بین الملل

برگزاری ۳ همایش مشترک تجاری بین ایران و عراق

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق از برگزاری سه همایش مشترک تجاری بین فعالان اقتصادی دو کشور با حضور «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در عراق خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  سید حمید حسینی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: همایش اول در بغداد، همایش دوم در سلیمانیه و همایش سوم در کربلا با همکاری اتاق بازرگانی عراق برگزار شد.

وی اظهارداشت: بدون شک این همایش ها می تواند بسترهای لازم برای توسعه هرچه بیشتر زمینه های همکاری تجاری بین دو کشور را تسریع و تسهیل کند.

همچنین بخوانید

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق گفت: ضرورت داشت با روی کار آمدن دولت جدید در عراق هماهنگی های لازم در جهت توسعه روابط تجاری – اقتصادی بین دو کشور با مسئولان جدید عراقی به عمل آید.

وی در ادامه افزود: جدا از این نیاز بود ارتباطات بیشتری با فعالان بخش خصوصی کشور عراق برای گسترش روابط تجاری برقرار شود که برگزاری همایش های سه گانه می تواند در این زمینه بسیار راهگشا باشد.

حسینی اظهارداشت: فعالان بخش خصوصی در جریان سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به عراق خواستار پیگیری موارد و مباحثی همچون تشکیل کمیسیون مشترک بازرگانی بین دو کشور، تعادل تجاری، لایروبی رودخانه اروند، لغو ویزای برای فعالان اقتصادی و همینطور تعیین و تکلیف طلب قراردادهای پیمانکاری و بلاتکلیفی پروژه های مورد قرارداد ایران در عراق شدند.

وی گفت: سالانه باید کمیسیون مشترک بازرگانی بین دو کشور تشکیل تا تمامی مسائل مرتبط با تجارت از قبیل گمرک، تعرفه، حمل و نقل، استاندارد، قرنطینه و غیره در این کمیسیون مطرح و در نهایت با تعامل و گفتگو دو طرف برای رفع مشکلات تصمیم گیری شود.

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق افزود: متاسفانه این کمیسیون از سه سال پیش تاکنون تشکیل نشده امید می رود قبل یا همزمان با سفر حجت الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران به عراق کمیسیون مزبور در عراق شکل گیرد.

وی اظهارداشت: دومین مطالبه فعالان بخش خصوصی از وزیر امور خارجه در سفر به عراق بحث وزیرا بود.

حسینی در گفتگو با رادیو اقتصاد گفت: درست نیست که فعال اقتصادی با ویزای زیارتی به عراق تردد داشته باشد.

وی افزود: پس یکی از مطالبات جدی بخش خصوصی اینکه ویزا برای فعالان اقتصادی دو کشور لغو تا رفت و آمد بازرگانان و تجار ایرانی و عراقی به سهولت انجام شود.

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق اظهارداشت: تعادل تجاری سومین درخواست فعالان اقتصادی بخش خصوصی از رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در سفر به عراق بود.

وی گفت: ایران در سال ۲۰۱۸ هشت میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار کالا به عراق صادر و در برابر عراق ۵۰ میلیون دلار به ایران صادرات داشته است.

حسینی افزود: برنامه ریزی و سیاست گذاری ها باید به نحوی باشد که بتوان از سرزمین عراق واردات به دو منظور اول ایجاد تعادل تجاری دوم بازگشایی راه برای دور زدن تحریم ها به کشور انجام داد.

وی چهارمین مطالبه بخش خصوصی را لایروبی رودخانه اروند عنوان کرد و اظهارداشت: این بحث خیلی می تواند در روابط تجاری بین دو کشور و احیای خرمشهر و آبادان موثر باشد.

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق اضافه کرد: آخرین درخواست فعالان بخش خصوصی از «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در سفر به عراق تعیین تکلیف طلب قرارداد های پیمانکاری به مبلغ هفت تا هشت میلیارد دلار و همینطور بلاتکیفی پروژه های مورد قرارداد ایران به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در عراق بود.

وی یادآورشد: خوشبختانه در خصوص پنج درخواست مزبور مذاکرات مفصل و سازنده ای در این سفر بین مقامات دو کشور صورت گرفته امید می رود بسترسازی های لازم روند افزایش بیشتر صادرات ایران به عراق را فراهم کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا