بورسبورس اوراق

رشد اندک شاخص بورس در هفته‌ای که گذشت/ بازار سهام همچنان منتظر خبرهای بهتر

معاملات هفته جاری در حالی پایان یافت که شاخص بورس تهران توانست خود را تا نزدیکی کانال ۱۶۶ هزار واحد بالا بکشد با این حال نتوانست رشدی بیش‌تر از ۰.۴۶ درصد را برای فعالان بازار سرمایه به ارمغان بیاورد. این هفته در شرایطی آغاز شد که افزایش قیمت جهانی نفت در روزهای قبل از آن و اخبار مناسبی که از تصمیمات سیاسی و اقتصادی در کشورهای بزرگ و موثر در صحنه اقتصاد جهانی به گوش رسید، موجب شد تا شرایط مناسبی برای رشد قیمت نمادهای دلاری در بورس تهران فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،   در هفته‌ای که رو به اتمام است اخبار مناسب بازارهای جهانی و سیاست‌های پولی کشورهایی نظیر آمریکا و چین موجب شد تا قیمت کامادیتی‌هایی نظیر محصولات فلزی و پتروشیمی در وضعیت بهتری قرار گیرد. هفته جاری در شرایطی آغاز شد که اظهارات مقامات فدرال رزرو در خصوص احتمال زیاد بودن کاهش نرخ بهره در نظر گرفته شده در دو نوبت، که پیش تر اعلام شده بود، باعث شد تا امید معامله گران بازارهای جهانی به آینده بازارها و اطمینان از عدم افت بیشتر قیمت‌ها، قیمت کامادیتی‌ها در بازارهای جهانی با حمایت مواجه کند. البته این تنها خبر خوب بازارها در این هفته نبود؛ از یک سو اخبار مثبت مربوط به مذاکرات بر سر جنگ تجاری و از سویی دیگر حمایت‌های دولت و بانک مرکزی خلق چین از طرف تقاضا در این کشور باعث شد تا محصولات فلزی – معدنی با وضعیت مناسبی رو به رو شوند و بتوانند افق مثبتی را پیش روی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان عمده کامادیتی در دومین اقتصاد بزرگ جهان ایجاد کنند. تمامی این عوامل باعث شد تا نمادهای دلاری در بورس یا با تقاضاهای به نسبت خوبی مواجه شوند و یا پس از افت قیمت‌های موثر در ماه‌های قبل کف سازی قابل توجهی را انجام دهند. این عوامل باعث شد تا به رغم نوسان قابل توجه در نمادهای خودرویی، در کنار خوشبینی به گزارش‌های ۹ ماهه شاهد هفته‌ای به نسبت آرام در بازار سهام کشور باشیم.

خودرویی‌ها در کشاکش تغییر نرخ محصولات

در جریان معاملات هفته جاری، داد و ستدها در گروه خودرویی با فراز و نشیب زیادی رو به رو شد. این گروه که در تمام هفته‌های گذشته با اخبار و شایعات موجود در خصوص افزایش قیمت محصولات خودرویی رو به رو بود و اما و اگرهای پیش رو افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای نمادهای نظیر «خودرو» معاملات خود را سپری می‌کرد، در این هفته سر انجام با رسیدن خبر افزایش نرخ خودرو با افتی چشمگیر در بهای سهام خودرو به رو شد.

داستان از این قرار بود که در نخستین روز هفته و در ساعت پایانی معاملات اطلاعیه افزایش نرخ محصولات سایپا بر روی سامانه کدال منتشر شد. به موجب این اطلاعیه مقرر شده بود تا قیمت خانواده پراید ۳۰ درصد افزایش یابد. همین امر باعث شد تا در عرض چند دقیقه سایر نمادهای تولید کننده خودرو با افزایش تقاضا و بعضا صف خرید مواجه شوند. سیر افزایش تقاضا در نمادهای خودرویی برای دو روز ادامه یافت، اما روند صعودی قیمت سهام گروه خودرو و ساخت قطعات پایدار نماند.

بازار که پس از افزایش نرخ هیجانی دلار در بهار و تابستان امسال و جهش تند و تیز قیمت خودرو در بازار این محصولات، انتظار افزایش بسیاری از تغییر نرخ محصولات خودرویی داشت به یکباره با افزایش ۳۰ درصدی قیمت پراید مواجه شده بود. همین امر باعث شد تا پس از بازگشایی «خساپا» تمامی نمادهایی که دو روز گذشته را در صف خرید سپری کرده بودند طی روز بعد با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای در جریان عرضه و تقاضای خود مواجه شوند. به نظر می‌رسید که کلیت بازار نتوانسته با این افزایش نرخ اندک کنار بیاید و همین هم باعث شد تا قیمت هر سهم «خساپا» به رغم آن که بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شده بود، پس از مجاز شدن نتواند بیش از ۷ درصد رشد کند. این مسئله باعث شد تا پس از آن روز بازار که همواره بخشی از نقدینگی خود در ماه‌های اخیر را میان دو گروه بانکی و خودرویی جا به جا می‌کرد، بار دیگر پول خود را به سمت بانکی‌ها کوچ دهد و با افزایش تقاضا در نمادهای این گروه، روزگار خودرویی‌ها را سیاه کند.

اندر حکایت نمادهای بانکی

می توان گفت که نمادهای مستقر در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری هفته خوبی را پشت سر گذاشته‌اند. این نمادها که چند وقتی است از امید سهامداران در خصوص تعیین وضعیت تراز ارزی و تعیین و تکلیف افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها، برای رشد قیمت‌های خود سود می‌برند، هفته جاری را در حالی سپری کردند که خروج نقدینگی از گروه خودرویی توانست بیشتر روزهای معاملاتی هفته را برایشان سبز رنگ کند. این عامل توانست صف خرید‌های خوبی را برای نمادهای سبک وزن‌تر این گروه رغم بزند. بر این اساس معاملات این هفته نمادهای گروه بانکی جزئیات جالب توجهی در خود داشت. نمادهای مطرح‌تر این گروه که تا چندی پیش با صف خریدهای سنگینی رو به رو می‌شدند پس از آنکه «وپاسار» بازگشایی شد، دیگر نتوانستند روزهای خوش خود را تکرار کنند. همین هم باعث شد تا در دو هفته اخیر بیش از آنکه شاهد صف خرید در نمادهایی همچون «وبملت» و «وتجارت» باشیم، اخبار مربوط به صف خرید نمادهای بانکی را با نام‌هایی نظیر «وپست» و «دی» دنبال کنیم.

حالا به نظر می‌رسد نمادهای مطرح این گروه که هفته‌های متمادی را در انتظار تعیین و تکلیف تسعیر ارز و مشخص شدن میزان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها گذرانده‌اند، هیچ دلیل قابل قبولی برای جهش رو به بالای قیمت نداشته باشند، مگر آنکه این‌بار چیزی بیشتر از شایعه و یا حدث و گمان در انتظارشان باشد.

در باب گزارش‌های ۹ ماهه

همان طور که در گزارش‌های قبلی نیز اشاره شد هفته جاری و هفته‌های پیش رو می‌توانند نقشی کلیدی در معاملات سهام بسیاری از شرکت‌ها ایفا کنند. این هفته‌ها که در بر دارنده گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها هستند تاثیر مهمی در تصمیم گیری سهامداران بنیادی می‌گذارند. بخشی از این گزارش‌ها که در هفته جاری روانه کدال شدند حاکی از آن بودند که بسیاری از نمادها نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش در آمد مواجه شده‌اند. این رشد سود آوری که بیشتر آن به دلیل افزایش قیمت دلار در سهم‌های دلاری قابل انتظار است، از آنجا ناشی می‌شود که کاهش مقداری فروش این شرکت‌ها مخصوصا در بازارهای جهانی به دلیل افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل همپوشانی داشته و حتی توانسته ارزش ریالی درآمدهای آنها را افزایش دهد.

اما و اگرها در هفته پیش رو

بر اساس آنچه که تاکنون به آن اشاره کردیم، انتظار می‌رود که معاملات هفته آتی بیش از هر چیز تحت تاثیر اخباری باشد که به واسطه انتشار گزارش‌های ۹ ماهه و سیگنال‌هایی بازار جهانی در اختیار بازار سهام قرار می‌گیرد. انتظار می رود که گزارش‌های ۹ ماهه مخصوصاً برای نمادهای فلزی – معدنی و پتروشیمی وضعیت به نسبت مطلوبی داشته باشد، همین امر نیز تا کنون باعث شده تا معاملات نمادهای یاد شده در هفته‌های ایتدایی ماه جاری سمت و سویی منفی نداشته باشد. در بازارهای بین المللی نیز به نظر می‌رسد دیگر شاهد افتی چشمگیر در قیمت نفت یا کانه‌های فلزی نباشیم چرا که حمایت‌های تصمیمی تصمیم سازان پولی و مالی چین و آمریکا فعلا تحت تاثیر افکار عمومی و لزوم بهبود آمارهای اقتصادی ایجاب می‌کند تا قیمت کامادیتی‌ها هرچند کند اما مسیری صعودی را بپیماید.

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا