتی و نیروگاهی، در جهت تولید نانو فیلترهای خودرویی برای اتوبوس‌ها و کامیون ها اقدام کردیم. ضمن این‌که موفق به تولید نانو فیلترها برای خودروهای سبک شدیم.

فقیهی با اشاره به عدم توجه شرکت‌های خودروساز به نانوفیلترهای تولید شده، خاطر نشان کرد: میانگین عمر متوسط نانو فیلترهای تولید شده از فیلترهای معمولی بالاتر است، به گونه‌ای که یک یا تا دو سال برآورد ما از عمر این نانو فیلترها است و عمر مفید نانو فیلترهای خودرویی ۶ ماه تخمین زده می‌شود.

وی در ‌عین ‌حال خاطر نشان کرد: عمر مفید این نانو فیلترها بستگی به میزان آلودگی منطقه‌ای است که از این فیلترها استفاده می‌شود. به عنوان مثال عمر مفید این فیلترها در شهرهای جنوبی کشور به دلیل توسعه فعالیت‌های صنایع نفت و گاز کمتر از مناطق شمالی است.

فقیهی در ادامه با اشاره به چالش‌های شرکت‌های فناور، گفت: تحریم‌های اعمال شده علیه کشور کل تولیدات کشور را در معرض خطر قرار داده است. ضمن این که ما در داخل نیز با خودتحریمی مواجه هستیم.

وی با اشاره به چالش‌های شرکتها در زمینه ثبت سفارشات، اضافه کرد: با نوسانات نرخ ارز به ما اعلام شد که ارز با قیمت چهار هزار تومان در اختیار ما قرار می‌گیرد، ولی در ادامه ارز هشت هزار تومانی نیز در اختیار ما قرار نگرفت که این امر موجب خساراتی به ما شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا