انرژی

افزایش ۱۴ برابری ظرفیت‌ پست‌های برق

بررسی ظرفیت پست‌های برق کشور (انتقال، فوق‌توزیع و توزیع) در طول ۴۰ سال گذشته، نشان می‌دهد که این آمار، نزدیک به ۱۴ برابر افزایش یافته و از مرز ۳۷۸ هزار مگاولت آمپر گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بخش برق کشور به‌عنوان صنعتی زیربنایی در طی چهار دهه اخیر توانسته است با توسعه طرح‎‌های انجام شده خود در زمینه‌های مختلف، نقش مهمی را در افزایش سطح آسایش و رضایت‌مندی مردم و هم‌چنین توسعه و آبادانی ایران ایفا کند.

اما نگاهی به فعالیت‌های این صنعت در زمینه احداث پست‌های برق (انتقال، فوق‌توزیع و توزیع) از آن حکایت دارد که ظرفیت پست‌های یاد شده در سال ۱۳۵۷ و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی به حدود ۲۶ هزار و ۸۰۷ مگاولت آمپر می‌رسید که با همت تلاشگران صنعت‌ برق این رقم در ابتدای دولت یازدهم به حدود ۳۰۴ هزار مگاولت آمپر و اکنون به ۳۷۸ هزار و ۷۳۸ مگاولت آمپر رسیده است.

همچنین بخوانید

بنابر اعلام وزارت نیرو، در مدت زمان فعالیت دولت تدبیر و امید، بیش از ۷۴ هزار مگاولت آمپر ظرفیت جدید در میان پست‌های برق کشور ایجاد شده است. همچنین براساس برآورد صورت گرفته ظرفیت پست‌های برق کشور نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی، ۱۴ برابر افزایش پیدا کرده است و ۱۰۰ درصد تجهیزات آن‌ها ساخت داخل است.

ظرفیت‌های پست‌های شبکه انتقال و فوق توزیع کشور در ابتدای انقلاب اسلامی ۱۸ هزار و ۴۷۷ مگاولت آمپر بوده است که تا ابتدای‌ دی‌ماه سال جاری با افتتاح پست‌های جدید این رقم به ۲۵۷ هزار و ۱۶۰ مگاولت آمپر افزایش یافته و در حال حاضر نیز ظرفیت‌های پست‌های جدید انتقال و فوق توزیع که با پیشرفت ۸۵ درصدی در حال ساخت و تکمیل شدن هستند به ۹ هزار و ۳۴۵ مگاولت آمپر رسیده است.

هم‌چنین ظرفیت ترانسفورماتورهای توزیع  نیز در سال ۱۳۵۷ حدود ۸۳۳۰ مگاولت آمپر بوده که این رقم هم اکنون از مرز ۱۲۱ هزار مگاوات آمپر گذشته است. تعداد ترانسفورماتورهای توزیع هم از ۲۶ هزار دستگاه ابتدای انقلاب اسلامی، به حدود ۷۰۵ هزار دستگاه رسیده است و تمامی تجهیزات آن نیز ساخت داخل است؛ بنابراین تعداد ترانسفورماتورهای توزیع موجود در کشور نسبت به سال ۵۷ بیش از ۲۷ برابر افزایش یافته است.

انتهای پیام

دبیر خبر: فاطمه محمدنژاد
 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا