کسب و کار

برندینگ شخصی یا آلبوم خانوادگی!

لطفا از عنوان این مطلب تعجب نکنید و به خواندن ادامه دهید.

 

مرجان جانقربان (سخنران،مشاور برندینگ و طراح برند)
مرجان جانقربان (سخنران،مشاور برندینگ و طراح برند)

به احتمال زیاد متوجه این موضوع شده اید که اگر جست و جوی کوچکی در صفحات اجتماعی برخی مدیران یا افراد مشهور هر صنف کاری بزنید، خواهید دید که از کوچکترین و بی اهمیت ترین موضوعات تا بزرگترین آن ها و هر آنچه در طی ۲۴ ساعت شبانه روز گذرانده اند را به صورت ویدیو و یا عکس قرار داده اند.

همچنین بخوانید

وقتی از آنها دلیل را جویا می شوید، با کمال افتخار آن را برند سازی شخصی می نامند. اما با کمال تاسف باید به صورت صریح به این نکته دقت کنیم که کاری که این دوستان انجام می دهند نه تنها برندینگ شخصی نیست بلکه شاید بتوان آن را خود نمایی و این گونه افراد را  showman نامید.

با این کار نه تنها شما پایه ریزی یک فرهنک ناصحیحی را بنا نهاده اید بلکه اثرات سوئی بر روی برند شخصی خود خواهید گذاشت. اثراتی که بدون شک جبران ناپذیرند. جالب اینجاست که برخی از این دوستان از ساعات اولیه صبح با هر شخصی رو به رو می شوند یک عکس یا ویدیو سلفی قرار می دهند. تصور کنید هر کدام از ما همین روال را بخواهیم پیش بگیریم، شبکه های اجتماعی تبدیل به آلبوم های خانوادگی می شدند!!

 

 

سعی کنیم برای برندینگ شخصی، دست کم موارد زیر را رعایت کنیم:

–          بعضی حریم های شخصی را در نوشتار حفظ کنیم.

–          هر رویداد خانوادگی یا دوستانه را انتشار ندهیم.

–          عکس گرفتن با افراد بزرگ و مطرح ایده خوبی است اما نباید در انجام ابن کار افراط کنیم چون قطعا اثرات معکوس خواهد داشت.

–          برای برند سازی شخصی شما باید روی خودتان کار کنید و بزرگ شوید نه اینکه دیگران را بزرگ کنید و یا بعضا بزرگ جلوه دهید. باید روی پای خودتان بایستید تا به مرور زمان جایگاه مناسب خود را پیدا کنید و آویزان این و آن نباشید.

از همه مهتر اینکه برند سازی شخصی مساله ای نیست که آن را به اجبار و اصرار به مخاطب القا کنید بلکه باید کاری کنید تا در یاددها و خاطره ها به خوبی باقی بمانید.

شاید بهتر باشد بگوییم برندینگ شخصی بیشتر یک هنر ذاتی است تا مسائل علمی و تئوریک دانشگاهی.

به قول شاعر شیرین سخن:

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست / هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود

صحنه پیوسته به جاست / خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا