بورس

بورس در روزهای پسا هیجان برجام

پسابرجام و استفاده از فرصت‌های به وجود آمده از دید بسیاری از مسوولان و کارشناسان اقتصادی یک فرصت تاریخی برای ایران است. این فرصت تاریخی به ویژه در بخش اقتصادی می‌تواند کشورمان را برای یک جهش اقتصادی سیاسی آماده کرده و حتی چشم‌انداز تبدیل به قدرت نخست منطقه را برای ما هموار کند.

عملکرد اقتصادی دولت نشان‌دهنده آن است که اهدافی که دولت در زمینه اقتصادی دنبال می‌کند، اهداف بلندمدتی است و به صورت محدود و در شرایط ضروری از اهداف کوتاه‌مدت اقتصادی استفاده می‌کند.

با کاهش نرخ سود بانکی در سال ۱۳۹۵، پیش‌بینی می‌شود که بخشی از سرمایه بانک‌ها خارج شده و به بازار سرمایه سرازیر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، با اعلام رسمی توافق برجام در دی‌ماه ۹۴، دوران طلایی بورس تهران آغاز شد و بازدهی بورس تهران در مدت کوتاهی به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسید. در نهایت کارنامه درخشان بورس تهران در سال ۱۳۹۴ با افزایش شاخص کل از محدوده ۶۰ هزار واحدی در پیش از برجام به محدوده بیش از ۸۰ هزار واحد در پایان سال، بسته شد تا برگ زرین دیگری از عملکرد و بازدهی بی‌نظیر خود را در ایران و جهان به ثبت رساند.

بورس تهران در فروردین‌ماه سال‌جاری دو نیمه متفاوت را پشت سر گذاشت. نیمه نخست از تداوم امیدواری به پا برجا بودن اثرات برجام بر بورس تشکیل می‌شد. ازدحام مردم و خریداران سهام که با هزاران میلیارد تومان در صف خرید بودند، موجب حیرت کارشناسان بود، اما در نیمه دوم فروردین همان‌طور که پس از یک جهش قابل توجه انتظار می‌رود با کمتر شدن فشار خرید و کند شدن روند رشد بازار، چیزی شبیه به مسابه در بیرون کشیدن سودهای ناگهانی کسب شده پدیدار شد که به نظر می‌رسد تا پدید آمدن موجی دیگر یا وقوع رخدادی واقعی، شاخص کل بورس تهران را در کانال ۷۰ هزار واحدی سرگردان نگه دارد.

شاخص کل بورس تهران در معاملات چند روز اخیر با وجود رشد قیمت‌های جهانی در روزهای اخیر و خبرهای مثبت پسابرجامی که دریافت می‌شود، همچنان به اخبار واکنش جدی نداشت و بعضا تغییرات چندانی را تجربه نکرد.

بازار سهام این روزها دور جدیدی از فعالیت را تجربه می‌کند که به عقیده کارشناسان و فعالان بازار، دوران انتظاری شاخص پس از فروکش کردن هیجانات نام‌گذاری شود. هر چند در این شرایط باید خریداران وارد گود شده و با نگاهی بلندمدت رونق را به بازار بازگردانند. اما نبود وضعیتی روشن در اقتصاد و صنایع و در واقع ایجاد شرایط مبهم به افزایش تردید در ورود سرمایه‌گذاران و در شرایطی بعضا خروج آنها و کاهش نقدینگی منجر شده است. به طوری که این روزها شاهد کاهش حجم معاملات در بازار هستیم.

برخی کارشناسات علت ریزش شاخص در روزهای اخیر را عدم شفافیت و درز اطلاعات، روند تکنیکی شاخص و عرضه اولیه دانسته‌اند. شفافیت در اطلاع‌رسانی همواره از ملزومات فعالیت در این حوزه قلمداد شده و درز اطلاعات از طریق مجرای غیرقانونی تخلف محسوب می‌شود، اما در هفته‌های گذشته شفافیت رعایت نشده و اطلاعاتی از سوی برخی شرکت‌ها منتشر شده که تاثیر زیادی بر بازار گذاشت. از سوی دیگر، بازنشر اطلاعات غلط در بورس ایران به سبب رشد فضای مجازی به حدی افزایش یافته که برای ناظر بازار غیرقابل کنترل شده است.

متاسفانه در ماه‌اخیر فضای مجازی در حوزه بورس چنان گسترش پیدا کرده که قابلیت کنترل نشر اخبار را از دست هر ناظری خارج کرده است. به هر طریق به نظر می‌رسد رسیدن بورس به کانال جدید می‌تواند تا مدتی از حجم فضارهای وارد شده از سوی شرکت‌های بورس بر دولت بکاهد و در این بازه زمانی، اقتصاد ایران شاهد به‌کارگیری برخی سیاست‌های اصلاحی درست برای توقف ناکارآمدهای‌گذشته که به تخصیص نابهینه منابع منجر می‌شد، باشد.

با این حال، به نظر می‌رسد که فازغ از هیجان‌های ناشی از ورود و خروج‌های موقتی معامله‌گران، چشم‌انداز آینده بورس را باید تحت‌تاثیر دو موضوع اصلی تحلیل کرد: «گزینه‌های جایگزین برای سرمایه‌گذاری» و «اصلاح راهبرد بلندمدت اقتصاد ایران».

در بررسی عملکرد صنایعی که خوشبینی زیادی به دنبال رفع تحریم‌ها به آنها وجود داشت، گروه بانکی که پیش از این در صف اول رشد قیمت‌ها با خوش‌بینی به رفع تحریم‌ها قرار می‌گرفتند، طی این مدت تا حدودی از قافله صعود باز ماندند؛ به طوری که شاخص این گروه نتوانست چندان متفاوت از شاخص کل عمل کند و در چند روز گذشته کاهش یک درصدی را تجربه کرد.

این در حالی است که هفته ابتدایی اردیبهشت‌ماه با رشدی معادل دو درصد روبه‌رو شده بود. این رویکرد تاکید بر این دارد که سهامداران تا حدودی نسبت به وضعیت بنیادی بانک‌ها نگران هستند و به نظر می‌رسد نهایی شدن بسیاری از تفاهم‌نامه‌ها منوط به نقل و انتقال پول بوده و این مهم هنوز عمل نشده است. از این رو، همچنان این بحث و نگرانی‌های پس از برجام در بازار وجود دارد و مانع از آن شده است که سهامداران به شرایط پیرامون بازار که به نظر شرایط مناسبی نیز هستند، توجه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا