بورسبورس اوراق

سهم‌های دلاری منتظر تغییر قیمت در بازارهای جهانی/ رشد شاخص مدیون معاملات نمادهای بانکی

معاملات در دومین روز هفته در حالی آغاز شد که در غیاب معاملات بازارهای جهانی، گروه‌های شاخص ساز بازار نتوانستند قیمت‌های مثبتی از خود به نمایش بگذارند و و شاخص اکثر این گروه‌ها با عملکردی ضعیف روز خود را به پایان بردند. در این روز اگرچه شاخص بورس تهران به عنوان مهم ترین نمادگر بازار سرمایه به مسر رو به رشد خود ادمه داد؛ اما این رشد آنقدر نبود که بتواند فعالان بازار را به به حرکتی جدی در روزها و هفته‌های آتی دلگرم کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  در شانزدهمین روز از دی‌ماه کلیت داد و ستدهای بازار سهام کشور حاصلی جز رشد ناچیز شاخص بورس نداشت. افزایش ۱۶۸ واحدی شاخص که بیش از هر چیز مرهون تقاضای قابل توجه در نمادهای بانکی بود، نتوانست حمایت سایر گروه‌های مهمتر بازار از جمله گروه‌های فلزی – معدنی و پتروپالایشی‌ها را به خود جلب کند. به نظر می رسد تجربه ناخوشانید کاهش تند و تیز قیمت‌ کامادیتی‌ها بالاخص نفت که در ماه‌های گذشته گریبان قیمت این قبیل دارایی‌ها در بازارهای جهانی را گرفته بود؛ همچنان به تاثیر روانی منفی خود در بازار داخلی ادامه می‌دهد. همین امر باعث شد تا به رغم اخبار خوبی نظیر تعدیل سیاست نرخ بهره فدرال‌رزرو،  اعلام آمادگی دولت چین برای تحریک اقتصادی و حمایت بانک مرکزی این کشور از طریق افزایش ظرفیت وام‌دهی بانک‌ها که در روزهای گذشته از سوی تصمیم سازان و اثرگذاران در بازارهای جهانی رو نمایی شده است، به چشم فعالان بازار سهام در داخل کشور نیاید و به این ترتیب کاهش قیمت سهم‌های دلاری که چندی است با شیبی تند شروع شده امروز با شیبی کمتر ادامه پیدا کند.

به هر روی بازار فردا در حالی به استقبال شروع معاملات در بازارهای جهانی و قیمت‌هایی نظیر نفت، محصولات پتروشیمی، فلزات اساسی و کانه‌های معدنی می‌رود که رشد قیمت این محصولات در این بازارها به دلیل عوامل یاد شده و همچنین کاهش مقدار و ظرفیت تولید نفت دور از انتظار نخواهد بود؛ عاملی که می‌تواند داد وستدها در سهم‎‌های پتروپالایشی را بسیار تخت تاثیر قراردهد.

روز سبز گروه بانکی

نمادهای حاضر در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری امروز روز خوبی را طی کردند. در این روز بیشتر معاملات در میان این نمادها روندی مثبت داشت و کمتر نماد بانکی را می‌توان امروز در بورس و فرابورس یافت که در محدوده منفی معامله شده باشد.مهم ترین نمادهای گروه بانکی در روزجاری «وبملت» و «دی» بوده‌اند. این دو نماد که معاملات امروز را با صف خریدهای خوب و پر قدرتی به پایان رساندند، بیشتر ساعات معاملات را در سقف قیمت روزانه سپری کردند و توانستند معاملات خوبی را برای روز جاری به ثبت برسانند .

«وبملت» که میانگین حجم معاملات آن از ۱۴۴ میلیون سهم در ماه فراتر نرفته است، امروز را در حالی به اتمام می‌رساند که معاملاتی به حجم ۲۸۸ میلیون سهم و ارزش ۷۸ میلیارد تومان داشته است.

در نماد معاملاتی بانک دی نیز ۹۵ میلیون سهم معامله شده که رقمی دو برابر میانگین معاملات ماهانه را نشان می‌دهد. گفتنی است ارزش معاملات این نماد در روز جاری به ۹ میلیارد و ۵۴۸ میلیون تومان رسیده است.

گروه خودرویی همچنان در گیر و دار تعیین قیمت محصولات

نمادهای گروه خودرویی امروز در حالی عمدتا منفی معامله شدند که به نظر می‌آید اغلب نمادهای مهم این گروه همچون «خودرو» و «خساپا» در حال گذراندن مراحل پایانی برای نهایی شدن قیمت محصولات هستند. نمادهای گروه خودرو روز خود را در حالی به پایان می برند که مصاحبه مدیرعامل یکی از خودرو سازان مهم حاکی از رسیدن بحث قیمت گذاری به مراحل نهایی است و تایید شدن قیمت‌های پیشنهادی خودرو از سوی خودرو سازان در گرو موافقت مسئولان امر در سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان است. آن طور که از شواهد برمی‌آید به نظر می‌رسد که مسئولان مربوطه نگران کاهش تقاضایی هستند که ممکن است در صورت افزایش بیش از حد قیمت خودرو بازار این محصولات را تهدید کند.

در این میان باید به خاطر داشت این است که طولانی شدن کشمکش‌ها در بحث قیمت گذاری و افزایش ابهامات در خصوص آینده قیمت‌ها در بازار خودرو عامل مهمی است که آینده صنعت خودروسازی و سهام مورد معامله آن در بازار سرمایه را می‌تواند به شدت مورد مخاطره قرار دهد. چراکه از یک سو نه دیگر جیب مصرف کننده توان پرداخت هر قیمتی را برای خودروهای تولید داخل دارد و از سوی دیگر نه وضعیت حاشیه سود در شرکت‌های خودرو سازی آنچنان امیدوار کننده است که بتواند هر قیمت پایینی را برای تولیدات خود تاب بیاورد. گفتنی است ارزش معاملات این گروه در روز جاری ۶۸ میلیارد تومان بود که ناشی از داد و ستد ۳۷۸۵ میلیون سهم در روز جاری بود.

آمار و ارقام بازار

در نخستین روز هفته شاخص بورس تهران توانست به مسیر رو به رشد هفته گذشته را ادامه دهد و با افزایشی ۱۶۸ واحدی، در سطح ۱۶۱ هزار و ۲۷۵ واحد برسد که حاکی از رشد ناچیز ۰.۱۰ درصدی در مهم ترین نماگر بازار سرمایه است. این افزایش که امروز بر خلاف رزوهای قبل از سوی بسیاری از نمادهای کوچکتر بازار همراهی نمی‌شد باعث شد تا شاخص هموزن افزایشی ۱۸ واحدی را به ثبت برساند. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران دو میلیارد و ۴۸۱ میلیون سهم و ارزش معاملات آن ۵۷۴ میلیارد تومان بوده است.

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات ۲۴۹ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه خودرو و ساخت قطعات، شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی نیز به ترتیب در جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص را نمادهای «وبملت»، «وتجارت» و «وبصادر» و بیشترین تاثیر منفی را نمادهای «فملی»، «رمپنا» و «کچاد» داشتند.

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که همچون شاخص بورس با افزایشی اندک مواجه شد. این شاخص که طی روز جاری رشدی ۱۱.۵۳ واحدی را تجربه کرد، بیشترین تاثیر منفی را از «کگهر» و «شراز» و بیشترین اثر مثبت را از «ذوب »، «دماوند» و «مارون» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس نیز طی امروز ۳۰۸ میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز ۶۷۱ میلیون سهم بود.

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا