بانکبانک و بیمه

بانک مسکن در بخشنامه‌ای، مکانیزم هویت‌سنجی مشتریان در فرآیند صدور دسته چک را تشریح کرد

بانک مسکن در یک بخشنامه جدید مکانیزم هویت‌سنجی مشتریان و استعلام شناسه شهاب را در فرآیند صدور دسته چک تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بانک مسکن بخشنامه جدید در خصوص بهره‌گیری از سامانه نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی در صدور دسته چک را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه تاکید شده است که یکی از ارکان مدیریت مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، شناسایی مشتری بوده و در این راستا، بانک مرکزی در اجرای ماده (۲۰) آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی و قوانین و مصوبات مختلف از جمله بندهای الف و  ب ماده (۱۸) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، اقدام به راه‌اندازی سامانه نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی موسوم به نهاب کرده است.

این بخشنامه در خصوص سامانه مذکور تصریح می‌کند: «نهاب پایگاه جامع و یکپارچه اطلاعات هویتی مشتریان مؤسسات اعتباری به شمار می‌آید که شناسایی کامل مشتریان و ایجاد کنترل‌های لازم بر نحوه عملکرد آنها در شبکه بانکی کشور را تسهیل و تسریع می‌کند. این پایگاه داده، به هر یک از مشتریان شبکه بانکی کشور، شناسه منحصربه‌فردی به نام شهاب تخصیص می‌دهد که لازمه بهره‌مندی از خدمات بانکی، برخورداری از شناسه مذکور است.»

در بخش دیگری از این بخشنامه آورده شده که در قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب مورخ ۱۳ آبان ماه سال جاری مجلس شورای اسلامی نیز بر لزوم استعلام و احراز صحت مشخصات متقاضیان دسته چک از سامانه نهاب تأکید شده است. در نتیجه با توجه به موارد ذکرشده، بانک مرکزی در تاریخ ۲۷ آذرماه سال جاری ضمن اعلام راه‌اندازی این سیستم و امکان اخذ شماره شهاب از این سامانه مقرر کرد ازاین‌پس، بانک‌ها قبل از اعطای دسته چک به متقاضیان، هویت متقاضی را از طریق استعلام از سامانه نهاب احراز کند.

در این بخشنامه عنوان شده که با توجه به این توضیحات باید علاوه بر ارسال راهنمای کاربری استعلام کد شهاب از بانک مرکزی، دو گام نیز در دستور کار شعب بانک قرار گیرد.

نخست این که شعب در زمان دریافت تقاضای دسته چک از مشتریان و قبل از ارسال درخواست او به سامانه صیاد باید نسبت به استعلام کد شهاب اقدام کنند. بدیهی است در حساب‌های اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از انفرادی و مشترک، اخذ کد شهاب برای صاحب یا صاحبان حساب، نام شرکت، امضاداران، اعضای هیات مدیره، وکیل و نمایندگان آنها نیز الزامی است.

همچنین موضوع دیگر این که در استعلام کد شهاب، چنانچه درخواست کد شهاب از سوی بانک مرکزی پذیرفته نشده باشد، لازم است پس از اصلاح مشخصات مشتری در CIF مجددا کد شهاب استعلام شود.

 

منبع
راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا