اقتصاد کلان

نبود تفکر رقابتی عامل اصلی رکود در اشتغال/ مدون نبودن برنامه‌های توسعه در کشور

آرمان اقتصادی — کارشناس بازار کار با اشاره به اهمیت ایجاد فضای رقابتی در بخش اشتغال گفت: در حال حاضر توسعه هم جانبه و پایدار در فضای کار وجود ندارد و با وجود شرایط حاکمیتی در اقتصاد و نبود سرمایه‌گذاری برای رونق تولید، اشتغال نیز رونق نخواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آرمان اقتصادی، افزایش نرخ بیکاری در سال های گذشته و وضعیت نامناسب تولید باعث شد تا سال ۹۶ به نام اقتصاد مقاومتی، تولید-اشتغال نامگذاری شود؛ این وضعیت در حالی رخ داده است که دولت یازدهم در روزهای آغازین کار خود وعده داده بود تا بخش اعظمی از معضل بیکاری را حل کند.  
 

 با این وجود بسیاری از افراد تحصیل کرده شاغل رضایت چندانی از شغل خود ندارند و اغلب افراد دارای شغل غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود هستند که این موضوع موجب نارضایتی بسیاری از شاغلین وکاهش راندمان کاری می‌شود.
 

همچنین بخوانید
این در حالی است که شاخص بیکاری در سال‌های اخیر نه تنها کاهش نیافته بلکه در برخی از شهرهای بزرگ شاهد افزایش شاخص نرخ بیکاری بوده‌ایم.
 

در این رابطه کمال اطهاری کارشناس بازار کار در گفت‌و‌گو با میزان در خصوص روند اشتغال در کشور گفت: در بحث اشتغال در کشور نهادسازی و نظریه‌های اقتصاد، راهبردی تبیین نشده است و این مشکل بزرگی است که اقتصاد کشور را در چندین سال گذشته تحت تاثیر قرار داده است.
 

وی در این‌باره افزود: با توجه به تکیه اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی و عدم توجه به اقدامات عمرانی شاهد رکود در بخش اشتغال در کشور هستیم و با توجه به برنامه‌ریزی‌های نامطلوب در جهت استفاده از منابع موجود در کشور امکان رشد تولید و اشتغال ایجاد نخواهد شد.
 

کارشناس بازار کار با اشاره به اهمیت برنامه توسعه برای رونق اشتغال در کشور اظهار کرد: برنامه و نظریه توسعه در کشور به صورت مدون وجود ندارد زیرا برنامه توسعه باید قرار داد اجتماعی باشد و تمام برنامه‌های موجود در کشور دولتی هستند به همین دلیل رونق در بخش کار دور از انتظار است.
 

اطهاری با اشاره به اهمیت ایجاد فضای رقابتی در توسعه قراردادهای اجتماعی گفت: برای توسعه قرار دادهای اجتماعی در کشور باید فضای رقابتی به صورت واقعی در کشور محقق شود و شعار دادن نمی‌تواندمشکلی از بحث اشتغال در کشور را بهبود بخشد.
 

وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر توسعه هم جانبه و پایدار در فضای کار وجود ندارد و با وجود شرایط حاکمیتی در اقتصاد و نبود سرمایه‌گذاری برای رونق تولید، اشتغال نیز رونق نخواهد گرفت.  
 

کارشناس بازار کار در خصوص اهمیت ایجاد فضای رقابتی در کشور گفت: زمانی که فضای رقابتی در کشور وجود نداشته باشد هیچ یک از شرایط رونق در زمینه اشتغال چون معافیت مالیاتی و… نمی تواند موجب رونق بازار کار شود.
 

براساس این گزارش و به گفته برخی از کارشناسان بازار کار دولت یازدهم در زمینه اشتغال با توجه به وعده هایی که داده، عملکرد چندان موفقی نداشته است و باید دید با شروع سال جدید چه اقدامات موثری در این زمینه انجام خواهد داد.
 

انتهای پیام/

منبع:میزبان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا