بورسبورس اوراق

چتر حمایت بازیگران خرد بر سر بورس

دومین هفته زمستان با بازدهی مثبت شاخص کل همراه شد :

دومین هفته از زمستان برای سهامداران با خوش یمنی همراه بود و شاخص کل بازدهی ۱/۵ درصدی را ثبت کرد. در این هفته نیز کماکان نمادهای بانکی مورد توجه اهالی بازار قرار گرفتند و سهامداران شاهد بازگشایی “وپاسار” در روز سه شنبه بودند. طی ۵ روز معاملاتی اخیر حقیقی ها بار دیگر مسند تغییر مالکیت را به خود اختصاص دادند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،بر اساس آمارها شاخص کل در هفته دوم دی ماه با بازدهی ۱.۵ درصدی  همراه شد. طی این بازه زمانی شاخص هم وزن نیز مسیر مثبتی را پشت سر گذاشت و این شاخص بورسی نیز ۰.۱۴ درصد افزایش داشت.

روند معاملات این هفته نیز نتایج قابل توجهی به همراه داشت. میانگین ارزش معاملات بورس در حالی نسبت به هفته قبل روند کاهشی داشت که بار دیگر حقیقی ها تصاحب مالکیت را در اختیار داشتند. به این ترتیب میانگین ارزش معاملات هفتگی بورس تهران حدود ۵۵۰ میلیارد تومان رقم خورد. میانگین خالص تغییر مالکیت بورس نیز ۵۵ میلیارد تومان و با دست به دست شدن سهام از سوی معامله گران حقوقی به حقیقی انجام گرفت.

همچنین بخوانید

مالکیت بورس طی ۵ روز معاملاتی تنها یک روز در اختیار سهام داران حقوقی بود و حقیقی در روزهای دیگر برندگان معاملات روزانه بودند. همچنین بازیگران خرد؛ بیشترین ارزش تغییر مالکیت روزانه را در روز سه شنبه به ثبت رساندند بطوریکه خرید این گروه در روز مزبور به ۱۴۴میلیارد تومان رسید.

همانند هفته قبل، در این هفته نیز بیشترین خرید بازیگران خرد در نمادهای بانکی به ثبت رسید. تقاضای وافر حقیقی ها در نمادهای این صنعت باعث شد تا گروه بانکی بیشترین حجم و ارزش معالات هفتگی را به خود اختصاص دهد. در رده دوم تقاضای بازار، نمادهای خودرو قرار گرفتند. این گروه نیز حجم معاملات قابل توجهی را در این هفته تجربه کرد. به این ترتیب صنعت خودرو دومین گروهی بود که با اقبال بازیگران حقیقی همراه شد.

بازارهای جهانی به تعطیلات رفتند

اما در صدر مهمترین تحولات هفته می توان به پایان فعالیت بازارهای جهانی در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد. بورس تهران طی یکسال میلادی اخیر اثر پذیری بسیاری از روند قیمت ها در بازارهای جهانی داشت. بی شک یکی از مهمترین تحولات این بازار طی این مدت مربوط به کش و قوس های جنگ تجاری میان آمریکا و چین است، موضوعی که تا حد زیادی بر روند قیمتی کامودیتی ها در دنیا اثر گذاشت. اگرچه در هفته های پایانی سال ۲۰۱۸ شاهد افت قیمت جهانی نفت برنت در بازارهای بین المللی بودیم، اما این روند در روزهای آخر تغییر مسیر داد و با رشد قیمتی همراه شد. بورس های جهانی نیز در این مدت روند نزولی را سپری کردند که دلیل عمده آن افزایش نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو اعلام شد. کامودیتی ها نیز در روزهای پایانی سال با حجم معاملات محدودی همراه بودند و نوسان قیمتی چندانی را تجربه نکردند. با این وجود بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصاد بین الملل، سطوح قیمتی کنونی کامودیتی ها را سطوح با ثباتی ارزیابی می کنند و با احتمال تمدید مهلت آتش بس میان دو اقتصاد بزرگ جهانی، افزایش تقاضا در فلزات اساسی را محتمل ارزیابی می کنند.

در این میان، مهمترین تحلیل این هفته بورس مربوط به پیش خور کردن ریسک های سیستماتیک حول محور بورس تهران بود. مهمترین ریسک سیستماتیک بورس، اعمال تحریم های یکجانبه از سوی آمریکا و اثر آن بر صادرات شرکت های کالا محور بود. بسیاری از کارشناسان بورسی در این زمینه بیان میکنند در ۳ ماهه پاییز، بورس تهران تمامی  تهدیدات را در نظر گرفته و اصلاح قیمتی را تجربه کرده است. این موضوع شرایطی را به وجود آورده است که از ابتدای زمستان شاهد افزایش تقاضا در بسیاری از سهام و ارزندگی قیمت ها در بورس باشیم.

لیدرمحوری بانک ها در یک هفته

اما یکی از مهمترین خبرهای مدت اخیر در خصوص بازگشایی نماد بانک پاسارگاد و انتشار گزارش عملکرد مالی ۶ ماهه بانک تجارت بود. “وپاسار” در حالی در لحظات پایانی معاملات روز سه شنبه بازگشایی شد که با حجم تقاضای قابل توجهی از سوی معامله گران حقیقی همراه شد. نماد این بانک که ابتدای آذر ۹۵ متوقف شده بود با تدابیر ویژه از سوی نهاد ناظر بازگشایی شد و مورد استقبال سهامداران قرار گرفت.

در زمینه روند فعالیت نمادهای بانکی، مهمترین موضوع هفته مربوط به اظهارات حسن امیری، معاون نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار بود.

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: بازگشایی نماد بانک پاسارگاد انجام شد اما بازگشایی نماد معاملاتی بانک های «مهر اقتصاد، حکمت، قوامین، انصار و موسسه اعتباری کوثر» شرایط متفاوتی دارند و بحث ادغام در یک بانک واحد مطرح است. بنابراین تا تعیین تکلیف این ادغام، نماد این ۵ بانک و موسسه متوقف می‌ماند. وی همچنین تاکید کرد سازمان بورس در بحث ادغام بانک‌ها طی جلساتی با بانک مرکزی، حافظ حقوق و منافع سرمایه گذاران است.

یک هفته با بازیگران بورس

همانطور که پیش تر اشاره شد، بازیگران حقیقی بیشتری حجم خرید را در روز سه شنبه به ثبت رساندند که عمده این خرید معطوف به نمادهای بانکی و “وپاسار” بود. خالص خرید حقیقی ها در نمادهای بانکی در آن روز به حدود ۱۴۰ میلیارد تومان و کل تغییر مالکیت روزانه به ۱۴۴ میلیارد تومان رسید. بعد از آن این گروه خرید قابل توجهی در نمادهای دو بانک تجارت و ملت داشتند.

با این وجود بعد از بانک ها بیشترین حجم خرید بازیگران خرد در نمادهای قند و شکری و فنی مهندسی بود. در آن سمت حقوقی ها عمده حمایت خود را به سمت نمادهای بزرگ بازار به خصوص فلزات اساسی روانه کردند.

اما در روز دوشنبه بازار شاهد چرخش معاملات به سمت حقوقی ها بود. در آن روز خالص تغییر مالکیت روزانه بورس تهران در حالی به ارزش ۲۱ میلیارد تومان رسید که حاصل دست به دست شدن سهام از سوی حقیقی به حقوقی بود. بر همین اساس حقوقی ها روز دوشنبه بیشترین خرید را از نمادهای فلزات اساسی داشتند، خودرو و محصولات شیمیایی دو گروه دیگری بودند که حقوقی ها اقدام به جمع آوری صفوف عرضه آن ها کردند. در آن سمت حقیقی ها طی روز مزبور نقدینگی خود را به سمت صنایع کوچک هدایت کردند. نمادهای سیمانی  در حالی مورد توجه بازیگران خرد قرار گرفتند، که لاستیک و پلاستیک و قند و شکر در رده های بعدی بیشترین تقاضای بازیگران خرد قرار گرفتند.

در روز یکشنبه تغییر مالکیت به ارزش ۵ میلیارد تومان و از جا به جایی سهام از سمت حقوقی به حقیقی انجام شد. در روند داد و ستد های روز یکشنبه، بانک ها بیشترین تقاضا را میان بازیگران خرد داشتند. در همین راستا، گروه های کانی های غیر فلزی و دارویی ها در رده های بعدی بیشترین تقاضا قرار گرفتند.در آن سمت حقوقی ها بیشترین حمایت را از محصولات شیمیایی داشتند. گروه های بزرگ بازار در حالی بیشترین حمایت را از حقوقی ها به خود دیدند که گروه های فرآورده های نفتی و کانه های فلزی نیز در اوایل این رده بندی قرار داشتند.

طی معاملات روز شنبه، نماگر اصلی بورس تهران شاهد رشد بیش از ۲ هزار واحدی بود. در  روند تغییر مالکیت روزانه نیز حقیقی ها مالکیت بازار را در اختیار داشتند. خالص ارزش مالکیت روزانه در اولین روز هفته به حدود ۴۰ میلیارد تومان رسید. محصولات شیمیایی بیشترین تقاضا را از سوی حقیقی ها به ثبت رساند. در آن سمت حقوقی ها بیشترین حمایت را از نمادهای بانکی داشتند.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا