بورسبورس اوراق

بازدهی هفتگی بورس تهران ۲.۴ درصد شد؛ بازگشت کالامحورها به کانون توجهات

زمستان تاکنون برای بورس طلایی طی شده است. بر همین اساس در سومین هفته متوالی نماگر اصلی با بازدهی مثبت به کار خود پایان داد. گردش نگاه ها به کالامحورها از وجوه تمایز معاملات هفته اخیر بود. سیگنال های مثبت بازارهای جهانی و خوش بینی به گزارش های ۹ ماهه عامل مهمی در تقاضای سهامداران بود.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از سنا، پایه های تحلیل شرکت های بورسی هفته به هفته قوی تر می شود. موضوعی که سهامداران باهوش را فعال کرده و تحرک در سمت تقاضا را قدرت بخشیده است. سومین هفته زمستان در حالی سپری شد که بازده شاخص کل بار دیگر با بازدهی مثبت به کار خود پایان داد. نماگر اصلی تالار شیشه ای که طی هفته اخیر در کانال ۱۶۰ هزار واحد آرام گرفته بود در این هفته با ۴ کانال شکنی توانست بازدهی ۲.۴ درصدی را به ثبت برساند. همچنین شاخص هم وزن نیز در همین مقطع زمانی با بازدهی مثبت ۱.۸ درصدی همراه شد.

 

وجوه تمایز معاملات این هفته را می توان در چند بخش اینچنین بیان کرد. تغییر چرخش نگاه سهامداران به سمت سهام شرکت های کالا محورها یکی از مهمترین نکات معاملات این هفته بود. برهمین اساس یکی از اهرم های اصلی رشد بورس در این هفته را می توان رشد قیمتی در این نمادها دانست. خبرهای مثبت در بازارهای جهانی و انعکاس رشد قیمت ها در شرکت های مرتبط بورسی باعث شد تا سهامداران با دقت بیشتری به این نمادها نگاه کنند.

از سوی دیگر موضوعی که باعث شد این شرکت ها با رونق در سمت تقاضا همراه شوند، ارزندگی قیمتی آن ها بود. در شرایطی که نمادهای پتروپالایشی و معدنی-فلزی در این مدت اصلاح قیمتی قابل توجه ای را تجربه کرده بودند، این انتظار وجود داشت که شاهد رونق مجدد آن ها باشیم.

همچنین در این مدت انتشار گزارش های ۹ ماهه آغاز شد. بسیاری از شرکت ها در چند روز اخیر گزارش عملکرد ۳ فصل گذشته خود را منتشر کردند. چشم انداز مثبت به این گزارش ها موضوع دیگری بود که در رشد قیمتی بسیاری از سهام شرکت ها موثر بود.

طی ۵ روز معاملاتی اخیر، میانگین ارزش معاملات بورس تهران در محدوده ۵۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسید. در همین مدت ، خالص تغییر مالکیت هفتگی نیز ۱۸  میلیارد تومان ثبت شد. این گزاره مهم بورسی درحالی به این رقم رسید که بازار سهام در اکثر روزهای معاملاتی شاهد مالکیت حقیقی ها بر خرید و فروش های سهام بود. این موضوع که در تداوم هفته گذشته رخ داد، باعث شد تا بازیگران خرد میانگین تغییر مالکیت هفتگی را به نام خود ثبت کنند.

همچنین طی این مدت بیشترین حجم معاملات در نمادهای خودرویی و بانکی ثبت شد. این دو گروه مهم بورسی با آنکه رشد قیمتی چندانی را تجربه نکردند، اما همچنان در کانون توجه بودند.

بازارهای جهانی به کدام سمت رفتند؟

رشد قیمت جهانی نفت از کف ۵۰ دلاری عامل بسیار مهمی برای رشد قیمت سهام پتروپالایشی در بورس تهران بود. با این وچود آغاز هفته معاملاتی در بازارهای جهانی با دور جدید مذاکرات آمریکا و چین آغاز شد. بسیاری از رسانه ها در روزهای ابتدایی هفته از تمایل شدید ترامپ برای صلح در مذاکرات خبر دادند. این موضوع به عنوان یک سیگنال بسیار مهم برای بازار جهانی نفت توانست رشد قیمتی یک درصدی را در روز دوشنبه رقم بزند. بر همین اساس در روزهای پایانی هفته شاهد فاصله گیری قیمت ها از سطوح ۶۰ دلار و ورود به کانال ۶۱ دلاری بودیم.

اما شروع مذاکرات میان دو غول اقتصادی دنیا تنها بازار نفت را تجت شعاع قرار نداد و سهام بازارهای آسیایی و آمریکایی را در محدوده رشد قیمتی قرار داد.  البته این‌ها تنها دلیل رشد در بازارهای جهانی نبود، اتخاذ سیاست‌های تحریک اقتصادی در چین و افزایش زمزمه‌ها در خصوص کاهش نرخ بهره در دومین اقتصاد قدرتمند جهان، افق پیش روی کامودیتی ها را بیش از گذشته روشن کرد، بطوریکه مس دربازار لندن توانست بار دیگر از سطوح مقاومتی ۶ هزار دلار عبور کند و هر تن روی نیز بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دلار معامله شد.

با این وجود در روز چهارشنبه ، بلومبرگ با انتشار گزارشی از توافق نزدیکی زمان توافق دو کشور خبر داد. بر این اساس طی روز چهارشنبه در حالی چین و آمریکا مذاکرات فشرده و پیچیده سه روزه خود را آغاز کرده‌اند که براساس گزارش‌های رسیده روند مذاکرات به لحاظ ساختاری از سوی هر دو کشور مثبت ارزیابی شد و پیشرفت‌های محسوسی در این زمینه انجام شد.

براساس گفته‌های افراد نزدیک‌تر به کاخ سفید، رئیس جمهور آمریکا تمایل شدیدی به معامله با چین در کوتاه‌ترین زمان ممکن دارد و این موضوع به سبب برطرف شدن نگرانی‌های ایجاد شده ناشی از تشدید جنگ تجاری و اثرات سوء آن بر بازارهای مالی‌ است. آتش بس تجاری غول های اقتصادی جهان طبعا می تواند دورنمای رشد اقتصادی جهان را تحت تاثیر قرار دهد و تا حد زیادی شفافیت چشم انداز قیمت بسیاری از کالا را افزایش دهد. این موضوع علاوه بر اینکه اثر مثبتی بر بورس های جهانی به خصوص بازارهای آسیای شرقی دارد، شرکت های مرتبط بورسی ایران را نیز می تواند تحت تاثیر قرار دهد و رشد قیمتی را برای سهام آن ها رقم بزند.

حقیقی ها به سمت کالامحورها چرخیدند

 همانطور که گفته شد مالکیت این هفته از فعالیت بورس تهران همچنان با حقیقی ها باقی ماند. میانگین تغییر مالکیت در حالی به رقم ۱۸ میلیارد تومان رسید که این گروه از بازیگران بورسی به خرید در صنایع کالامحور تمایل بیشتری نشان دادند. انتشار گزارش های ۹ ماهه برخی از شرکت ها در این مدت و رشد بازارهای جهانی دورنمای قیمتی این شرکت ها را برای سهامداران مثبت کرد. موضوعی که به زعم بسیاری از کارشناسان این هفته نیز می تواند تداوم داشته باشد. اما نمادهای بانکی نیز در بعضی از روز ها سهم زیادی در رشد شاخص کل داشتند. با این وجود تمایل به خرید در نمادهای کالایی، در بسیاری از روزها شاخص نمادهای بانکی را وادار به عقب نشینی کرد.

در ۵ روز معاملاتی هفته اخیر روند دو گروه خودرو و بانک بیش از گذشته معکوس شده بود، به اصطلاح کارشناسان اقتصادی، حرکت الاکلنگی در این دو صنعت طی این روزها به کرات دیده شد. موضوعی که بیش از گذشته تئوری سفته بازی در این گروه ها را محتمل کرد.

اما واکاوی روند تغییر مالکیت ها طی این مدت نشان می دهد که تنها در روز شنبه مالکیت بازار با حقوقی ها بوده است. بزرگان بازار در این روز ، در حالی مالکان اصلی بازار بودند که در “وصندوق” تقاضای بیشتری را به ثبت رساندند. در مقابل حقیقی ها همچنان پس از بازگشایی نماد بانک پارسیان، تقاضای عمده ای دراین نماد به ثبت رساندند.

بیشترین میزان تغییر مالکیت هفته در روز دوشنبه به ثبت رسید. خالص تغییر مالکیت روز دوشنبه بیش از ۵۰ میلیارد تومان و از سمت حقوقی به حقیقی صورت گرفت. حقیقی های بورس بیشترین خرید را در آن روز از گروه فرآورده های نفتی داشتند که به حدود ۲۰۰ میلیارد تومان رسید. در میان نمادها نیز این بازیگران تمایل شدید به خرید سهام شرکت پتروشیمی پارس داشتند. حقوقی ها نیز طی روز مزبور حمایت خود را به سمت صنعت کانه های فلزی هدایت کردند.

 با وجود اینکه در روزهای ابتدایی هفته، حجم تقاضا درنمادهای بانکی از سوی معامله گران حقیقی روند چشمگیری را طی می کرد، اما روز سه شنبه شاهد جمع آوری صفوف عرضه  توسط بزرگان بورسی بودیم. بر این اساس خالص تغییر مالکیت بورس بیش از ۱۱ میلیارد تومان ثبت شد، که این  تغییر حاصل دست به دست شدن سهام از سوی معامله گران حقوقی به حقیقی بود. حقوقی ها در آن روز خرید های قابل توجه ای در نمادهای سه بانک صادرات، تجارت و ملت به ثبت رساندند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا