بانکصنعت، معدن، تجارتصوتطلا و ارز

تامین نیاز ارزی کشور با ارز صادرات غیر نفتی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: میزان صادرات محصولات غیر نفتی به طور تقریبی با میزان واردات برابر است به طوری که ارز حاصل از صادرات غیرنفتی می تواند نیاز کشور به ارز را تامین کند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی صالح آبادی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: منابع ارزی حاصل از صادرات محصولات غیر نفتی باید به چرخه اقتصادی کشور برگردد تا ارز مورد نیاز کشور تامین شود.

وی ضمن اشاره به اینکه ارز حاصل از صادرات محصولات غیرنفتی باید برای واردات کالا صرف شود، اظهار داشت: صادرکننده می تواند ارز صادراتی خود را به واردکننده دیگری بفروشد و یا اینکه خود به طور مستقیم کالا وارد کشور کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران ادامه داد: طبق دستورالعمل جدید روش های مختلفی که یک صادر کننده می تواند ارز صادراتی خود را به کشور برگرداند شناسایی و تکلیف نحوه رهگیری آن متناسب با دستورالعمل های بانک مرکزی مشخص شده است.

وی همچنین با اعلام اینکه میزان صادرات غیر نفتی بیش از ۴۰ میلیارد دلار بوده که نزدیک به ۴۰ درصد این صادرات به پتروشیمی ها اختصاص دارد از بازگشت بخش عمده ای از ارز صادراتی این واحدها به کشور خبرداد.

صالح آبادی با تاکید بر اینکه در بسیاری از کشورها نحوه بازگشت ارز صادراتی به داخل رصد می شود، افزود: اهمیت بازگشت ارز صادراتی به داخل ایران در شرایط کنونی نسبت به کشورهای دیگر بیشتر است.

وی در پایان به رادیو اقتصاد یادآور شد: صادرات زمانی ارزشمند است که ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری برگردد و کشور از منافع این ارز بهره مند شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا