بانکبانک و بیمه

مهمترین عوامل افزایش تورم در ۹ ماه اول امسال

بررسی‌ها نشان می‌دهد مهمترین عوامل افزایش تورم در ۹ ماهه ابتدای سال جاری، تغییر در ترکیب نقدینگی و افزایش سرعت گردش پول، نقدینگی افزایش یافته در سال‌های اخیر و افزایش نرخ ارز بوده است.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ARMANEGHTESADI.COM)، نرخ تورم در سال جاری روند رو به رشدی داشته و براساس آمار بانک مرکزی از ۹.۲ درصد در فروردین ماه به ۱۸.۴ درصد در آبان ماه افزایش داشته است. این روند از خرداد ماه در پی افزایش نرخ ارز تشدید شد و با وجود افت نرخ تورم در اردیبهشت ماه به ۹.۱ درصد، در خرداد ماه سال جاری شاهد تورم ۹.۴ درصدی بودیم. بر این اساس نرخ تورم در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور به ترتیب به ۱۰.۲ درصد، ۱۱.۵ درصد و ۱۳.۵ درصد رسید و در مهرماه امسال نرخ ۱۵.۹ درصدی را تجربه کرد.

در حالی که برخی کارشناسان افزایش نرخ تورم را تا پایان سال پیش‌بینی می‌کنند آمارهای بانک مرکزی حاکی از روند نزولی نرخ تورم ماهانه است و این نرخ که مجموعاً در شش ماه اول سال روندی صعودی را طی کرده بود، در مهرماه با کاهش مواجه شد که این روند در آبان ماه نیز ادامه یافت که امید را برای کنترل تورم در ماه‌های آتی ایجاد می‌کند.
از سوی دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی آورده است که پس از تجربه تورم تک رقمی در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ که متاثر از سیاست‌های اتخاذ شده در حوزه نرخ سود بانکی بود و با توجه به وضعیت نامناسب نظام بانکی و رشد نامتناسب نقدینگی، که نوعی «به تعویق انداختن تورم» محسوب می‌شد، نرخ تورم در سال ۱۳۹۷ روندی صعودی به خود گرفت و در آبان ماه ۱۳۹۷ به ۱۸.۴ درصد رسید و با توجه به افزایش قابل توجه نرخ تورم نقطه به نقطه (۳۹.۹ درصد در آبان ماه) این روند صعودی در ادامه سال نیز تداوم خواهد داشت.
به نوشته ایبنا، بررسی ها نشان می‌دهد مهم ترین عوامل افزایش تورم در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۷، تغییر در ترکیب نقدینگی و افزایش سرعت گردش پول، نقدینگی افزایش یافته در سال‌های اخیر و افزایش نرخ ارز بوده است. تورم در ادامه سال می‌تواند تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله رشد نقدینگی و سرعت گردش پول، تحولات نرخ ارز، کسری بودجه، افزایش قیمت حامل‌های انرژی باشد. از مجموع عوامل مطرح شده می‌توان نتیجه گرفت که تحولات شاخص قیمت مصرف کننده در ادامه سال ۱۳۹۷ و سال ۱۳۹۸ تا حد زیادی تحت تاثیر سیاستگذاری‌ها و انتظارات خواهد بود.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا