بورسبورس اوراق

نمادهای بینادی در انتظار گزارش‌های ۹ ماهه/ چگونه بهبود تقاضای کامادیتی در بازارهای جهانی باعث رشد شاخص بورس تهران شد؟

در هفته‌ای که گذشت پس از مدت‌ها سیر افت قیمت در بیشتر سهم‌ها کاهش یافت و بازار بالاخره روی پایدار رشد را دید؛ به طوریکه رشد ۸۶۲ واحدی شاخص در آخرین روز معاملاتی هفته سبب شد تا نماگر اصلی بازار به رشدی سه هزار و ۹۰۰ واحدی طی هفته گذشته دست یابد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، معاملات هفته جاری بازار سهام در ایران در حالی آغاز شد که افزایش قیمت نفت از کف ۵۰ دلاری نفت برنت در روزهای قبل‌تر از آن جانی تازه در نمادهای پترو پالایشی دمیده بود. این افزایش که پس از تعدیل سیاست‌های نرخ بهره در ایالات متحده و عزم دولت این کشور برای حل اختلافات تجاری با چین اتفاق می‌افتاد تنها محدود به قیمت نفت نماند و توانست با روشن‌تر کردن افق کسب و کار و رشد اقتصادی در چین وبهبود تحلیل‌ها نسبت به آینده بازارها در آمریکا، شاخص سهام در بسیاری از کشورهای شرق آسیا و ایالات متحده را با رشد مواجه کند.

البته این‌ها تنها دلیل رشد در بازارهای جهانی نبود، شاخص های داخلی اقتصاد چین و کاهش تولیدات در داخل این کشور هم دلیلی دیگر به جز عوامل نامبرده بود که در ماه‌های اخیر نه تنها قیمت طلای سیاه را کاهش داده بود بلکه به سبب عواملی چون کاهش تولیدات خودرو و کاهش تولید فلزات به دلیل سیاست‌های حفاظت محیط زیست، بازارهای جهانی را به شدت متاثر کرده بود. حالا با بهتر شدن عوامل بالا و اتخاذ سیاست‌های تحریک اقتصادی در چین و افزایش زمزمه‌ها در خصوص کاهش نرخ بهره در دومین اقتصاد قدرتمند جهان، افق پیش روی کامادیتی‌ها پیش از پیش بهتر شده است؛ عاملی که می‌تواند به شدت بر سود سازی نمادهای دلاری بورس تهران در سال مالی فعلی و سال مالی پس از آن تاثیر بگذارد.

سیر الاکلنگی معاملات بین دو گروه بانکی و خودرویی 

در هفته‌ای که گذشت بیشترین وزن در افزایش شاخص را نمادهای بانکی، خودرویی، پتروپالایشی و فلزی – معدنی داشتند. در این میان آن داد و ستدها در دو گروه خودرویی و بانکی از اهمیت بسیاری برخوردار بود. این دو گروه که در هفته جاری بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده بودند درحالی معاملات خود در این هفته را به پایان بردند که حرکت الاکلنگی قیمت‌ها میان این دو گروه نشان از معاملات سفته بازانه در نمادهایشان بود.

نمادهای فعال در گروه بانکی که پس از رشد شاخص تا کانال ۱۹۸ هزار واحدی نسبت به سهم‌های بنیادی بازار افت قیمت بسیار کمتری را تجربه کردند، در هفته های اخیز به سبب حدس و گمان‌هایی که حول روشن شدن جزئیات تراز ارزی و نرخ تسعیر آن معاملات داغی را تجربه کردند. همین توجه زیاد بازار بر این نمادها و ارزش شرکت بالایی که دارند سبب شد تا خبر معافیت مالیاتی پنج ساله برای شرکت‌هایی که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها دارند بر جذابیت نمادهایی همچون «وتجارت» و «وبصادر» بیافزاید و معاملات آن‌ها را در هفته اخیر بیش از پیش با فشار تقاضا مواجه کند. گفتنی است، معاملات گروه بانکی در هفته گذشته حجمی ۱۰ میلیارد سهمی داشت که ارزش داد و ستد آنها را در هفته اخیر به هزار و ۶۱۱ میلیارد تومان رساند.

معاملات گروه خودرویی که در هفته گذشته پس از گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری رده دوم را از لحاظ ارزش معاملات داشت، همچون بانکی‌ها بر مدار شایعه و اما و اگرها چرخید و توانست نماد «خودرو» را برای چند روز پی در پی با صف خرید خوبی مواجه کند. داستان از این قرار بود که در هفته جاری کم کم از علاقه بازار به اخبار افزایش نرخ قیمت خودرو کاسته شد و بحث جذاب افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها که معاملات باکی‌ها را هم تکان داده بود، راه خودرو بر معاملات نماد «خودرو» باز کرد. همین امر باعث شدتا پس از مدت‌ها «خساپا» از صدر نمادهای پر طرفدار گروه خودرو به نفع نمادمعاملاتی ایران خودرو کناره گیرد و راه را برای یکه تازی «خودرو» و تشکیل صف خرید‌های قابل توجه در این نماد هموار کند.

جذابیت قیمت‌ در سهم‌های بنیادی

بنا بر آنچه که پیش تر در خصوص اوضاع قیمت‌ها در بازارهای جهانی و عوامل شکل دهنده آنها گفتیم؛ با توجه به افت قابل توجه قیمت بسیاری از سهم‌ها در نمادهای پتروپالایشی و فلزی – معدنی می‌توان انتظار داشت که این نمادهای دیگر افت قیمت قابل توجهی را در معاملات خود تجربه نکنند و کم کم با اقبال سرمایه گذاران رو به رو شوند. همین امر و چشم انداز پیش روی قیمت‌ها در بازارهای جهانی به علاوه خوشبینی فعالان بازار نسبت به گزارشات ۹ ماهه که بیشتر انها در آتی منتشر خواهند شد باعث می‌شود تا انتظارات برای رشد قیمت این نمادها در هفته پیش رو تقویت شود. اگرچه که کاهش ارزش معاملات در آخرین روز معاملاتی هفته را می‎‌توان به عنوان نکته‌ای منفی بر سر راه افزایش در کوتاه مدت قیمت‌ها در نظر گرفت.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا