بورسبورس اوراق

نفت محورها، اهرم رشد شاخص شدند

در روند معاملات امروز بورس تهران:

۲۰۱۹ برای بازارهای جهانی به خصوص نفت، طلایی آغاز شد. در این راستا سهامداران بورس تهران نیز به این موضوع واکنش نشان دادند و تقاضای خرید در نمادهای مرتبط را افزایش دادند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،معاملات امروز بورس تهران با رشد بیش از هزار واحدی شاخص کل همراه شد. به این ترتیب دماسنج بورس تهران شرایط خود را در میانه های کانال ۱۶۲ هزار واحدی مسجل کرد. دیگر شاخص های بورسی نیز به تبع شاخص کل، با روندی صعودی همراه شدند. در همین راستا شاخص هم وزن نیز ۱۸۲ واحد رشد کرد و به کانال ۲۸ هزار واحدی وارد شد.

پالایشی های بورس تهران، امروز بزرگترین محرک رشد شاخص کل بودند و مورد توجه سهامداران قرار گرفتند. در شرایطی که پتروشیمی خلیج فارس مانع اصلی رشد بیشتر شاخص کل بود، نماد شرکت های فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی پارس، پالایش نفت بندرعباس ،پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران بیشترین اثر را بر رشد شاخص کل گذاشتند.

همچنین بخوانید

همانطور که پیش تر بسیاری از کارشناسان مطرح کرده بودند، روند رشد قیمتی کالاها در بازارهای جهانی به عنوان یک محرک موثر در بازار سهام به شمار می رود. در این راستا قیمت جهانی نفت برنت طی دو روز اخیر در مسیر رشد پرشتابی قرار گرفته است.

هفت دلار رشد برای نفت باعث شد، تا طلای سیاه به محدوده کانال ۶۰ دلاری نزدیک تر از قبل شود. افت شاخص دلار آمریکا علاوه بر اینکه رشد شارپی قیمت طلا را به همراه داشت، مسبب رشد قیمتی کامودیتی ها نیز شد.

در روند معاملات روز دوشنبه، ارزش معاملات نسبت به روز کاری گذشته با رشد سه درصدی به رقم ۵۹۳ میلیارد تومان رسید. با این حال، حجم معاملات نسبت به روز مزبور در مدار نزول حرکت کرد. سهامداران بورسی امروز دو میلیارد و ۴۹ میلیون برگه سهام در بورس جا به جا کردند.

حقیقی ها امروز نیز خرید بیشتری در بازار داشتند. خالص تغییر مالکیت بورس تهران در حالی به رقم ۵۰ میلیارد تومان رسید که حاصل جابه جایی سهام از سمت بازیگران بزرگ به سمت کوچکترها بود.

حقیقی های بورسی، امروز بیشترین خرید را در فراورده های نفتی داشتند و بعد از آن رویکرد مثبتی به نمادهای رایانه ای و خودرویی نجات دادند. در مقابل حقوقی ها امروز حمایت خود را به سمت نمادهای کانه های فلزی بردند و در وهله های بعدی در صنعت اطلاعات و ارتباطات شروع به جمع آوری صفوف کردند.

بانک ها بار دیگر برترین گروه بازار شناخته شدند. این صنعت امروز با ارزش معاملات ۱۴۱ میلیارد تومانی به فعالیت خود خاتمه دادند. بعد از آن فرآورده های نفتی در رده دوم قرار گرفتند که ارزش معاملات این گروه نیز به ۶۹ میلیارد و ۵۸۱ میلیون تومان رسید.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا