صنعتصنعت، معدن، تجارت

علت عمده بیکاری فارغ التحصیلان نداشتن مهارت های شغلی است

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی دلیل اصلی بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را نه به خاطر فقدان شغل، بلکه در بسیاری زمینه ها نبود مهارت لازم عنوان کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی ، “ابوالفضل کیانی بختیاری” در همایش معرفی دوره های آموزشی آمادگی استخدام با هدف ارتقای مهارت دانش آموختگان دانشگاهی در محل سازمان مدیریت صنعتی افزود: در صورت وجود مهارت های عمومی و تخصصی در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی شرایط برای استخدام آنان تسهیل می گردد.

وی درخصوص اهمیت مهارت ورزی برای فارغ التحصیلان دانشگاه اظهار داشت:علاوه بر آموزش های کلاسیک و آکادمیک، آموزش‌های حرفه‌ای و همچنین توسعه توانمندی ها و مهارت ها نیز مورد نیاز است، چرا که ۷۰ درصد آموزش ها از طریق کسب تجربه در محیط کار فراهم می شود.

کیانی بختیاری در ادامه به اسناد بالا دستی اشاره کرد و گفت: موضوع اشتغال و اشتغالزایی برای جوانان در “سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی”، “سند کلی نظام در بخش اشتغال”، “سیاست‌های کلی علم و فناوری” ، “برنامه ششم توسعه” و “برنامه های وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص توسعه اشتغال” دیده شده است.

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، مطابق برنامه ششم توسعه نرخ بیکاری تا سال ۱۴۰۰ باید به کمتر از ۸.۶ درصد کاهش یابد، این در حالی است که نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله هم اینک ۲۷.۲ درصد است.

وی بیان داشت: مطابق شاخص بین المللی “NNET”، ۳۶ درصد از جوانان ۱۵ تا ۲۵ ساله ایرانی به دنبال کسب مهارت نیستند و قید هرگونه کار، تحصیل یا مهارت‌آموزی را زده‌اند.

کیانی بختیاری اظهار داشت: بر اساس پیش بینی های بانک مرکزی و پایگاه های بین المللی، نرخ بیکاری در کشور با روند ۱۲ درصدی تا سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت و در این میان نرخ بیکاری جوانان به طور متوسط ۲۸ درصد است.

وی یادآور شد: ۷۵ درصد بیکاران را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و سالیانه یکصد هزار نفر تحصیل کرده دانشگاهی وارد بازار کار می‌شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی خاطرنشان کرد: ۱۴ برابر شدن جمعیت دانشجویان در کشور نسبت به سالهای قبل از انقلاب و بالا رفتن سطح توقعات و همچنین توجه به رشد کمی در نظام آموزش عالی و توجه کمتر به رشد مهارت و خلاقیت تسهیل‌گری در ورود به بازار کار، دلیل اصلی بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی است.

وی تاکید کرد: ایجاد اشتغال برای جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت است که برای رفع آن استفاده از ابزار فنی و حرفه‌ای در اشتغال عمومی ضروری است.

در این همایش معاون آموزش سازمان مدیریت صنعتی ضمن تشریح نحوه طراحی و اجرای دوره های آمادگی استخدام گفت: امروز اگر شاهدیم نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی بالاست، یک دلیل آن به کسب نشدن مهارت های لازم در دوران تحصیل برای جذب در بازار کار برمی گردد .

“رامین ناجی زاده” اظهار داشت: تیمی از اعضای هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی با هدف رفع این مشکل، دوره های آموزشی آمادگی استخدام را طراحی کرد و به این منظور ۱۸ مدل شایستگی را در سطح جهان مورد بررسی قرار داد.

وی خاطر نشان کرد: ۲۲ مدیر بخش خصوصی موفق و از فارغ التحصیلان سازمان مدیریت صنعتی به این منظور دعوت شدند تا در نهایت توانستیم مدل جامعی را طراحی کنیم.

ناجی زاده خاطرنشان کرد: دوره های یاد شده از دی ماه جاری آغاز خواهد شد و امروز معرفی اجزای مدل و مزایای آن را در دستور کار داریم.
وی مهارت محوری، برداشته شدن برچسب مدرک تحصیلی، تعیین زمینه کاری با توجه به کاراکتر شخصیتی فرد، کسب مهارت در حوزه های پر تقاضای بازار، انجام کار آموزی تحت نظر مربی، صدور گواهی صلاحیت حرفه ای، تسهیل در استخدام و استفاده از وام بانکی را از جمله مزایای این دوره آموزشی عنوان کرد.

در این همایش همچنین رئیس دانا از شرکت مگفا و خانم حاتمی از شرکت ایران تلنت و اخوان از بانک مهر ایران در خصوص نحوه همکاری شرکت های متبوع خود با برگزاری دوره های آمادگی استخدام، به سخنرانی پرداختند.

این گزارش حاکی است، مطابق تفاهم نامه ای بین سازمان مدیریت صنعتی و بانک قرض الحسنه مهر ایران تسهیلات چهار میلیون تومانی و پنج میلیون تومانی با کارمزد چهار درصدی برای دانش آموختگان این دوره در نظر گرفته شده است که در همه ۵۲۸ شعبه این بانک قابل دریافت است.

برپایه این گزارش، مخاطبان اصلی این دوره صرف نظر از رشته و مدرک تحصیلی همه دانش آموختگان دانشگاهی هستند که تمایل به اشتغال در رشته های وابسته به مدیریت دارند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا