بورسبورس اوراق

ابزارهای جدید، کلید توسعه بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد، ابزارهای جدید بازار سرمایه را در مسیر توسعه بازار خواند و گفت: ابزارها به جهت ماهیت و سبک معامله، نوع ریسک و مدیریت ریسک سهامی که در تملک سرمایه گذار است، می توانند به روش های خود به عنوان کلید توسعه بازار به کار گرفته شوند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جواد عشقی نژاد، تحلیل بازار در روزهای اخیر را نیازمند روشن شدن چند مساله از جمله لایحه بودجه و نرخ برابری ارز دانست و  گفت: خوشبختانه بودجه ۹۸ از سوی رئیس جمهور به مجلس ارائه شده است و تصویب نهایی آن در مجلس می تواند به نگاه سرمایه گذار در بازار و رفع ابهامات کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد ارز هم گفت: امروز نرخ ها تقریبا مشخص شده  است، اما علامت سوالی که داریم در خصوص مکانیسم جابجایی ارز حاصل از فروش کالاهای صادراتی است.

وی توضیح داد: این عملیات مالی می تواند در هر شرکت و صنعت تاثیر خود را برجا گذارد. امروز آنچه برای سهام دار مهم است، رفع ابهامات به اضافه تدابیر داخلی اقتصادی کشور است. به هر حال نگاه سرمایه گذار همواره به سمت رونق است و امید دارد که ابهامات کاهش یابد تا از این فرصت برای سرمایه گذاری جدید خود استفاده کند.

عشقی نژاد، نحوه فعالیت در شرایط ویژه اقتصاد را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت:  بازار سرمایه نسبت مشخصی از کل اقتصاد کشور را تشکیل می دهد و علاوه بر این بازار، بقیه بازارها نیز در حرکتی هماهنگ نیاز به توسعه و تجهیز به ابزارهای جدید و کارآمد دارند.

این کارشناس بازار سرمایه سپس با استقبال از تصمیم اخیر دولت در انتقال شرکت ها و بنگاه های اقتصادی به بازار سرمایه در سال آینده گفت:  پیش از این بزرگترین خلا در واگذاری صحیح بنگاه ها، ضعف اراده بوده است؛ اما به تازگی رییس جمهور، اراده جمعی را برای خصوصی سازی واقعی و واگذاری شفاف بنگاه های دولتی اعلام کرد  لذا اگر مدیران اجرایی بنگاه ها هم با این خواست همراهی کنند  و الزامات قانونی قوت بگیرد، از ثمرات این تصمیم -که از لوازم یک اقتصاد روان است- بهره مند خواهیم شد.

وی افزود: شاید بد نباشد قبل از واگذاری بنگاه ها در بازار سرمایه، تجربیات گذشته خصوصی سازی در کشور هم مرور شود تا اجرای بهتری را در سال آتی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد در خصوص صنایع پربازده در بازار سرمایه هم گفت: قبل از اینکه راجع به صنعت صحبت کنیم، باید نگاهی به فایل شرکت ها داشته باشیم. شرکت هایی با ابعاد کوچکتر و البته با سودآوری بالاتر که برای سهامدار خرد و حقیقی جذابیت دارند از یک طرف و  صنایع بزرگی که بعضا مسایل تحریمی و حاشیه ای آنها را به خود مشغول کرده، دو گروه بندی برای عرضه ها و آتی صنعت هستند.

عشقی نژاد توضیح داد: قاعدتا گروه هایی که از اتفاقات سیاسی و تحریم های بین المللی به دور باشند، می توانند در این شرایط همچنان برای سرمایه گذاری ایجاد انتفاع و جذابیت کنند.

وی با اشاره به وضعیت صنعت بانکداری و بیمه در روزهای تحریم اظهار داشت: بانک ها می توانند با افزایش سرمایه از محل  های خاص خود از مزیت هایی برخوردار شوند. اما در صنعت بیمه ممکن است بعضی ریسک های ناشناخته و جدید به این بخش اضافه شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد  ادامه داد:  در صنایع فلزی با قیمت های فعلی، وضعیت را مناسب می بینیم. اما واگذاری هایی که از مجموعه های دولتی شاهدیم، زیاد نیست.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در سایر خانواده ها از جمله بخش معدنی و کانی های فلزی و غیر فلزی اگر واگذاری ها به طور کامل انجام شود، هم برای بازار سرمایه بسیار مناسب است و هم برای اقتصاد که می توانیم بخشی از تعریف واقعی خصوصی سازی و تامین مالی بنگاه ها  را از این مسیر داشته باشیم.

عشقی نژاد در ادامه این گفت و گو در پاسخ به این سوال که جهت گیری کلی بودجه را نسبت به بازار سرمایه چگونه می بینید، گفت: سال هاست که نگاه تئوریک مجلس و دولت نسبت به بازار سرمایه مثبت بوده اما در عمل تا حدودی با خواسته های واقعی این بازار فاصله داشته اند.

وی با بیان اینکه پیش نیازها برای تقویت بازار سرمایه فراهم است، افزود: بازار، بستر و سرمایه لازم را دارد اما  در بخش عرضه و واگذاری شرکت ها اراده قوی تری نیاز است؛ از طرف دیگر، سیاست های جاری بازار پول و بانک مرکزی هم باید در خدمت این هدف قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد در پایان افزود: آنچه به توسعه بازار سرعت می دهد، شفافیت است. در حال حاضر بسیاری از شرکت ها شرایط واگذاری را دارند و با شفاف سازی و کشف قیمت صحیح، امکان فروش و واگذاری سریع نیز فراهم خواهد شد.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا