انرژی

چین برای خاتمه جنگ در برابر آمریکا کرنش می‌کند؟

بازارها انتظار دارند امسال مذاکرات تجاری بیشتری میان واشنگتن و پکن انجام بگیرد با این حال به نظر می رسد پیش از نهایی شدن یک توافق رسمی، آمریکا خود را آماده می کند تا درخواستهای بیشتری از چین داشته باشد.

به گزارش آرمان اقتصادی، رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا به دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا هشدار داده برای این که امتیازات قابل توجهی از پکن در مذاکرات تجاری گرفته شود، ممکن است ضرورت داشته باشد که تعرفه‌های بیشتری روی واردات کالاهای چینی وضع شود.

چین و آمریکا اوایل دسامبر با یک آتش بس تجاری ۹۰ روزه و متوقف کردن وضع تعرفه‌های واردات بیشتر علیه یکدیگر موافقت کردند تا در این فاصله به حل اختلافاتشان بپردازند. این دو کشور مهلت دوم مارس را تعیین کردند و اگر در این فاصله نتوانند به توافق برسند، آمریکا احتمالا تعرفه‌های واردات روی کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد و روی واردات ۲۶۷ میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی تعرفه بالاتری وضع خواهد کرد. چین هم احتمالا به تلافی این اقدام، روی کالاهای آمریکایی تعرفه‌های بالاتری تعیین خواهد کرد.

همچنین بخوانید

بازارهای سهام جهانی بلافاصله به اظهارات لایتیزر واکنش نشان دادند به طوری که بازارهای سهام اروپا سقوط کردند در حالی که ریزش بورسهای آمریکا شدیدتر بود. روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرده که لایتیزر باید به نحوی با چین مذاکره کند که توازن قدرت به نفع آمریکا باشد و از این پس، رویکرد وی پیامدهای قابل توجهی برای شرکتها، کارکنان و مصرف کنندگانی خواهد شد که تاثیرپذیری بالایی از چین دارند.

سرنوشت پروژه‌های جدید  LNG

شماری از این شرکتها، شرکتهای مستقر در آمریکا هستند که تلاش می کنند پروژه‌های گاز طبیعی مایع (LNG) جدید را در راستای موج دوم توسعه LNG آمریکا آغاز کنند. بسیاری از این پروژه‌های LNG جدید که اکنون برنامه ریزی شده اند یا موافقت دولت فدرال را دریافت کرده اند، بدون مشارکت چینی ها، شرایط دشواری را برای رسیدن به تصمیم سرمایه گذاری نهایی دارند. بسیاری از این پروژه‌ها نه تنها به توافق بلندمدت با نهادهای چینی نیاز دارند بلکه بسیاری از آنها که جدید به شمار می روند و مورد حمایت غولهای نفت و گاز باتجربه قرار ندارند، به فاینانس چین نیاز دارند تا کارشان را پیش ببرند. بدون کمک چین احتمال دارد که شمار قابل توجهی  از آنها شکست بخورند و توانایی آمریکا برای به چالش کشیدن قطر و استرالیا به عنوان بزرگترین صادرکنندگان LNG به خطر بیافتد.

چین به نوبه خود روی واردات LNG آمریکا یک تعرفه ۱۰ درصدی اعمال کرده و تهدید کرده که این تعرفه در آینده افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه چین باید به دنبال منبع دیگری برای تامین نیاز خود باشد در حالی که این کشور برای تامین نیازهای انرژی خود به LNG آمریکا نیاز دارند و به نوعی از این سیاست لطمه خواهد خورد.

پروژه‌های جدید آمریکایی عمدتا برای بازارهای LNG در منطقه آسیا-اقیانوسیه رقابت می کنند که در حال حاضر ۷۲ درصد از تقاضا برای LNG را به خود اختصاص می دهند و انتظار می رود میزان مذکور با تقاضای بالاتر از سوی چین و جنوب آسیا شامل پاکستان، بنگلادش و هند، به ۷۵ درصد افزایش پیدا کند.

چین بی نصیب نماند

تعرفه‌های آمریکایی روی اقتصاد چین تاثیر منفی گذاشته است. شاخص مدیران خرید بخش تولید کایشین/مارکیت چین از ۵۰.۲ واحد در نوامبر به ۴۹.۷ واحد در دسامبر کاهش یافت. قرائت بالای ۵۰ رشد وپایین این رقم رشد منفی را نشان می دهد. طبق گزارش کایشین، دو شاخص دیگر برای سفارشهای جدید و صادرات جدید نیز در دسامبر رشد منفی داشتند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، معاون ارشد لایتیزر قرار است طی روزهای آینده با مقامات چینی دیدار کند تا زمینه برای مذاکرات رده بالاتر در فوریه فراهم شود. وی به دنبال تغییراتی از جمله وادار کردن چین به دست کشیدن از شیوه خود برای انتقال اجباری فناوری شرکتهای آمریکایی برای ورود به بازار این کشور است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا