اقتصاد کلان

کنترل تورم فقط با حذف ۴ صفر پول ملی شدنی نیست

یک کارشناس پولی و بانکی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا حذف چهار صفر از پول ملی به تنهایی در کنترل یا حذف تورم در اقتصاد کمک خواهد کرد، گفت: بدون شک پاسخ این سئوال منفی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محسن زرندی مقدم در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: موضوع حذف چهار صفر از پول ملی از اواسط دهه ۷۰ همواره از سوی بانک مرکزی در کشور مطرح بوده است.

وی همچنین اظهارداشت: قبل از هرچه باید پرسید چرا باید چهار صفر از پولی ملی حذف شود؟

همچنین بخوانید

مدرس دانشگاه و کارشناس پولی و بانکی در پیرامون پرسش مزبور توضیح داد: داعیه حرکت تمامی کشورهای دنیا به این سمت و سو کنترل تورم در اقتصاد بوده است.

وی افزود: طبق آمار بانک مرکزی نرخ تورم در کشور تا سال ۱۳۹۲ به رقم ۳۴ درصد رسیده و پس از این سال روند رشد تورم تا ابتدای سال جاری کاهشی بوده است.

زرندی مقدم بیان داشت: متاسفانه تورم از ابتدای امسال روند افزایشی به خود گرفته به نحوی که نرخ تورم ۹.۲ درصد فروردین طبق آمار بانک مرکزی در آبان ماه به عدد ۱۸.۴ درصد رسیده است.

وی گفت: حال سئوال اینکه آیا حذف چهار صفر پول ملی به کنترل یا حذف تورم در اقتصاد کمک خواهد کرد، گفت: بدون شک در یک کلام پاسخ به این پرسش اینکه به تنهایی، خیر!.


این کارشناس پولی و مالی گفت: وزن ۹۰ درصد اقتصاد کشور هم اکنون به دوش سیستم بانکی سنگینی می کند چرا که اقتصاد ایران بانک محور است.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه قیمت تمام شده در صنعت بانکداری ایران بسیار بالاست، افزود: معنی و مفهوم این حرف اینکه افراد ذی صلاح حقیقی و حقوقی با قیمت گران تسهیلات از سیستم بانکی دریافت می کنند.

زرندی مقدم اضافه کرد: دریافت تسهیلات گران قیمت توسط افراد به معنی این نیست که بانک گرانفروشی می کند بلکه قیمت تمام شده در سیستم مزبور بالاست.

وی گفت: بخش عمده ای از افزایش تورم در سنوات گذشته مربوط به چاپ اسکناس، استقراض دولت از بانک مرکزی و بانک های خارجی بوده اما طی چند ساله گذشته این رشد ناشی از پرداخت سود بانکی با نرخ های بالا به سپرده هاست.

کارشناس پولی و مالی افزود: این بار تورمی که توسط سپرده ها سود به مردم چه حقیقی و چه حقوقی پرداخت می شود در حقیقت پول های کاذبیست که ایجاد و هیچ نقشی در تولید ندارد بنابراین در اثر این فعل و انفعالات قیمت تمام شده پول در سیستم بانکی بالا، استقراض بانک ها از بانک مرکزی بیشتر و در نهایت این لوپ موجب افزایش تورم در کشور خواهد شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا