صنعت، معدن، تجارتصوتمعدن

صادرات رگ حیاتی صنعت سیمان

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: صادرات سیمان به دلیل حجیم و کم ارزش بودن خیلی معنی و مفهوم ندارد اما به سبب رکود اقتصادی حاکم بر کشور هم اکنون به عنوان رگ حیاتی صنعت سیمان در آمده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  عبدالرضا شیخان در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: عمده صادارت سیمان کشور به عراق و افغانستان است.

وی همچنین اظهارداشت: قبل از ابلاغ بخشنامه جدید بانک مرکزی در بحث برگشت ارز صادرکنندگان به سامانه نیما روند صادارت سیمان به این دو کشور با سرعت مناسبی در حال انجام بود اما متاسفانه ابلاغ این بخشنامه مشکلاتی را برای تولیدکنندگان سیمان به وجود آورده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: کارخانجات سیمان محصولات تولیدی خود را بصورت ریالی به دو کشور عراق و افغانستان صادر می کنند.

وی در ادامه افزود: این دو کشور در بخشنامه های قبلی بانک مرکزی از تعهد ارزی مستثنی شده بودند ولی در بخشنامه جدید این استثنا برداشته شد و کارخانجات سیمان نیز باید ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما تحویل دهند.

شیخان تصریح کرد: بخشنامه مزبور مشکلات زیادی برای صادرات کارخانجات سیمان ایجاد کرده است نخست اینکه کارخانجات نمی توانند محصول را به قیمت ارز نیمایی در بازارهای عراق و افغانستان عرضه کنند دیگر اینکه میزان ارزی که صادرکنندگان باید به سامانه نیما تحویل دهند خیلی بیشتر از رقم فروش سیمان صادراتی است بنابراین روند مزبور نمی تواند تولید کنندگان را به صادرات سیمان تشویق کند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزود: تعدادی از تولیدکنندگان سیمان به تازگی با ارسال نامه ای به بانک مرکزی خواستار مستثنی شدن مجدد دو کشور عراق و افغانستان از بخشنامه تعهد ارزی شدند تا چرخ صادرات صنعت مزبور همانند گذشته روان و با سرعت مناسب بچرخد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا