ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

تفاوت مگابیت و مگابایت در محاسبه سرعت اینترنت

تفاوت مگابیت و مگابایت در محاسبه سرعت اینترنت اهمیت بسیاری دارد. امروز می‌خواهیم فرق بین واحد مگابیت بر ثانیه (Mbps) را با مگابایت بر ثانیه (MBps) بررسی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از گجت نیوز، همواره یکی از سردرگمی‌های کاربران هنگام خرید سرویس اینترنت، تفاوت بین واحدهای مگابیت (Mb) و مگابایت (MB) است. اگرچه این دو واحد از نظر ظاهری شباهت بسیاری با یکدیگر دارند، ولی هرکدام از آنها در نوع خود مهم بوده و از یکی از آنها برای تعیین سرعت و از دیگری برای مشخص کردن حجم استفاده می‌شود.

شاید در نگاه اول، تفاوت مگابیت و مگابایت کمی گیج‌کننده باشد؛ ولی امروز می‌خواهیم با زبانی ساده، این سردرگمی را از بین ببریم. با گجت همراه باشید.

همچنین بخوانید

یک مگابیت و یک مگابایت چیست؟

برای درک تفاوت مگابیت و مگابایت ، ابتدا باید با مفهوم «بیت» آشنا شوید. بیت در واقع یک عدد باینری (۰ یا ۱) و بسیار کوچک در دنیای کامپیوتر است. از ترکیب ۸ بیت با با یکدیگر، ۱ بایت ایجاد می‌شود (هشت بیت = یک بایت). یک مگابیت (۱Mb)، شامل تقریبا ۱ میلیون از آن بیت‌ها می‌شود و ۸ مگابیت (۸Mb) برابر ۱ مگابایت (۱MB) است.

در اغلب موارد، برای تعیین اندازه فایل‌ها یا درایوهای حافظه از واحد بایت (Byte) استفاده می‌شود؛ در حالی که در دنیای اینترنت و شبکه‌ها عمدتا شاهد استفاده از بیت (bit) هستیم.

شما احتمالا باید با گیگابایت (GB) یا ترابایت (TB) که عمدتا برای فایل‌ها و حافظه‌های مختلف استفاده می‌شود، بیشتر آشنا باشید. ۱ گیگابایت برابر هزار مگابایت اطلاعات است و ۱ ترابایت نیز همان‌طور که احتمالا حدس زده باشید، مساوی هزار گیگابایت. اگر از این دید نگاه کنید، شمارش تعداد بیت‌ها در یک گیگابایت، فوق‌العاده دشوار خواهد بود.

تفاوت بین کلمات اختصاری
اختصارات در نظر گرفته شده، اهمیت بسیار زیادی دارند. از آنجایی که مگابیت، واحدی کوچکتر از مگابایت است، از حرف “b” کوچک برای مگابیت و از حرف “B” بزرگ برای مگابایت استفاده می‌کنند. این موضوع در مورد مگابیت (Mb) و مگابایت (MB) نیز صادق است.

از هر دو واحد مگابیت و مگابایت برای نمایش سرعت انتقال داده‌ها نیز استفاده می‌شود. اگر تنها حجم فایل‌ها در نظر باشد، فقط از واحدهای MB و Mb استفاده خواهیم کرد؛ ولی اگر بخواهید سرعت اینترنت را محاسبه کنید، MBps و Mbps پیش روی شما خواهد بود. نگران نباشید! اینجا هیچ چیز عجیبی وجود ندارد و عبارت اضافه‌تر “ps”، سرنام “per second” به معنی «در هر ثانیه» است.

چرا باید با تفاوت مگابیت و مگابایت آشنا باشید؟

همه ما نیاز داریم که در خانه به اینترنت دسترسی داشته باشیم و برای این کار، عمدتا سراغ کمپانی‌‌های کابلی می‌رویم. در برخی از موارد، ممکن است آنها بگویند که با خریداری سرویس مورد نظر، سرعت اینترنت «به سقف ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه» یا «۵۰ مگابیت بر ثانیه» خواهد رسید. در این صورت، مهم است که بدانید برای چه چیزی پول پرداخت می‌کنید.

شاید با خود بگویید پکیج ۱۰۰Mbps می‌تواند سرعت فوق‌العاده بالایی داشته باشد و در حالی که اشتباه نمی‌کنید (۱۰۰ مگابیت بر ثانیه واقعا زیاد است)، نباید انتظارش را داشته باشید که بتوانید یک فایل ۱۰۰ مگابایتی را در ۱ ثانیه دانلود کنید. این بدان خاطر است که سرویس‌های ارائه‌دهنده اینترنت از واحد مگابیت بر ثانیه برای فروش پهنای باند استفاده می‌کنند، نه مگابایت بر ثانیه.

در حقیقت، ۱۰۰Mbps برابر ۱۲.۵MBps ثانیه است؛ یعنی شما در هر ثانیه می‌توانید ۱۲.۵ مگابایت داده را دریافت کنید. برای محاسبه، کافی‌ست ۱۰۰ را بر عدد ۸ تقسیم کنید زیرا هر ۱ بایت برابر ۸ بیت است. به عنوان مثال، اگر سرعت پهنای باند شما و سرویسی که از خریداری کرده‌اید، ۱۶ مگابیت بر ثانیه باشد، آنگاه سرعت دانلود برابر ۲ مگابایت بر ثانیه خواهد بود. اما چرا از همان ابتدا از مگابایت استفاده نمی‌شود؟

تکنیک‌های بازاریابی
بله؛ علت اصلی این کار را می‌توان ترفندهای تبلیغاتی و فریب خریداران عنوان کرد. این بدان خاطر است که این اعداد، بزرگتر بوده و در نظر خریداران، بیشتر جلوه می‌کنند.

مورد دیگری که حتما باید به آن توجه داشته باشید، استفاده از عبارت «تا سقف» است؛ مانند «تا سقف ۸ مگابیت بر ثانیه.» این یعنی هیچ تضمینی برای ثابت بودن سرعت نیست و ممکن است تنها ساعاتی از روز بتوانید چنین سرعتی را تجربه کنید.

سرویس‌هایی مثل “SpeedTest“، ابزاری بسیار مناسب برای سنجش سرعت اینترنت بوده و پهنای باند را با واحد «مگابیت بر ثانیه» نمایش می‌دهند. هرچند، در صورت تمایل می‌توان این واحد را به «مگابایت بر ثانیه» تغییر داد.

بگذارید برای درک بهتر یک مثال بزنیم: تصور کنید می‌خواهید فایلی با حجم ۷۵۰ مگابایت را دانلود کنید. ۷۵۰ مگابایت برابر ۶ هزار مگابیت (۷۵۰ × ۸) است. حال اگر سرعت اینترنت شما برابر ۵۰Mbps باشد، این فایل در ۲ دقیقه دانلود خواهد شد. اگر سرعت اینترنت شما پایین‌تر باشد، مثلا ۱۰Mbps، زمان مورد نیاز به ۱۰ دقیقه خواهد رسید.

خرید یک هارد جدید
اگر قصد یک هارد داخلی یا اکسترنال یا حتی انواع دیگری از حافظه‌ها را دارید، ظرفیت مهم‌ترین مشخصه خواهد بود. البته، این روزها ظرفیت این محصولات معمولا با گیگابایت نشان داده می‌شود و کمتر شاهد استفاده از مگابایت برای آنها هستیم.

برای تبدیل مگابایت به گیگابایت و ترابایت از ضریب هزار استفاده می‌شود. به عنوان نمونه، ۲۵۰ گیگابایت با ۲۵۰ هزار مگابایت و همین‌طور ۱ ترابایت با هزار گیگابایت و ۱ میلیون مگابایت برابر است.

در مجموع، معمولا از بیت برای تعیین سرعت و از بایت برای تعیین حجم استفاده می‌شود.

محاسبه سرعت بر مبنای مگابیت و مگابایت
بالاتر اشاره کردیم که هر بایت برابر ۸ بیت است؛ در این صورت، هرگاه عددی را با واحد MB دیدید و قصد داشتید آن را به Mb تبدیل کنید، عدد مورد نظر باید در ۸ ضرب شود. اگر قصد داشتید عکس این کار را انجام دهید، کافی‌ست عدد مورد نظر را بر ۸ تقسیم کنید.

برای فهمیدن اینکه چقدر طول می‌کشد یک فایل دانلود شود (متناسب با پولی که پرداخت می‌کنید)، به چند مرحله ضرب و تقسیم نیاز خواهید داشت. وقتی سرعت سرویس شما برابر ۸ مگابیت بر ثانیه است، یعنی در هر ثانیه می‌توانید ۸ مگابیت اطلاعات دریافت کنید که با تقسیم آن بر ۸ (برای تبدیل بیت به بایت)، عدد ۱ مگابایت به دست می‌آید؛ یعنی در هر ثانیه می‌توان ۱ مگابایت دانلود کرد. از آنجایی که هر دقیقه برابر ۶۰ ثانیه است، با ضرب عدد ۱ در ۶۰ می‌توان گفت شما قادر به دانلود ۶۰ مگابایت اطلاعات در هر دقیقه خواهید بود.

اگر هنوز با تفاوت مگابیت و مگابایت یا محاسبه سرعت مشکل دارید، قطعا مقاله قبلی ما در مورد محاسبه سرعت اینترنت به شما کمک خواهد کرد.

 

 

منبع
گجت نیوز

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا