بانکبانک و بیمه

تخلف برخی بانک‎ها از بخشنامه حواله ساتنا


برخی از بانکها و موسسات اعتباری از بخشنامه ارسال حواله ساتنا بانک مرکزی خودداری می کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ecoideal)، بانک مرکزی دو سال پیش در بخشنامه ای به همه بانکها و موسسات اعتباری اعلام کرد در صورتی که مشتریان حسابی در نزد بانک نداشته باشند نیز می توانند حواله ساتنا ارسال کنند.
این معمولاً در مواردی پیش می آید که شخصی که چکی را داشته و به بانک مراجعه می‌کنند و به جهت بالا بودن مبلغ چک میبایست الزاما از خدمات غیرنقدی نظیر ساتنا و چک بین بانکی استفاده کنند.
ارسال حواله ساتنا هیچگونه هزینه ای نداشته اما چک بین بانکی هزینه ای ۵ هزار تومانی را برای مشتری در بردارد.
بانک مرکزی برای رفع این مشکل و حذف کارمزد ۵ هزار تومانی برای مشتریان سامانه ای را ایجاد کرد که بانک پیش از ارسال حواله ساتنا فعال بودن حساب مورد نظر در بانک دیگر را از بانک مرکزی استعلام کند.
در این صورت حواله ساتنا های ارسالی حتما به بانک مقصد واریز خواهد شد. اما برخی بانک ها و موسسات به مشتریانی که حساب ندارند اعلام می‌کنند ممکن از حواله ساتنا به بانک مقصد واریز نشود و باید حتما در بانک خود نیز حساب داشته باشند تا در صورت برگشت وجه در ساتنا به حساب شخص مورد نظر واریز گردد.
به نوشته اخبار بانک، برخی از بانک ها به دلیل اخذ کارمزد چک بین بانکی به مبلغ ۵۰۰۰ تومان از اجرای این بخشنامه بانک مرکزی امتناع می‌کنند و اعلام می کنند که نمی‌توانند حواله ساتنا را بدون داشتن حساب در بانک خود ارسال کنند. این یک تخلف آشکار توسط بسیاری از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری بوده و امیدواریم بانک مرکزی تذکرات لازم را در این خصوص بدهد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا