صنعتصنعت، معدن، تجارت

۷۰ درصد زیرساخت های صنایع دریایی ایران در ایزوایکو قرار دارد

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) گفت: حدود ۷۰ درصد زیرساخت صنایع دریایی ایران در این مجتمع صنعتی قرار دارد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایرنا ، حمید رضاییان اصل شامگاه پنجشنبه در دیدار با مدیرکل شیلات هرمزگان اظهار داشت: ایزوایکو بزرگ ‌ترین زیرساخت دریایی ایران است و سرمایه گذاری گسترده ای برای توسعه این صنعت انجام شده است.

وی افزود: شروع این صنعت در سال ۱۳۵۲ و با ظرفیت ساخت کشتی‌های زیر ۳ هزار تن بود اما امروز با پیشرفت های حاصل شده قادریم کشتی‌هایی تا ظرفیت ۱۲۰ هزار تن را تعمیر کنیم.
مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) ادامه داد: این مجتمع صنعتی ظرفیت ساخت و نوسازی کشتی ‌هایی با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن را نیز در آینده‌ ای بسیار نزدیک خواهد داشت.
رضاییان اصل بیان داشت: نقاط قوت و ضعف را در حوزه‌ دریایی شناسایی و توانستیم به بازارهای خوبی در این صنعت دست پیدا کنیم.
این مقام مسوول تصریح کرد: یکی از مسائلی که درآمد ما را افزایش داده ورود به بازارهای جدید است که ورود به بازار تعمیر ریگ‌های حفاری نمونه ای از این بازارهاست.
رضاییان اصل تصریح کرد: هم اکنون با پیشرفت های صورت گرفته توان تخصصی و فنی بالایی در مجتمع ایزوایکو به ‌منظور توسعه ظرفیت‌ های جدید شیلاتی برای استان هرمزگان و کشور وجود دارد.
وی اظهار داشت: دانش ساخت انواع سازه‌ های دریایی از جمله قفس ‌های پرورش ماهی در ابعاد بزرگ و همچنین ساخت شناورها و بارج‌ های موردنیاز برای ارایه خدمات لجستیکی به مزارع پرورش ماهی و میگو در دریا در مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران وجود دارد.
مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران گفت: آماده‌ایم تا نهایت همکاری را با شیلات هرمزگان و سایر فعالان این حوزه به ‌منظور اجرای طرح ‌های پرورش ماهی در قفس که از اولویت‌های مهم اقتصاد مقاومتی است، انجام دهیم.
** شیلات و ایزوایکو دو بازوی توسعه اقتصادی هرمزگان هستند
مدیرکل شیلات هرمزگان نیز در دیدار با مدیرعامل شرکت مجتمع کشتی ‌سازی و صنایع فراساحل ایران گفت: بدون شک می‌توان از شیلات و کشتی ‌سازی به‌ عنوان دو بازوی مهم توسعه و رونق اقتصادی استان هرمزگان یاد رد.
محسن یکتاپور بیان داشت: مجتمع کشتی ‌سازی و صنایع فراساحل ایران می‌تواند پشتیبانی فنی شناورهای صیادی شیلات ایران را انجام دهد.
وی ابراز داشت: استان هرمزگان با برخورداری از چهار هزار و ۴۰۰ فروند شناور صیادی می‌تواند بازار خوبی برای مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران باشد.
یکتاپور خاطرنشان کرد: این مجتمع صنعتی می‌تواند در زمینه‌ پشتیبانی و لجستیک ناوگان صیادی شیلات به‌ خوبی برطرف کننده نیازهای استان هرمزگان باشد.
مدیرکل شیلات هرمزگان در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به ظرفیت‌های پرورش ماهی در دریا و همچنین توانایی تولید سازه‌ های این صنعت در مجتمع ایزوایکو گفت: خوشبختانه ظرفیت‌ های مجتمع کشتی‌ سازی و صنایع فراساحل ایران ب ه‌خوبی می‌تواند زیرساخت ‌های شیلاتی مورد نیاز این حوزه را تأمین کند.
با داشتن قـریب به سه هـزار کیلومتر مرز آبی در کشور و با توجه به توسعه، بهره برداری، گسترش حمل و نقل مواد نفتی و افزایش تردد واحـدهای شنـاور در منطقه استـراتژیک خلیـج فـارس و دریـای عمان، شـرکت مجتمـع کشتی سـازی و صنـایع فراساحل ایران (ایـزوایکو) در سال۵۲ با طراحی شرکت آلمانی (بلوم اندفوس) به منظور جذب بخش بزرگی از بازار تعمیرات و ساخت شناور در۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث شد.
افزون بر پنج هزار نفر در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران با بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت که هم اکنون درقالب منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس اداره می شود مشغول به کار هستند.
مجتمع کشتی سازی ایزوایکو با شش زیرمجموعه که به صورت هلدینگ مرکزی اداره می شوند در زمینه ساخت و تعمیر انواع شناورهای کوچک، متوسط و بزرگ، سازه های دریایی شامل سکوهای گازی و نفتی، تعمیر شناورهای داخلی و خارجی و همچنین ساخت و تعمیر سکوهای حفاری نفتی فعالیت دارد.
شیلات هرمزگان با صید سالیانه حدود ۲۴۰ هزار تن انواع آبزیان، ۳۶ درصد صید کشور را به خود اختصاص داده است.
هرمزگان با ۲۲ بندر صیادی، ۳۰ درصد بنادر صیادی کشور و ۴۰ درصد صید آب های جنوب را به خود اختصاص داده است.
حدود چهار هزار و ۴۰۰ فروند شناور مجاز و ۳۰ هزار نفر صیاد در استان هرمزگان مشغول به فعالیت هستند.

منبع

ایدرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا