انرژی

انتشار آمار رسمی کره جنوبی از واردات نفت ایران

آمار گمرکی مقدماتی کره جنوبی نشان داد این کشور به دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه تهران، در دسامبر برای چهارمین ماه متوالی از ایران واردات نفت نداشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، توقف خرید در ماههای پایانی سال ۲۰۱۸، باعث شد میزان واردات نفت کره جنوبی از ایران در سال میلادی گذشته ۶۰ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۷ نشان دهد.

کره جنوبی که پنجمین واردکننده بزرگ نفت جهان است در نوامبر از واشنگتن برای ادامه واردات نفت ایران معافیت شش ماهه گرفت. خریداران کره‌ای می‌توانند حداکثر ۲۰۰ هزار بشکه در روز، نفت ایران را که عمدتا میعانات است، تحت معافیت‌های واشنگتن وارد کنند اما انجام توافقات مربوطه از جمله حمل محموله و همچنین بیمه محموله زمان برده است.

منابع آگاه به رویترز اعلام کرده‌اند انتظار می‌رود واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه میلادی جاری از سرگرفته شود.

بر اساس گزارش رویترز، یک خریدار نفت کره جنوبی قرار است حدود دو میلیون بشکه میعانات ایران را در ژانویه دریافت کند و نخستین محموله به میزان حدود ۹۶۰ هزار بشکه در روز میعانات قرار است هفته جاری به بندر اینچئون برسد. محموله دوم به میزان ۹۹۰ هزار بشکه در روز اواخر ژانویه به کره جنوبی خواهد رسید.

طبق آمار گمرکی، واردات نفت کره جنوبی از ایران در سال ۲۰۱۸ به ۷.۱۵ میلیون تن کاهش پیدا کرد. کره جنوبی در سال ۲۰۱۷ به میزان ۱۸.۰۷ میلیون تن نفت از ایران خریده بود که ایران را در جایگاه سومین صادرکننده بزرگ نفت به کره جنوبی قرار داده بود.

کره جنوبی در دسامبر مجموعا ۱۲.۳۸ میلیون تن نفت خام وارد کرد که ۶.۶ درصد در مقایسه با ۱۳.۲۵ میلیون تن در دسامبر سال ۲۰۱۷ کاهش داشت.

این کشور در سال ۲۰۱۸ مجموعا ۱۴۸.۶۰ میلیون تن نفت وارد کرد که ۰.۱ درصد نسبت به ۱۴۸.۶۸ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ کاهش داشت.

عربستان سعودی با صادرات ۴۳.۶۰ میلیون تن نفت خام در سال ۲۰۱۸ که ۱.۳ درصد در مقایسه با ۴۳.۰۶ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ رشد داشت، بزرگترین صادرکننده نفت به کره جنوبی بود.

صادرات نفت آمریکا به کره جنوبی در سال ۲۰۱۸ بیش از چهار برابر افزایش یافت و به ۷.۸۷ میلیون تن رسید.

آمار نهایی واردات از سوی شرکت ملی نفت کره در ماه میلادی جاری منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا