انرژی

کاهش قیمت نفت سنگین عربستان برای آسیا

شرکت‌کنندگان در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کردند عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، قیمت گریدهای سنگینی که در فوریه به آسیا می‌فروشد را کاهش خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شرکت کنندگان در این نظرسنجی اظهار کردند: ضعیف شدن حاشیه سود پالایش و کاهش احتمالی تقاضای آسیا برای نفت در سه ماهه دوم که فصل تعمیرات پالایشگاهها است از جمله عواملی هستند که ممکن است باعث شود عربستان سعودی قیمت فروش نفت سنگین را در فوریه کاهش دهد.

چهار پالایشگر شرکت کننده در این نظرسنجی گفتند: انتظار می‌رود قیمت فروش رسمی گرید “عرب هوی” ۵۰ سنت در هر بشکه در فوریه نسبت به ماه پیش از آن کاهش پیدا کند.

همچنین بخوانید

یکی از آنها گفت: گرید “عرب هوی” در چند ماه گذشته بسیار گران بوده است و انتظار می‌رود قیمتش ۵۰ سنت در هر بشکه کاهش پیدا کند.

طبق آمار رفینیتیو آیکان، میانگین حاشیه سود در یک مجتمع پالایشگاهی در سنگاپور حدود ۲.۸۴ دلار در هر بشکه در دسامبر بوده است که پایین‌ترین میزان از اوت سال ۲۰۱۳  به شمار می‌رود.

درباره گریدهای نفت سبک نیز دو شرکت کننده پیش‌بینی کردند قیمت فروش رسمی گرید “عرب لایت” ۲۰ تا ۳۰ سنت کاهش پیدا کند تا عربستان سعودی بتواند رقابت پذیری خود را در برابر صادرکنندگان نفت شیل آمریکا حفظ کند.

همین شرکت کنندگان انتظار داشتند قیمت فروش رسمی گرید “عرب لایت” در فوریه ۲۰ تا ۵۰ سنت کاهش داده شود.

آمریکا با تولید ۱۱.۵۳۷ میلیون بشکه در روز نفت در اکتبر، از روسیه و عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان سبقت گرفته است.

با این حال تقاضا برای نفت عربستان امسال که پالایشگاههای آسیایی جدید راه‌اندازی شده در نیمه اول سال ۲۰۱۹ قرار است نفت عربستان را بر اساس قراردادهای بلندمدت خریداری کنند، افزایش پیدا خواهد کرد.

قیمت فروش رسمی نفت عربستان معمولا پنجم هر ماه منتشر می‌شود و معیاری برای قیمت‌های نفت ایران، کویت و عراق مشخص می‌کند و بر بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز نفتی که به آسیا صادر می‌شود، تاثیر می‌گذارد.

بر اساس گزارش رویترز، آرامکو بر مبنای توصیه‌های مشتریانش و پس از محاسبه تغییرات در ارزش نفت خود طی ماه گذشته بر مبنای بازده و قیمت محصول، قیمت‌های نفتش را تعیین می‌کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا