ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

رتبه ایران در امنیت سایبری و توسعه فناوری اطلاعات اعلام شد

اخیرا اتحاد جهانی مخابرات جایگاه ایران را در شاخص‌های آمادگی امنیت سایبری و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات اعلام کرده است که ایران به ترتیب در جایگاه‌های ۶۰ و ۸۱ جهان قرار دارد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی هر ساله بر اساس معیارهای توافق شده بین‌المللی کشورها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT Development Index) یا IDI توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات سازمان ملل متحد بررسی می‌شود. بر اساس این شاخص می‌توان مهم‌ترین معیارهای اندازه‌گیری جامعه اطلاعاتی را محاسبه کرد. در واقع شاخص IDI به استانداردی گفته می‌شود که به کمک آن می‌توان شکاف دیجیتالی و مقایسه عملکرد ICT در کشورهای مختلف را انجام داد و معمولا دولت‌ها، متصدیان ICT، آژانس‌های توسعه و محققان این حوزه از شاخص IDI استفاده می‌کنند. این شاخص بر اساس ۱۱ معیار طراحی شده است که به سه شاخه اصلی دسترسی (Access)، مصرف (Use) و مهارت‌ (Skill) تقسیم می‌شود.

 

همچنین بخوانید:

اولین حمله سایبری دنیا چه زمانی رخ داد؟

آمادگی زیرساختی ICT تمام کشورها در زیرشاخص دسترسی اندازه‌گیری می‌شود که در این زیرشاخص ۵ معیار اصلی تلفن ثابت، تلفن همراه، پهنای باند بین‌المللی، خانوارهای دارای رایانه و خانوارهای دارای اینترنت لحاظ می‌شود. برای میزان به‌کارگیری ICT تمام کشورها نیز از زیرشاخص مصرف استفاده می‌شود که از سه معیار مصرف کاربران اینترنت، پهن باند ثابت (از طریق کابل) و پهن باند موبایل تشکیل شده است. محققان با استفاده از زیرشاخص مهارت نیز مواردی چون میزان توانمندی‌ها و شاخص‌های ورودی پیش‌نیاز و ضروری کشورها در زمینه تعداد بزرگسالان باسواد، میزان ثبت‌نام در مقطع دوم تحصیلی (راهنمایی یا دبیرستان) و میزان ثبت نام در مقطع سوم تحصیلی (دبیرستان یا دانشگاه) را ارزیابی می‌کنند.

امنیت سایبری

رتبه ایران در آمادگی امنیت سایبری

آخرین وضعیت کشورها در شاخص جهانی آمادگی امنیت سایبری (GCI) تا پایان سال ۲۰۱۷ توسط اتحادیه جهانی مخابرات اعلام شد. در همین رابطه سازمان فناوری اطلاعات ایران آماری را بر اساس این شاخص منتشر کرده است که طبق آن از میان ۱۶۵ کشور جهان، ایران در رتبه ۶۰ قرار دارد. اتحادیه جهانی مخابرات برای محاسبه شاخص آمادگی امنیت سایبری از زیرشاخص‌هایی چون حقوقی، فنی، سازمانی، ظرفیت‌سازی فنی و همکاری در حوزه امنیت سایبری استفاده کرده است.

همچنین بر اساس آمار منتشر شده، کشور عمان با امتیاز ۰.۵ از لحاظ آمادگی امنیت سایبری در منطقه خاورمیانه رتبه نخست را در اختیار دارد و کشورمان امتیاز ۰.۴۹۴ از یک را کسب کرده است. کشور سنگاپور با کسب امتیاز ۰.۹۶۵ رتبه اول جهان را به خود اختصاص داده است. گفتنی است میانگین امتیاز جهانی برای شاخص آمادگی امنیت سایبری ۰.۳۷۰ است که امتیاز کشورمان از متوسط جهان بیشتر است.

امنیت سایبری

رتبه ایران در توسعه جهانی فناوری اطلاعات

اتحادیه جهانی مخابرات شاخص توسعه فناوری اطلاعات تمامی کشورها را تا پایان سال ۲۰۱۷ ارزیابی کرده که این آمار توسط دفتر پایش توسعه ICT سازمان فناوری اطلاعات ایران منتشر شده است. طبق آمار، از میان ۱۶۷ کشور جهان، ایران رتبه ۸۱ را در اختیار دارد و از ۱۰ امتیاز ممکن توانسته است امتیاز ۵.۵۸ را کسب کند. همچنین ایران در زیرشاخص مهارت فناوری اطلاعات و ارتباطات امتیاز ۷.۳۲، در زیرشاخص دسترسی امتیاز ۶.۷۴ و در زیرشاخص استفاده از ICT امتیاز ۳.۵۴ را به دست آورده است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی اتحادیه جهانی مخابرات، کشور ایسلند با کسب امتیاز ۸.۹۸ توانسته است در جایگاه اول جهان از لحاظ توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار بگیرد. کشور بحرین نیز با امتیاز ۷.۶۰ در منطقه خاورمیانه رتبه نخست را در اختیار دارد. میانگین امتیاز جهانی برای شاخص IDI حدود ۴.۹۵ است. بنابراین امتیاز کشورمان در دو زیرشاخص مهارت و دسترسی از متوسط جهانی بیشتر است، اما امتیاز استفاده و کاربری از میانگین جهانی کمتر است.

 

منبع
گجت نیوز

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا