بورسبورس اوراق

«آتی سبد سهام» ابزاری برای حرفه‌ای‌ترها/ ظرفیت بازار سهام بسیار بیشتر از هشت میلیون سهامدار فعلی است

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: برای افراد حرفه‌ای و ریسک پذیر ابزار جدیدی معروف به “آتی سبد سهام” راه اندازی شده که مردم با یک پنجم پول خود می‌توانند از بازدهی کل مجموع سبد برخوردار شوند.

 

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه درباره فعالیت مردمی در بورس گفت: در حال حاضر بیش از ۸ میلیون از جمعیت کشور در شرکتهای بورسی سهام دارند که با اضافه کردن دارندگان واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری می توان گفت حدود ۱۰ میلیون در بورس سهامدار هستند.

او افزود: البته این حجم مردم که در بورس سهام دارند قابل قبول نیست. برنامههای تدارک دیده شده در بورس و زیرساخت های موجود، ظرفیت پذیرش مردم را دارد. ساختار این بورس به گونه ای طراحی شده که حدود ۵۰ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت بتوانند در بورس سرمایه گذاری کنند.

فهیمی گفت: آگاهی دهی و اطلاع دادن به مردم از زیرساختها و ابزارها و نهادهای راه اندازی شده و موجود در بورس بسیار مهم است. در در مقایسه با کشورهای پیشرفته ما عقب هستیم بنابراین مردم می توانند با شرکت در بازار بورس به گردش نقدینگی در بازار و بالابردن امکان تامین مالی بنگاهها را بیشتر می کنند.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: مشتری در بدو ورود به بازار سرمایه باید اول شناسایی شود. در کشور ما اولین بار برای این کار یک سامانه جامع اطلاعات مشتریان بنام “سجام” راه اندازی شد. در سجام مشتری می تواند نام نویسی کند و شناسایی شود تا بتواند به بازار بزرگ سرمایه وارد شود.نکته دیگر این است که مردم علاقمند به سرمایه گذاری دو دسته اند: یک دسته آموزش دانشگاهی برای تحلیل شرکت ها دارند عده ای دیگر غیر حرفه ای هستند که اطلاعاتی ندارند و از ورود به بازار سرمایه ترس دارند که برای این طیف از افراد توصیه می شود از خرید تک سهم خودداری کنند و بهتر است از طریق صندوق های سرمایه گذاری و ارتباط با افراد حرفه ای که دانش کافی این کار را  دارند می توانند دارایی های خود را وارد بورس کنند.

فهیمی در ادامه گفت: صندوق های سرمایه گذاری بعنوان ابزاری برای افرادی که اطلاعات کافی از بازار بورس ندارند طراحی شده است. بیش از ۲۵۰ صندوق در بازار سرمایه فعال هستند که ۱۵۰ میلیارد تومان دارایی جمع آوری کردند که تنها یکی از این صندوق ها ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در اختیار دارد، این صندوق کمتر از ۲۰ نفر نیرو دارد و موفق شده با جمع آوری این مقدار سرمایه بخشی را به سهام و بخشی را به سپرده در بانکها نگهداری کند.

او گفت: مردم با مراجعه به شبکه کارگزاری حتی از طریق اینترنتی می توانند در معاملات صندوقهای سرمایه گذاری شرکت کنند. این صندوق ها ظرف ۵ سال ۵ برابر شده اند و مردم نباید نگران خرید و فروش باشن چر اکه این ابزار یک ابزار کارآمد با بستر قانونی و قابل اتکا برای مردم است.

او گفت: تصمیم بر این است که بخشی از داراییهای دولت که هنوز واگذار نشدهاند در قالب یکی از صندوقها سازماندهی شوند. در این راستا دولت یونیت های این صندوق ها را که شبیه شرکت های سهام است را به مردم واگذار می کند و قصد دولت این است که این سهام با تخفیف ۲۰ درصد زیر قیمت به مردم واگذار شود. پیش بینی می شود با توجه به عزم دولت این کار تا پایان سال عملی شود بنابراین یک امکان جدیدی است که در اختیار مردم قرار می گیرد.

فهیمی گفت: در کنار اقداماتی که برای افراد حرفه ای در نظر گرفته شده برای افراد حرفه ای و ریسک پذیر ابزار جدیدی معروف به “آتی سبد سهام” راه اندازی شده است که مردم با یک پنجم پول خود می تواند از بازدهی کل مجموع سبد برخوردار شوند.

شهاب شمس کارشناس بورس هم درباره سهم مردم در بورس گفت: بخش زیادی نیاز به فرهنگ سازی دارد و اینکه مشوق هایی برای سرمایه گذاری لازم است.

او افزود: وقتی افراد را به سمت بازار سرمایه سوق میدهیم باید توجه شود که بازار سرمایه پیچیدگی های خود را دارد و نیاز به تخصص لازم در این کار دارد. بنابراین لازم است ابزارها و بستر مناسب فراهم شود تا افراد از طریق سبدها و صندوق ها به سمت بازار بورس هدایت شوند.راه دیگر استفاده از ابزارهای مدیریت ریسک است که به فرد این اختیار فروش را می دهد که می تواند سهم را به قیمت معینی به فروش برساند البته این هم نیاز به فرهنگ سازی دارد.

کارشناس بورس در ادامه گفت: طرح هایی که عنوان شده به دلیل تخفیف و مقررارت برای نقد و اقساطی شدن واگذاری بورس نشان دهنده این است که بورس محل خوبی برای جمع شدن سرمایه های مردم است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا