انرژی

پالایشگاه هندی BPCL واردات نفت ایران را از سرمی‌گیرد

رویترز به نقل از منابع آگاه خبر داد که شرکت دولتی بهارات پترولیوم (BPCL) واردات نفت ایران را پس از توقف سه ماهه به دلیل تحریم‌های آمریکا، در فوریه از سرخواهد گرفت.

به گزارش آرمان اقتصادی، در ماه‌های پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران بسیاری از پالایشگاه‌های دولتی هند به دلیل ابهاماتی که درباره امکان ادامه واردات نفت از ایران وجود داشت قادر به بارگیری نفت ایران نبودند. بسیاری از کشورهای واردکننده نفت ایران پیش از آغاز تحریم‌ها با هدف دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا خریدشان را به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

هند که دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین است، برای واردات نفت ایران به میزان کمتری از میانگین معمول خود به همراه هفت خریدار بزرگ دیگر معافیت گرفته است.

تحت این معافیت که تا اوایلماه مه سال ۲۰۱۹ اعتبار دارد، هند می‌تواند ۱.۲۵ میلیون تن یا ۹ میلیون بشکه در ماه نفت از ایران وارد کند.

منابع صنعتی آگاه به رویترز گفتند: شرکت BPCL یک میلیون بشکه نفت ایران را در فوریه خریداری خواهد کرد.

شرکت هندوستان پترولیوم (HPCL) که یک پالایشگاه نفت دولتی دیگر است نیز قرار است یک میلیون بشکه نفت ایران را در فوریه خریداری کند. ماه گذشته منابع آگاه به رویترز اعلام کرده بودند که شرکت HPCL پس از توقف شش ماهه خرید،  در ژانویه یک میلیون بشکه نفت ایران را از سر خواهد گرفت. هندوستان پترولیوم در ژوییه خرید نفت از ایران را به دنبال امتناع بیمه‌گرش برای فراهم کردن پوشش بیمه برای محموله نفت ایران به دلیل نگرانی از تحریم‌های آمریکا، لغو کرد.

با وجود بازگشت شرکت‌های BPCL و HPCL برای خرید نفت ایران، هند محدودیت خرید ماهانه ۹ میلیون بشکه نفت از ایران را در فوریه حفظ خواهد کرد. این دو شرکت هر کدام یک میلیون بشکه نفت ایران را خریداری خواهند کرد در حالی که شرکت ایندین اویل پنج میلیون بشکه نفت ایران را وارد خواهد کرد و مانگالور پتروکمیکال دو میلیون بشکه در فوریه خریداری نفت از ایران خریداری خواهد کرد که کمتر از سه میلیون بشکه در ژانویه خواهد بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، واردات نفت هند در نوامبر به پایین‌ترین میزان در یکسال گذشته رسید و به دلیل تحریم‌های آمریکا ۴۱ درصد نسبت به اکتبر کاهش داشت. جایگاه ایران در میان بزرگترین صادرکنندگان نفت به هند از چهارم رتبه ششم تنزل یافت و تهران سهم بازار خود را به اعضای اوپک شامل عربستان سعودی، عراق و امارات متحده عربی واگذار کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا