امور زیربناییراه و ساختمان

۷ درصد تولید ناخالص داخلی بر اثر سوانح جاده‌ای از بین می‌رود/ جلوگیری از سونامی تصادفات جاده ای با توسعه خطوط ریلی

در شرایطی که ۵ تا ۷ درصد تولید ناخالص داخلی بر اثر تصادفات جاده ای از بین می رود و در صورت توقف روند توسعه شبکه ریلی در آینده با سونامی تصادفات و مصرف سوخت مواجه می شویم، شاهد کاهش بودجه راه آهن در سال ۹۸ هستیم.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی ،تجربه کشورهای دنیا نشان می‌دهد توسعه حمل‌ونقل ریلی  با افزایش رشد اقتصادی در کشورها برابری می کند بنابراین کاملا منطقی است که  در ایران هم برای به گردش در آوردن چرخ اقتصاد کشور گزینه توسعه حمل و نقل ریلی دنبال شود.

در عین حال با مدنظر قرار دادن اهداف تدوین شده در برنامه های توسعه ای  مبنی بر تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی اگر نرخ رشد کنونی اقتصاد را ۳ درصد در نظر بگیریم و در سال های پیش رو  تمامی شرایط برای رشد مهیا باشد  برای رسیدن به این مهم در سال ۱۴۰۴  نیازمند ۵ درصد رشد اقتصادی( به طور متوسط سالانه یک درصد) هستیم.

با این تفاسیر بد نیست نگاهی به آمار تصادفات جاده ای داشته باشیم .طبق آمار منتشر شده  ۵ تا ۷ درصد تولید ناخالص کشور  بر اثر تصادفات جاده‌ای از بین می‌رود، به این ترتیب اگر بنا داریم  ۵ درصد بر رشد اقتصاد کنونی که متولیان آن را  ۳ درصد اعلام می کنند بدون ایجاد رونق در حوزه تولید و تزریق نقدینگی سرگردان موجود در جامعه بی افزاییم؛کافی است نسبت به تامین منابع مالی برای توسعه خطوط ریلی اقدام کنیم که  تجربه جهانی نشان می دهد که ارزان تر  و ایمن تر از سایر مدهای حمل و نقل است.

اگرچه متولیان تدوین بودجه براین اعتقادند که نباید ریالی از بودجه های جاری و خرج دولت در سال ۹۸ کم نشود و در مقابل نیز اقدامی برای جلوگیری از رشد تصادفات جاده ای و کاهش مرگ و میر هموطنان نمی کنند حداقل نمایندگان مجلس به عنوان نماینده مردم ایران در بهارستان با در نظر گر فتن آسایش ،آرامش و رفاه مرم  و همچنین ارتقا سطح خدمات  به هموطنان فکری به حال بودجه ناچیز حوزه ریلی در سال ۹۸ کنند ودر مقابل این امیدواری نیز وجود دارد که متولیان دولتی تدوین بودجه نیز  حتی اگر نمی توانند دراین مسیر کمکی کنند نسبت به سنگ اندازی دراین مسیر اقدام نکنند.

طبق گفته مدیرعامل شرکت راه آهن،در حال حاضر ۱۰۰ میلیارد نفر سفر حومه‌ای وجود دارد که ۴۰میلیارد نفر سفر آن در کریدورهایی که ریل وجود دارد قابل انجام است حال اینکه سهم ریل از سفرهای حومه‌ای متاسفانه زیر ۵ درصد است. همچنین۳۰ درصد ورود و خروج خودروها به تهران متعلق به آمار خودروهای حومه‌ای هستند که اگر موفق شویم این میزان را به ریل منتقل کنیم سهم قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا خواهیم داشت. در ۱۰ سال گذشته ۲هزار کیلومتر ریل به شبکه راه‌آهن کشور اضافه شده است که روند افزایش شبکه ریلی می‌تواند در کاهش تصادفات بسیار موثر باشد.

با توجه به افزایش حمل بار از طریق جاده، به طور قطع در آینده با ۲ سونامی افزایش تصادفات جاده‌ای و افزایش مصرف سوخت در کشور مواجه خواهیم شد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا