صنعت، معدن، تجارت

بدهی ۸ هزار میلیاردی بانک های غیردولتی به بانک مرکزی

رئیس مجمع کارآفرینان ضمن گلایه از عدم هدایت نقدینگی به سمت صنعت، گفت: چگونه ممکن است بانکی از ابتدای سال تاکنون آن هم در نبود پول، ۲۷ هزار میلیارد تومان منابع جدید جذب کرده باشد؟

به گزارش آرمان اقتصادی، روز گذشته فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی میزبان ۳۰ تن از کارآفرینان برتر کشور بود.

در این جلسه محمدرضا دیانی رئیس مجمع کارآفرینان کشور گلایه های زیادی از اوضاع اقتصادی و نحوه تصمیم گیری متولیان کشور داشت.

وی با بیان اینکه افراد توانمند در پیشران های اقتصادی کشور همیشه در حاشیه هستند، گفت: در کشور ما هیچ گاه توجه کافی به افراد توانمند نمی شود از این رو شاهد ظهور افرادی همچون بابک زنجانی و حمید باقری درمنی در اقتصاد بوده ایم.

دیانی افزود: در جلسات اتاق بازرگانی افراد پیشران و غیرپیشران مشخص نیست؛ دوستانی اظهارنظر می کنند که معلوم نیست چه کسانی هستند. ما مخالف اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی بودیم اما مشخص نیست چه کسی در جلسات اتاق با این امر موافقت کرد.

بدهی ۸ هزار میلیاردی بانک های غیردولتی به بانک مرکزی 

وی در ادامه با اشاره به بدهی بانک های غیردولتی و موسسات مالی به بانک مرکزی، گفت: بدهی بانک های غیردولتی و موسسات مالی به بانک مرکزی از سال ۹۱ تا ۹۶، از ۲۸۰۰ میلیارد تومان به ۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

دیانی افزود: چگونه ممکن است بانکی از ابتدای سال تاکنون آن هم در نبود پول، ۲۷ هزار میلیارد تومان منابع جدید جذب کرده باشد؟

منابع بانک مرکزی، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان شده است

رئیس مجمع کارآفرینان ادامه داد: در دولت یازدهم، آقای طیب نیا اعلام کرد یکی از بانک ها ۱۲ هزار میلیارد تومان جذب منابع داشته که تصمیم گرفته ایم این روند را متوقف کنیم؛ این روند نه تنها متوقف نشد بلکه در حال حاضر منابع بانک مرکزی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان را رد کرده است.

دیانی به بدهی های دولت به سیستم بانکی اشاره کرد و گفت: از سال ۹۳ تاکنون شاهد رشد بالای ضریب فزاینده  نقدینگی بوده ایم به گونه ای که از ۴.۶۳ درصد به ۷.۲۴ درصد رسیده است.

وی افزود: چرا با وجود اینکه نقدینگی در کشور وجود دارد اما پولی دست صنعت را نگرفته است؟ بسیاری از صنایع هنوز به تولید سال ۸۹-۹۰ نرسیده اند.

۷۳ درصد منابع بانکی در اختیار سفته بازان است

رئیس مجمع کارآفرینان اظهار داشت: در سال ۸۰، ۵۲ درصد از منابع بانکی به صنعت و ۱۵ درصد به سایر بخش ها اختصاص داشت اما در سال ۹۷، تنها ۲۱ درصد منابع به صنعت و ۷۳ درصد به سفته بازی اختصاص یافته است.

دیانی گفت: بانک های دولتی ۴۹ درصد منابع را به املاک و مجموعه ها برده اند.

وی در ادامه با اشاره به بخش صادرات، اظهار داشت: صادرات در کشور ما همچون گاو شیردهی شده که نه تنها علوفه اش را کم کرده اند بلکه باربری نیز از او می گیرند.

رئیس مجمع کارآفرینان کشور خطاب به وزیر اقتصاد گفت: ما در نفت دچار مشکل هستیم، با سران قوا صحبت کنید تا به ما اعتماد کرده و اجازه دهید صنایع مشکل نفت را حل کنند. شما به کسانی اعتماد می کنید که تاکنون پاسخ خوبی به اعتمادتان نداده اند.

وی افزود: صادرات غیرنفتی به دلیل سیاست های خام گونه چند جوان در سازمان های امنیتی و بانک مرکزی به مشکل برخوده است.

روند کنونی جلسات سران قوا، کمکی به حل مشکل صنایع نمی کند

دیانی ادامه داد: ۱۵۰ واحد بزرگ در شور داریم که سالانه صدها میلیارد تومان مالیات می دهند؛ لازم است یک کمیته تخصصی برای این واحدها تشکیل دهید تا مشکلاتشان را بشنوید. اگر تصمیم گیری درستی نشود ۲ برابر میزان کنونی هم سران قوا جلسه بگذارند، نتیجه ای حاصل نمی شود. مشکل نقدینگی بانک ها و صنایع را با دستورالعمل کلی نمی توان حل کرد.

وی در ادامه با اشاره به بدهی بانک ها به بانک مرکزی، اظهار داشت: اگر منابعی که آقای سیف از بیت المال خارج و برای موسسات خرج کرد اگر در اختیار صنایع کشور می گذاشت، امروز منابع و درآمد ارزی کشور، ۲۵ میلیارد دلار افزایش می یافت.

سازمان مالیات، سفته بازان را رها کرده است

دیانی با اشاره به افزایش سرمایه بانک های تخصصی، گفت: از روز اول دولت یازدهم، قرار بر افزایش سرمایه بانک های تخصصی بود، حدود ۶ سال گذشته اما هنوز این مشکل حل نشده است.

رئیس مجمع کارآفرینان کشور خطاب به رئیس سازمان امور مالیاتی، اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی از افرادی که املاک زیادی در مناطق بزرگ دارند مالیات نمی گیرد؛ سفته بازاران را که درآمد سرشاری دارند رها کرده است و در عوض تا دستشان می رسد از صنایع مالیات می گیرند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا