امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

یک کارشناس: سود ساخت مسکن ۱۰۰ درصد است!

یک کارشناس مسکن با بیان این که برخی سازندگان مسکن حدود ۱۰۰ درصد سود می‌برند گفت: بازار مسکن دچار رکود تورمی شده و تا یک سال دیگر قفل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عباس شوکتی در حاشیه نخستین نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری اظهار کرد: با توجه به رکورد عمیقی که هم اکنون در بازار مسکن شاهد هستیم تا یک سال این بازار قفل خواهد بود و بعد از رکود تورمی، قیمت‌ها به تدریج پایین می‌آید.

وی با بیان این که قیمت مسکن هم اکنون تخیلی شده است افزود: در شرایط فعلی نه کسی می‌خرد ونه کسی ریسک فروش را می‌پذیرد؛ سودگران و برخی رسانه‌های خارجی بر طبل گرانی کوبیدند و این جو روانی باعث افزایش قمیتها شد.

همچنین بخوانید

وی با بیان این که هم اکنون برخی سازندگان سود ۱۰۰ درصدی از پروژه‌ها می‌برند گفت: یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد بعضی سازندگان از واحدهایی که یک میلیارد تومان قیمت دارند ۲۵۰ میلیون تومان سود می‌برند به طور مثال یک زمین ۳۰۰ متری در مناطق متوسط شهر تهران را در نظر بگیرید که قمیت آن متری ۱۵ میلیون تومان است اگر این رقم بین ۱۰ واحد سرشکن شود هزینه زمین برای هر واحد ۹۰ تا ۹۵ متری به ۴۵۰ میلیون تومان می‌رسد. هزینه ساخت نیزکه به این رقم اضافه شود به رقمی معادل ۶۳۰ میلیون تومان می‌رسیم. اگر سود متعارف را برای سازنده در نظر بگیریم باید آن واحد مسکونی باید ۷۵۰میلیون تومان فروخته شود اما می‌بینیم که قمیت یک واحد ۹۰ تا ۹۵ متری نوساز در مناطق میانی شهر تهران بیش از یک میلیارد تومان است و حتی بعضا با رقم‌هایی بالاتر از این به فروش می‌رسد که سود ۱۰۰ درصدی را برای سازنده به‌همراه دارد.

این کارشناس مسکن با بیان این ادعا که هم اکنون تحولات اقتصاد ایران، منشا سیاسی دارد گفت: در حال حاضر اقتصاد علمی در کشور وجود ندارد زیرا در هیچ جای دنیای شاهد این نیستم که قیمت ارز به یکباره بیش از ۲۰۰ درجه جهش کند که باعث تلاطم در بازارهای همچون بازار مسکن شود.

شوکتی، واگذاری زمینهای دولتی به شکل بلاعوض را راهکاری برای کاهش قمیت مسکن دانست و گفت: زمینها باید به صورت رایگان در اختیار انبوه سازان قرار گیرد در خصوص نرخ تسهیلات نیز اعتقادی به افزایش سقف وام ندارم زیرا به تورم در بخش مسکن منجر می‌شود.

وی تاکید کرد: زمینهایی که واگذار می‌شود نیز نباید به صورت خام باشد زیرا که تجربه مسکن مهر را در این زمینه داریم که هنوز بعد از ۱۱ سال به خروجی نرسیده است من اسم مسکن مهر ر ا مسکن بی مهر می‌گذارم.

این کاشناس مسکن با اشاره به تاکید قانون اساسی بر تامین مسکن مناسب برای اقشار جامعه گفت: ما هم اکنون در بخش خانه های لوکس در مناطق مرفه نشین با مازاد عرضه مواجهیم اما در بخشهای میانی و پایین جامعه دچار کمبود مسکن هستیم. راهکار این است که مسکن کوچک متراژ برای اقشار متوسط روبه پایین احداث کنیم.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا