انرژیبورسبورس انرژی

عرضه نفت در بورس محدود به زمان تحریم نیست/ بورس انرژی و کالا، تجربه فضای شفاف اقتصادی

همایون دارابی عنوان کرد:

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه عرضه نفت در بورس می تواند برخی از مشکلات ناشی از تحریم ها را حل کند و راهی برای تامین ارز مورد نیاز دولت باشد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، همایون دارابی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درخصوص اهمیت عرضه نفت در بورس به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: هیچ راه حلی به صورت مطلق راهگشای مشکلات نیست و برای مدیریت شرایط فعلی اقتصاد باید از ابزار های مختلفی بهره برد اما به نظر می رسد که استمرار عرضه نفت خام در بورس می تواند شاهراه کنترل محدودیت های نفتی ایران باشد.

دارابی

وی به تبعات منفی تاخیر عرضه نفت در بورس اشاره کرد و افزود: مشکل اساسی این است که برخی از دوستان درک نکرده اند در شرایط تحریم نفتی هستیم. شرایط تحریم بسیار حساس است و عمل در این مقطع باید با سرعت، دقت و درایت کامل انجام بگیرد تا بتوانیم با تحریم ها مقابله کنیم.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه متاسفانه اگر به دنبال روش های نوین فروش نفت نباشیم در آینده آمارها کاهش سهم نفت ایران در بازارهای جهانی را نشان می دهد.

دارابی با بیان اینکه در گذشته به این موضوع توجه نشد، افزود: در شرایط پیچیده امروز، ابتکار عمل و در پیش گرفتن راه های جدید و سرعت عمل می تواند راهگشا باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مسیله عرضه نفت در بورس به تحریم ها خلاصه نمی شود. بخش زیادی از صنایع ما به نفت، فراورده های نفتی و کالاهای مرتبط با آن وابسته است. متاسفانه طی سال های گذشته نگاه دولتی به موضوع انرژی و نفت موجب شد عموما قیمت ها به صورت یکطرفه، به دور از وقعیت های روز و دستوری به شرکت ها تحمیل شود.

وی ادامه داد: اکنون هم، مهم ترین درخواست صنایع پتروشیمی و پالایشی ها ایجاد رگولاتوری یا عرضه شفاف نفت و محصولات مرتبط با آن در بورس انرژی و بورس کالا است تا برای مواد اولیه، نفت و محصولات مرتبط با آن قیمت عادلانه تعیین شود.

دارابی افزود: عرضه محصولات پایه و نفت در بورس انرژی و کالا دورنما و اطمینان بهتری برای سرمایه گذاری بخش خصوصی به همراه دارد و فضای شفاف و عادلانه ای را ایجاد می کند.

این تحلیل گر بازار سرمایه با اشاره به اینکه جا افتادن بورس نفت نیازمند سال ها تلاش است، گفت: گر این روزها بورس لندن جایگاه خوبی در بازار نفت دارد، ناشی از ۱۰۰ سال تلاش مداوم است. طی دو دهه گذشته امارات تلاش کرده با کمک کارشناسان خارجی، بورس نفت راه اندازی کند و نفت سبک دبی و نفت عمان تا حدودی برای آسیای جنوب شرقی آشنا است.

وی افزود: این موارد نشان می دهد که نباید انتظار داشته باشیم اتفاقی که در کشورهای دیگر پس از ده ها سال تلاش محقق شده در کشور ما به سرعت عملیاتی شود. این امر یک تعهد دراز مدت و هدف بلند مدت است. هرچندعرضه نفت در بورس انرژی، تابوی معاملات با دیدگاه سنتی را شکست اما متاسفانه همچنان روش هایی استفاده می شود که در دهه ۶۰-۷۰ میلادی انجام می شده و تنها استمرار، سرعت و عمل عزم جدی عبور از این شرایط را نشان می دهد و تاخیر عرضه نفت در بورس به معنای ادامه همان دیدگاه قبلی است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا