بانکبانک و بیمه

فروش ارز از منبع ارز حاصل از صادرات پتروشیمی ها

سرپرست اداره خزانه داری بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد: متقاضیان ارز می توانند برای خرید ارز به نرخ نیما از طریق صرافی ها و یا بانک خود اقدام کنند و عمده منبع فروش برای این گونه ارزها، ارز حاصل از صادرات پتروشیمی هاست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی بانک توسعه صادرات سیدهادی موسوی در جمع صادرکنندگان استان یزد روشهای تامین ارز از سوی بانک توسعه صادرات را تشریح کرد و گفت: با توجه به سیاست های ارزی جدید بانک مرکزی تامین ارز با دو نرخ بانکی و نرخ نیمایی انجام می شود ؛ تامین ارز با نرخ بانکی صرفاً از سوی بانک مرکزی و پس از تایید فیش ثبت سفارش جهت کالای اساسی و دارو انجام می پذیرد.

وی ادامه داد : تامین ارز از طریق سیستم نیما، پس از تایید فیش ثبت سفارش/خدمت از سوی بانک مرکزی در پورتال ارزی ، توسط بانک مرکزی ، بانک و صرافی ها صورت می گیرد.

سرپرست اداره خزانه داری بانک توسعه صادرات ایران تصریح کرد : در صورت عدم امکان انجام حواله ارزی از طریق روابط کارگزاری بانک توسعه صادرات ایران ، امکان حواله ارزی از طریق صرافی های مجاز و به عاملیت این بانک وجود دارد . همچنین فروش ارز به نرخ نیما بابت مصارف مندرج در بخش سوم مجموعه مقررات ارزی ، بازپرداخت تسهیلات اعطایی از محل منابع بانک ها و ریفاینانس و صندوق توسعه ملی، مطالبه وجه ضمانتنامه های ارزی و… با انجام ثبت خدمت و در صورت تایید فیش مربوطه از سوی بانک مرکزی و امکان پذیر است.

وی یادآور شد: افتتاح سپرده های مدت دار ارزی مشتریان صرفا با ارز منشا خارجی و اسکناس ارزی برای ارزهای دلار امریکا ، یورو و درهم امارات در بانک امکان پذیر بوده ولی امکان افتتاح حساب سپرده های مدت دار ارزی با منشا داخلی با توجه به سیاستهای داخلی بانک میسر نیست.

موسوی در ادامه موارد مصرف وجوه ارزی حاصل از صادرات را برشمرد و گفت: گشایش اعتباراسنادی ، برات اسنادی و حواله ارزی به منظور واردات کالا و خدمات در چارچوب بخش اول مجموعه مقررات ارزی بانک مرکزی(واردات در مقابل صادرات) ، تسویه اقساط تسهیلات ارزی دریافتی توسط صادر کننده به بانک و فروش ارز به بانک به نرخ نیما و از طریق ثبت در سامانه جامع تجارت از جمله موارد مصرف ارز حاصل از صادرات است.

به گفته سیدهادی موسوی، همچنین صادر کنندگان محترم می توانند جهت دریافت اسکناس ارزی به میزان پنج درصد از وجوه حاصل از صادرات خود و یا حواله ارزی با منشا خارجی و با رعایت سقف پرداخت روزانه اسکناس ارزی (ده هزار دلار در روز) مطابق با مقررات مبارزه با پولشویی، افتتاح حساب های ارزی دیداری و مدت دار از دیگر موارد مصرف ارز حاصل از صادرات است.

این مقام مسئول در بانک توسعه صادرات موارد مجاز فروش ارز توسط بانک به نرخ نیما را در هشت بند اعلام کرد و گفت: بانک مجاز است برای مصارف تعیین شده در بخش سوم مجموعه مقررات ارزی، تامین ارز به منظور تسویه اقساط تسهیلات ارزی اعطایی از محل منابع بانک و بانک توسعه اکو و صندوق توسعه ملی و نیز تامین سهم الشرکه مشتریان بابت دریافت تسهیلات ارزی از بانک، ارز به نرخ نیما به فروش برساند.

وی اضافه کرد: همچنین بانک می تواند بابت تامین ارز وجه مطالبه شده ضمانت نامه های ارزی، کارمزدهای ارزی مطالبه شده از سوی کارگزاران بانک بابت نقل و انتقال ارزی و حواله جات ارزی، به نرخ نیمایی ارز بفروشد.

به گفته موسوی، تامین ارز بابت اصل و سود و تمامی عواید حاصل از سرمایه گذاری خارجی، پرداخت اقساط قراردادهای فاینانس طرح های خودگردان و تامین و انتقال ارز برای صندوق ضمانت صادرات بایت پرداخت هزینه بیمه اتکایی از دیگر مواردی است که بانک توسعه صادرات برای آنها مجاز به فروش ارز است.

 

از طريق
احمد گردان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا