بورسبورس اوراق

مروری بر معاملات بورس کالا در هفته گذشته/ سقف خرید محصولات پتروشیمی از سامانه بهین‌یاب تغییر کرد

هفته گذشته، با توجه به رشد قیمت دلار شاهد افزایش رقابت برای محصولات پلیمری و محصولات شیمیایی بودیم؛ همچنین نوسانات قیمت نفت و وضعیت نامطلوب صادرات قیر و نیز شروع تعطیلات کریسمس و نیمه تعطیل شدن بازارهای جهانی باعث شد وکیوم باتوم تولیدی اکثر مجتمع‌ها با مازاد عرضه روبرو شود.گفتنی است، تالار صنعتی نیز مانند همیشه شاهد صدرنشینی معاملات ورق‌های فولاد مبارکه اصفهان بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طی هفته گذشته مجموع تالارهای بورس کالا ارزشی حدود یک هزار و ۲۶۵میلیارد تومان داشت که در ۱۶۹۵قرارداد منعقد شدند. از این میزان، حدود یک هزار میلیارد تومان معامله در رینگ داخلی انجام شد. همچنین، تالار صنعتی با حدود ۴۴۲میلیارد تومان، بیشترین ارزش را در تالارهای موجود به خود اختصاص داد.

هفته گذشته، با توجه به رشد قیمت دلار شاهد افزایش رقابت برای محصولات پلیمری ومحصولات شیمیایی بودیم؛ همچنین نوسانات قیمت نفت و وضعیت نامطلوب  صادرات قیر و نیز شروع تعطیلات کریسمس و نیمه تعطیل شدن بازارهای جهانی باعث شد وکیوم باتوم تولیدی اکثر مجتمع‌ها با مازاد عرضه روبرو شود. تالار صنعتی نیز مانند همیشه شاهد صدرنشینی معاملات ورق‌های فولاد مبارکه اصفهان بود.

گفتنی است، در اخرین روز معاملاتی، بنابر اطلاعیه ای از بورس کالا، سقف خرید سهمیه بهین یاب برای محصولات پتروشیمیایی تغییر کرد که به موجب آن از روز شنبه (۱۵ دی ) مقرر شد تا برخی محصولات بدون سقف و برخی با افزایش امکام معامله داشته باشند.

در ادامه معاملات انجام شده در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.

آرامش تالارهای بورس کالا در روز شنبه

شنبه گذشته (۸ دی)، معاملات تالار صنعتی بورس کالا به غیر از (شمش آلومینیوم شرکت آلومینیوم ایران) به قیمت پایه معامله شدند. پرارزشترین معامله این تالار به شمش آلومینیوم ۹۹.۹۸ شرکت آلومینیوم ایران (فایرا) به میزان حدود ۲۸.۷ میلیارد تومان اختصاص داشت.این محصول با  ۱.۷درصد افزایش نسبت به قیمت پایه معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در دوم دی، حدود ۱.۸ درصد کاهش قیمت داشت.

همچنین، طی این روز بیلت ۶۰۶۳ همان شرکت نیز به قیمت پایه کیلویی ۲۰ هزار و ۱۲۷ تومان نقدی معامله شد و با حدود ۴۰۲ میلیون تومان ارزش، کمترین ارزش معاملات این تالار را به خود اختصاص داد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در ۲۵ آذر، حدود ۹ درصد کاهش قیمت داشت.

مس کاتد ۲، شرکت «فراوری مس تخت گنبد» نیز به قیمت پایه کیلویی ۵۳ هزار و ۳۹۴ تومان و شمش روی ۹۹.۹۷ شرکت «فرآوری مواد معدنی» نیز به قیمت پایه کیلویی ۲۵ هزار و ۲۶۷ تومان عرضه شد اما مورد معامله قرار نگرفت.

در این میان آهن اسفنجی «جهان فولاد سیرجان» نیز که به قیمت پایه کیلویی ۱۲۲۴ تومان عرضه شده بود هم به دلیل نداشتن خریدار، از روی تابلوی معاملات حذف شد.

همچنین در این روز، اغلب معاملات تالار پتروشیمی به قیمت پایه معامله شد. در این میان، پرارزشترین معاملات تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی به «استایرن بوتادین رابر روشن ۱۵۰۲» پتروشیمی بندر امام به میزان حدودی ۷.۳ میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت پایه کیلویی ۱۲ هزار و ۱۷۳ تومان به طور سلف معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در یکم دی ماه، حدود ۳.۲ درصد افت قیمت داشت. البته این افت قیمت ناشی از کاهش نرخ های پایه اعلام شده در یکشنبه گذشته است.

کالای «پلی بوتادین رابر ۱۲۲۰» پتروشیمی شازند (شاراک) نیز جزو پرمعامله‌ترین کالاهای تالار پتروشیمی به میزان حدود ۶.۴ میلیارد تومان بود. این محصول به قیمت پایه کیلویی ۱۲ هزار و ۶۹۸ تومان در حجم ۵۰۴ تن فروخته شد و نسبت به معامله قبلی خود در یکم دیماه، حدود ۳.۲ درصد کاهش قیمت داشت.

در این روز معاملات وکیوم باتوم پالایش نفت تبریز (شبریز) نیز به قیمت پایه کیلویی ۲۰۴۴ تومان مانند معامله قبل (سوم دی) معامله شد. این معامله حدود ۷۱۵ میلیون تومان ارزش داشت.

سبد تیرآهن مخلوط (ذوب) تنها محصول مورد رقابت روز یکشنبه

یکشنبه هفته گذشته (۹ دی)، همه معاملات تالار صنعتی به غیر از سبد تیرآهن مخلوط شرکت ذوب آهن اصفهان به قیمت پایه انجام شد. پرارزشترین معامله این تالار به محصول سبد تیرآهن مخلوط شرکت ذوب آهن اصفهان به میزان حدودی ۱۲ میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول با ۰.۲۲ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه، کیلویی ۳۱۳۷ تومان در حجم ۳۷۸۴ تن فروخته شد. سبد تیرآهن مخلوط «ذوب آهن اصفهان» نسبت به معامله قبلی خود در دوم دی ماه، ۵.۴ درصد افت قیمت داشت.

در این روز همچنین، مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) به قیمت پایه کیلویی ۵۵ هزار و ۱۲۹ تومان در حجم ۳۰۰۰ تن فروخته شد. این محصول نیز نسبت به معامله قبلی خود در دوم دی، حدود ۳.۲ درصد رشد قیمت داشت.

تالار پتروشیمی وفراورده های نفتی نیز حدود ۵۱۲۷ تن محصول را به ارزش حدود ۱۵ میلیارد تومان معامله کرد که در ۲۱ قرارداد منعقد شد.

در این میان، پر ارزشترین محصول به وکیوم باتوم پالایش نفت تهران (شتران) در حدود یازده میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول به قیمت پایه کیلویی ۲۰۴۴ تومان در حجم ۱۰۰۰ تن معامله شد. این  محصول نسبت به معامله قبلی خود در سوم دی، تغییر قیمتی نداشت.

همچنین، وکیوم باتوم پالایش نفت بندرعباس (شبندر) هم به قیمت پایه کیلویی ۲۱۴۶ تومان به حجم ۵۰۰۰ تن فروخته شد. قیمت این محصول نیز نسبت به معامله قبلی خود در ۵ دی، ثابت ماند. وکیوم باتوم «پالایش نفت اصفهان» نیز به دلیل نداشتن متقاضی فروش نرفت. این محصول هم به قیمت کیلویی ۲۰۴۴ تومان عرضه شده بود.

دوشنبه خوب پلی پروپیلن‌ها

روز دوشنبه گذشته (دهم دی ماه) فولاد مبارکه با قیمت‌های جدید وارد رینگ صنعتی بورس کالا شد. از سویی ورق گرم B نسبت به معامله قبل خود در سوم دی ماه با ۷ درصد رشد همرا بود اما ورق سرد B شاهد حدود ۱۰ درصد افت قیمت در تالار صنعتی بود.

پرارزشترین معامله این تالار هم به ورق گرم B شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) به میزان حدود ۱۰۷ میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول به قیمت پایه کیلویی ۴۲۹۶ تومان معامله شد و نسبت به معامله قبلی در سوم دی، حدود هفت درصد رشد داشت.

در این روز ورق گرم C (فولاد) هم با حدود هفت درصد رقابت، کیلویی ۳۶۳۲ تومان فروخته شد. این محصول نیز نسبت به معامله قبلی در سوم دی، ۳.۵ درصد افت قیمت داشت. ورق سرد B این شرکت هم با قیمت پایه کیلویی ۴۷۷۴ تومان در حجم ۱۴۷۰۰ تن فروخته شد و حدود ۷۰ میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در سوم دی، حدود ۱۰ درصد افت قیمت داشت.

گفتنی است، مس کاتد ۲ شرکت ملی مس ایران (فملی) نیز با قیمت پایه کیلویی ۵۵ هزار و ۱۲۹ تومان در حجم ۴۰۰ تن فروخته شد. این محصول حدود ۲۲ میلیارد تومان ارزش داشت و نسبت به معامله قبلی خود در سوم دی، حدود سه درصد رشد قیمت داشت.

در این روز همچنین، شاهد افزایش رقابت‌ها به خصوص بین محصولات پلیمری در تالارپتروشیمی بودیم؛ به اعتقاد کارشناسان، افزایش رقابت در بورس کالا می‌تواند مرتبط با نوسانات قیمت ارز باشد. در این میان، پرارزشترین معامله این تالار به «پلی پروپیلن نساجی L ۵۱۰» شرکت پلی پروپیلن جم به میزان حدودی ۱۷میلیارد تومان اختصاص داشت.

در این میان، پرارزشترین معاملات تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی به «پلی پروپیلن نساجی L 510» شرکت پلی پروپیلن جم به میزان حدودی ۱۷میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با ۲۵ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه، کیلویی ۱۱ هزار و ۳۹۱ تومان در حجم ۱۴۸۸ تن به طور نقدی معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در سوم دی، حدود چهار درصد رشد قیمت داشت.

همچنین، در این روز کالای «وکیوم باتوم» مورد معامله قرار نگرفت. این محصول به تولیدی شرکت «پالایش نفت شیراز» به قیمت کیلویی ۲۱۴ هزار و ۶۶۰ تومان و شرکت «پالایش نفت امام خمینی شازند» به قیمت کیلویی ۲۰۴ هزار و ۴۴۰ تومان عرضه شده بود که به دلیل نبود متقاضی مورد معامله قرار نگرفت.

محصولات ذوب آهن اصفهان بازهم رقابتی‌ شدند /  افزایش رقابت محصولات پتروشیمی در روز سه شنبه

سه شنبه گذشته (۱۱ دی)، اغلب محصولات تالار صنعتی (به جز محصولات شرکت ذوب آهن اصفهان) به قیمت پایه انجام شد. طی این روز سبد تیرآهن ۱۶ و ۲۰ شرکت ذوب آهن اصفهان (ذوب) با ۹.۴ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه، کیلویی ۳۳۷۴ تومان(۹.۴۱ درصد بالاتر از پایه) فروخته شد. سبد تیرآهن ۱۴ و ۲۷ این شرکت نیز با ۱۰.۴ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه، کیلویی ۳۴۰۴ (۱۰.۴ درصد بالاتر از پایه) تومان به فروش رفت.

در این روز اغلب محصولات تالار صنعتی (به جز محصولات شرکت ذوب آهن اصفهان) به قیمت پایه انجام شد.

پرارزشترین معامله این تالار به شمش ۱۰۰۰p-99.8 آلومینیوم ایران (فایرا) به میزان حدود ۱۲.۳ میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول به قیمت پایه، کیلویی ۱۹ هزار و ۲۵۲ تومان (۲.۰۲ درصد بالاتر از پایه قبلی) در حجم۶۴۰ تن فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در دوم دی، ۶.۳ درصد افت قیمت داشت.

در این روز، شاهد افزایش رقابت بیشتری در تالار محصولات پتروشیمی نسبت به هفته گذشته بودیم؛ به اعتقاد کارشناسان افزایش رقابت در بورس‌کالا می‌تواند مرتبط با نوسانات قیمت ارز باشد؛ این موضوع سبب بالا رفتن قیمت‌ها در بازار آزاد می‌شود که به موجب آن، رقابت‌ها نیز در بورس‌کالا شدت می‌گیرند. در میان معاملات تالار فرآورده‌های پتروشیمی، پرارزشترین معامله به پلی اتیلن سنگین لوله (مارون) به میزان حدودی ۱۸ میلیارد تومان اختصاص داشت.

در این میان، پرارزشترین معاملات تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی به « پلی اتیلن سنگین لولهN 100» شرکت پتروشیمی مارون به میزان حدودی ۱۸ میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول به قیمت پایه، کیلویی ۹۲۹۵ تومان در حجم ۱۹۳۶ تن به طور نقدی معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در چهارم دی، حدود دو درصد افت قیمت داشت.

همچنین، کالای «وکیوم باتوم» مورد معامله قرار نگرفت. این محصول به تولیدی شرکت «پالایش نفت شیراز» به قیمت کیلویی ۲۱۴ هزار و ۶۶۰ تومان و شرکت «پالایش نفت امام خمینی شازند» به قیمت کیلویی ۲۰۴ هزار و ۴۴۰ تومان عرضه شده بود که به دلیل نبود متقاضی مورد معامله قرار نگرفت.

کنسانتره (فملی) تنها محصول مورد رقابت/ صدرنشینی وکیوم باتوم (شبندر) در روز چهارشنبه

روز گذشته (چهارشنبه ۱۲ دی)، اغلب محصولات تالار صنعتی (به جز کنسانتره فلزات گرانبهای شرکت ملی مس ایران) به قیمت پایه انجام شد. پرارزشترین معامله این تالار به شمش آلومینیوم ۱۰۰۰p-۹۹.۸ (فایرا) به میزان حدود ۷.۷ میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول به قیمت پایه، کیلویی ۱۹ هزار و ۲۵۲ تومان فروخته شد و نسبت به معامله قبلی خود در یازدهم دی، تغییر قیمتی نداشت.حجم معاملات این تالار حدود ۵۰۹ تن بود که حدود ۲۱ میلیارد تومان ارزش داشت.

گفتنی است، طی این روز کنسانتره فلزات گرانبهای شرکت ملی مس ایران (فملی) طی سه عرضه با رقابت معامله شد. این محصولات تنها معاملات رقابتی تالار صنعتی بودند. در این میان، پرارزشترین معامله این محصول حدود چهار میلیارد تومان بود. این محصول با حدود ۱۳ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه، کیلویی حدود یک میلیون و ۳۴۱ هزار تومان فروخته شد.

آهن اسفنجی نیز مانند قبل به دلیل نداشتن متقاضی از تابلوی معاملات حذف شد. این محصول ۱۲۸۰ تومان قیمت داشت که توسط شرکت های پارس فولاد سبزوار، توسعه آهن و فولا گل گهر و فولاد سیرجان ایرانیان عرضه شده بود. این محصول حدود هشت درصد کمتر از قیمت روز قبل، تعیین شد.

در این روز محصولات شیمیایی نیز مانند محصولات پلیمری در روز گذشته با رشد رقابت (نسبت به هفته گذشته) همراه بوند. پرارزشترین معاملات در تالار فرآورده‌های پتروشیمی نیز به « وکیوم باتوم» شرکت پالایش نفت بندرعباس به میزان حدودی ۳۰ میلیارد تومان اختصاص داشت.

شایان ذکر است، کالای «پلی اتیلن سبک خطی ۰۲۰۹» پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) نیز با ۷.۸ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه، کیلویی ۹۰۴۴ تومان در حجم ۲۲۰۰ تن معامله شد. این محصول جزو چرارزشترین معاملات این تلار بود و حدود ۲۰ میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در چهارم دی حدود ۲.۵ درصد افزایش قیمت داشت.

منبع
اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا