امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

مبارزه همه‌جانبه با آفات زنبورعسل/پرهیز از واردات قاچاق زنبورملکه

کرج-رئیس بخش تحقیق و تشخیص بیماری‌های زنبورعسل، کرم ابریشم و حیات‌وحش موسسه رازی با تاکید بر مبارزه منسجم با آفات زنبورعسل، گفت: موضوع قرنطینه واردات به کشور جدی گرفته شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، دکتر مجتبی محرمی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به راه‌های مبارزه با ویروس‌هایی که سبب کاهش جمعیت زنبورعسل در کلونی‌ها می‌شوند، اظهار کرد: با توجه به یافته‌های بخش تحقیق و تشخیص بیماری‌های زنبورعسل موسسه رازی، توصیه ترویجی ما به سازمان‌های مسئول و اتحادیه‌های صنعت زنبورداری در کشور مبارزه همگانی و منسجم با آفات است.

وی با اشاره به اینکه منشأ این ویروس‌ها معمولاً فرآورده‌هایی است که از خارج وارد ایران می‌شود، افزود: این فرآورده‌ها طیف وسیعی را شامل می‌شود که ازجمله آن‌ها، واردات قاچاق ملکه، واردات فرآورده‌های زنبورعسل نظیر موم، گرده، عسل و ژل رویال است.

همچنین بخوانید

رئیس بخش تحقیق و تشخیص بیماری‌های زنبورعسل، کرم ابریشم و حیات‌وحش موسسه رازی بابیان اینکه این ویروس از طریق این عوامل می‌تواند به کشور وارد شود، اضافه کرد: در همین راستا موضوع قرنطینه واردات به کشور باید جدی گرفته شود و حتی‌المقدور از واردات غیرمعقول و غیرضروری پرهیز شود.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر برای کنترل بیماری‌های ویروسی زنبورعسل مبارزه همه‌جانبه با آفات زنبورعسل است که بیماری «واروازیس» از مهم‌ترین این آفات محسوب می‌شود و ویروس‌ها می‌توانند از این طریق به کلونی‌های زنبورعسل ورود پیدا کنند.

دکتر محرمی با تأکید بر لزوم مبارزه همگانی و منسجم با این آفت در سطح کشور، گفت: با اجرایی کردن این موارد می‌توانیم از شدت و حدت این آلودگی‌های بکاهیم.

وی توجه به مدیریت بهداشتی زنبورستان ها را امری بسیار مهم عنوان کرد و افزود: با افزایش سطح بهداشت در زنبورستان ها و کلونی‌ها، به‌طور مسلم زنبورستان ها در برابر این عوامل ویروسی و بیماری‌زا بیمه خواهند شد.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا