بورسبورس اوراق

ضمیر آگاه بورس تهران در برابر بازارهای جهانی

مسیر بازارهای جهانی این روزها به نفع بورس و صنایع مرتبط است. موضوع عقب نشینی فدرال رزرو در خصوص افزایش نرخ بهره اهرم بزرگی است که می تواند رشد قیمت جهانی نفت و کامودیتی ها را رقم بزند. موضوعی که به نفع بازار سهام است.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شواهد از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی حاکی از آن است، که بازارهای کالایی جهانی، مسیر مطلوبی را آغاز کرد که انعکاس آن طی روزهای اخیر در بورس تهران واضح بوده است.

همچنین بخوانید

دایورش روزبهانه، رییس هیئت مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه  ضمن بیان مطالب فوق بیان کرد: طی سال های اخیر در نمادهای پتروپالایشی مشکل تعیین نرخ خوراک اولیه همواره به عنوان یک ابهام بزرگ مطرح بوده است. با این وجود نوسان قیمت جهانی نفت اثر مستقیمی بر قیمت این نمادها داشته و تغییرات قیمتی در آن ها عمدتا با تغییرات جهانی نفت صورت گرفته است.

وی در ادامه بیان کرد: روند روزهای اخیر بازار نفت حاکی از ثبات قیمتی در محدوده ۶۰ دلار است. با توجه به سیاست های اخیر بانک مرکزی آمریکا در خصوص توقف افزایش مجدد نرخ بهره و به تبع آن کاهش شاخص ارزش دلار، می توانیم شاهد رشد قیمت کامودیتی ها  و رونق تقاضا در این بخش باشیم.

روزبهانه در ادامه، آینده بازارهای طلا، نفت و فلزات را اینگونه پیش بینی کرد: با توجه به مطالبی که پیش تر گفته شد و تصمیم کشور های تولید کننده نفت در زمینه کاهش تولیدات، به نظر می رسد نفت در سال جدید میلادی در محدوده ۶۵تا۶۶دلار قرار داشته باشد.

وی افزود: این نرخ با توجه به جزییات بودجه ۹۸، برای اقتصاد ما رقم مناسبی به شمار می رود. همچنین با توجه به نرخ تعیین شده در صورت های مالی شرکت های  وابسته بورسی می تواند مسبب رشد قیمتی این گروه ها شود.

رییس هیئت مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه، همچنین بیان کرد: فلزات و طلای جهانی همواره رابطه عکسی با رقم شاخص دلار آمریکا دارند. از آن سو، با توجه به انصراف بانک مرکزی آمریکا مبنی بر افزایش مجدد نرخ بهره، این چشم انداز وجود دارد که باید در انتظار افزایش نرخ بهره اتحادیه اروپا باشیم.

وی افزود: سرمایه گذاران نیز این موضوعات را در نظر گرفته و همزمان با کاهش شاخص دلار به سمت خرید کامودیتی ها و طلا به عنوان کالای امن واکنش مثبت نشان می دهند.

این کارشناس بازار سرمایه با ابراز خوشبینی به پایان جنگ تجاری میان دو غول اقتصادی بزرگ جهانی، بیان کرد: طی مدت اخیر آمریکا بارها در سیاست هایش نشان داده است که تمایل بسیاری به عقب نشینی در برابر مواضع قبلی خود دارد.

روزبهانه افزود: موضوع دیوار مکزیک و کسری ۴هزار دلاری بودجه آمریکا طی مدت اخیر ترامپ را مجبور کرد تا در مواضع خود تغییراتی ایجاد کند. این موضوع در مورد وضع تعرفه بر کالاهای چین نیز دیده شد.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه قرار بر توقف موقت جنگ تجاری میان دو کشور بود؛ اما مذاکرات هفته اخیر و اظهارات مقامات دو کشور نشان داد که توافق نهایی از هر آنچه که فکر می کردند نزدیک تر است.

رییس هیئت مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه در بخش دیگری از اظهاراتش به مکانیسم خرید و فروش های انجام گرفته در بازار سهام ایران طی مدت اخیر اشاره کرد و گفت: مالکیت حقیقی ها در دو هفته اخیر عمدتا در گروه های خودرویی و بانکی صورت گرفته است. موضوعی که این روزها به صنایع کالامحور بازار تعمیم پیدا کرده است.

وی افزود: یکی از موارد تمایل بازیگران خرد برای خرید در نمادهای خودرویی شرایط فصلی است. به طور سنتی سه ماهه پایانی سال مصادف با رونق  نسبی معاملات خودرو در بورس است. از سوی دیگر در روزهای اخیر شاید تصویب نهایی افزایش قیمت خودرو بودیم، موضوعی که حجم تقاضا در این گروه را افزایش داد.

روزبهانه در ادامه بیان کرد: طی این مدت سیاست دولت در قبال بانک ها امیدبخش بوده است. بسیاری از تصمیمات اخیر بانک مرکزی موج ابهام در این شرکت ها را  کاسته و به سمت شفافیت سوق داده است.

وی در پایان بیان کرد: این روزها بسیاری در این گروه ها در حال نوسان گیری در قیمت های فعلی هستند. حضور این افراد در بانک های بزرگ باعث نوسان قیمتی شده است. با این وجود رفتار بازارگردان ها به گونه ای بوده است که انتظار رشد قیمتی در این نماد ها همچنان دور از انتظار نیست.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا