انرژی

باران‌ها پایان بحران نیست

علی‌رغم اینکه سال ۹۶ با باران‌های خوبی همراه شد اما همچنان بحران آب بر کشور سایه گسترانده است که همین مساله نیز موجب شده مسوولان آبی مبالغ میلیاردی را برای گذر از بی آبی تابستان درنظر بگیرند.

به گزارش آرمان اقتصادی، در حال حاضر منابع آبی کل ایران محدود است و به همین منظور پروژه‌هایی در دست اجرا قرار گرفته اما با توجه به اینکه بسیاری از این پروژه‌ها طولانی‌مدت هستند، نمی‌توان گفت که در تمام شهرها مشکلی از نظر تامین منابع آب وجود ندارد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۴۹۰ میلیارد تومان بودجه به منظور گذر از پیک تابستانی سال جاری تصویب شده است تا بتوان با این بودجه پروژه‌های اضطراری را اجرایی کردبه .‌طور مثال در استان زاهدان مشکل شبکه توزیع وجود دارد که باید برای این مسئله پروژه‌هایی تعریف شود و گرچه در حال حاضر این پروژه‌ها تعریف و در دست اجرا قرار گرفته اما مشکل بحران آب همچنان در سراسر کشور خودنمایی می‌کند.

همچنین بخوانید

البته این شرایط در حالی است که بر اساس آخرین آمار میزان بارش‌های امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۸۸ میلی‌متر، پنج درصد و در مقایسه با متوسط ۴۸ ساله ۱۸۴ میلی‌متر هشت درصد افزایش داشته است اما با این وجود باید به مساله کمبود منابع آبی در کشور توجه کرد.

با این حال با توجه به اینکه تمام شهرها با در نظر گرفتن میزان مصرف طراحی می‌شوند، زمانی که مصرف بالا می‌رود، مشکلاتی برای این شهر ایجاد می‌شود. لذا لازم است که مشترکان در میزان مصرف آب خود مدیریت کافی داشته باشند.

به‌طور کلی طبق برآورد وزارت نیرو با توجه به‌اینکه سال گذشته با تدبیر مشترکان تابستان بدون کاهش فشار و کمبود آب پشت سر گذاشته شد پیش‌بینی شده که امسال نیز مشکلی از نظر منابع آبی وجود نداشته باشد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا