انرژی

بسته رسید!

واریز بسته ۲۰۰ هزار تومانی حمایت غذایی به حساب کارگران در کنار خبر پایین آمدن نرخ دلار از اخبار پربازدید گروه اقتصادی ایسنا بود.

به گزارش آرمان اقتصادی، طبق وعده‌های داده شده از امروز ۲۰۰ هزار تومان بسته حمایت غذایی به حساب کارگران مشمول قانون کاری که دریافتی زیر سه میلیون تومان داشته باشند، واریز می‌شود. موضوع توزیع بسته‌های حمایت غذایی و پس از آن اعطای کمک‌های جبرانی دولت به کارمندان به دنبال مصوبه آبان ماه امسال هیات دولت و در راستای اجرای طرح حمایت غذایی از گروههای کم درآمد جامعه و مصوبه پرداخت کمک جبرانی دولت به کارمندان مطرح شد. پس از آن بود که دولت اعلام کرد اولین بسته حمایت غذایی را در ماه آبان و در میان افرادی که در فشار بیش‌تری هستند توزیع کرده و این روند را تا پایان سال در چند نوبت ادامه خواهد داد. جزییات بیشتر را در این گزارش مشاهده کنید.

با توجه به تخصیص اعتبار بسته‌های حمایت غذایی و اعلام وزیر کار مبنی بر توزیع سبد کالای کارگران از این هفته، بیش از ۱۳ میلیون کارگر ایرانی مشمول قانون کار و بیمه شده تامین اجتماعی از امروز از وجوه بسته‌های حمایتی بهره‌مند می‌شوند

دلار ارزان شد

خبر دیگر که تا حدودی نگرانی درخصوص افزایش قیمت کالاها متاثر از افزایش نسبی قیمت ارز در هفته گذشته را کاهش داد پایین آمدن نرخ دلار بود و به نظر می‌رسد نبض بازار ارز با کاهش قدرت دلالان، در دست بانک مرکزی قرار دارد. نرخ خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها که مجوز آن در نیمه نخست امسال از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها داده شد، پنج‌شنبه هفته گذشته ۱۱ هزار و ۴۸۵ تومان بود که بانک‌ها امروز شنبه (۲۹ دی‌ماه ۱۳۹۷) نرخ خرید دلار را حدود ۱۵۰ تومان کاهش داده و به ۱۱ هزار و ۳۳۴ تومان رساندند. از سوی دیگر نرخ خرید یورو در بانک‌ها نیز امروز با کاهش همراه بود؛ به طوری‌که قیمت خرید هر یورو در پنج‌شنبه هفته گذشته ۱۳ هزار و ۷۴ تومان بود و امروز به ۱۲ هزار و ۹۲۶ تومان رسیده است.

هم‌چنین قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار امروز (شنبه) به سه میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسیده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۶۲ هزار تومان قیمت دارد. امروز قیمت سکه طرح قدیم با قیمتی معادل سه میلیون و ۸۵۰ تومان داد و ستد می‌شود. این در حالی است که قیمت نیم‌سکه دو میلیون و ۶۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۶۹۰ هزار تومان است.

چشم انداز بازار مسکن در سال آینده + قیمت

سری هم به بازار مسکن بزنیم که در گزارشی وضعیت قیمت‌های فعلی و چشم‌انداز آن را مورد تحلیل کارشناسان قرار داده‌ایم. حداقل به چهار دلیل، بازار مسکن هم اکنون به طور کامل ظرفیت خود را در بخش فروش از دست داده و این روند در سال آینده نیز ادامه پیدا می کند. برخی گزارشهای میدانی حاکی از آن است که در روزهای اخیر برخی فروشندگان به تدریج قیمتهای پیشنهادی را به نرخ قطعی معاملات نزدیک کرده اند. کارشناسان معتقدند اگر افزایشی در سال آینده اتفاق بیفتد در بخش اسمی خواهد بود و رشد قیمت مسکن در سال ۱۳۹۸ پایین تر از نرخ تورم عمومی قرار می گیرد. اما به دلیل آنکه در سال جاری رشد اجاره بها کمتر از یک چهارم رشد فروش بوده، انتظار می رود بخشی از این فاصله قیمتی در سال آینده پر شود. گزاره محتمل این است که اجاره نشینها به مناطق پایین شهرها، حاشیه ها، واحدهای قدیمی تر و کوچکتر روی بیاورند و فضا برای ثبات قیمتهای فروش در مناطق متوسط به بالا فراهم شود.

پلاسکوی جدید تا مهر ۱۳۹۹ ساخته می‌شود

فردا ۳۰ دی‌ماه دومین سالگرد حادثه غم‌انگیز فروریختن ساختمان پلاسکو است. امروز رییس بنیاد مستضعفان در مراسم تجلیل از منتخبان مسابقه طراحی پلاسکو نو، اظهار کرد: بنیاد معطل هیچ چیز نشده و کار ساختمان جایگزین پلاسکو را با قوت ادامه می‌دهد تا پلاسکو نو به عنوان ساختمانی فاخر ساخته شود. سعیدی‌کیا این را هم گفت که قرار است ساختمان در ۱۵ طبقه ساخته شود که مجوز ساخت صادر شده و تا مهرماه ۱۳۹۹ پلاسکوی جدید ساخته می‌شود.

بازهم ابهام از یک شفاف‌سازی بیمه‌ای!

رئیس کل بیمه مرکزی بعد از ابهامات ایجاد شده ناشی از اظهارات پیشین خود، حالا می‌گوید که راننده‌محور شدن بیمه شخص ثالث به مفهوم صدور بیمه نامه برای هر راننده نیست و کماکان این بیمه برای وسیله نقلیه صادر خواهد شد”؛ امری که خود ابهامات تازه‌ای دارد. «از سال آینده بیمه شخص ثالث به جای خودرو به راننده تعلق خواهد گرفت» و «دیگر خودرو نیست که برای آن بیمه نامه صادر می‌شود» از جمله این اظهارات بودند که حالا غلامرضا سلیمانی در اظهاراتی دیگر درباره این گفته‌ها شفاف‌سازی کرده است. برای مشاهده متن کامل توضیحات رییس کل بیمه مرکزی این‌جا کلیک کنید.

سدسازی در ایران از نقطه آغاز تاکنون

طی روزهای اخیر، دستاوردهای انقلاب اسلامی در سطوح مختلف در آستانه ۴۰ سالگی را مورد بررسی قرار داده‌ایم. در گزارش «سدسازی در ایران از نقطه آغاز تاکنون» آمار سدهای ملی بهره‌برداری شده توسط وزارت  نیرو به تفکیک دولت‌ها و برنامه‌های توسعه را می‌خوانیم. در بخشی از این گزارش آمده است: «تاکنون ۱۷۲ سد ملی در سطح ایران به بهره‌برداری رسیده که از این تعداد، ۱۹ طرح مربوط به قبل از انقلاب اسلامی و مابقی به بعد از انقلاب مربوط می‌شود؛ البته روند سدسازی در آن زمان، بسیار کند بود، به‌گونه‌ای که در دولت‌های اول و دوم تنها یک سد، در دولت سوم، سه سد و در دولت پنجم نیز دو سد مورد بهره‌برداری قرار گرفت. اما از دولت ششم و هفتم می‌توان به‌عنوان دولت‌های میانه‌رو در سدسازی یاد کرد، چراکه در هر کدام از آن‌ها، تنها ۱۳ سد به بهره‌برداری رسید. این در شرایطی است که پس از دولت ششم، با حجم وسیع سدسازی‌ مواجه شدیم، به‌طوری که تنها در دولت هشتم، ۳۵ سد به مدار بهره‌برداری وارد شد».

دوشنبه؛ سومین عرضه نفت در بورس با شرایط جدید

گزارش دیگر از حوزه انرژی این‌که نفت خام سبک ایران یکبار دیگر برای عرضه در رینگ بین‌الملل بورس انرژی آماده شده و قرار است اول بهمن ماه یک میلیون بشکه نفت به قیمت پایه ۵۲ دلار و ۴۲ سنت به فروش برسد. این بار مجوزها برای خرید نفت خام به ریال صادر شده اما اگر خریداری بخواهد دلار یا یورو پرداخت کند، کسی دست رد به سینه او نمی‌زند.

جزئیات تایید شده مطالبات ۱۲ بانک‌ از دولت + جدول

مطالبات بانک‌ها از دولت محدود به پرداخت این بدهی و راهکارهای تسویه آن نیست، بلکه در این بین اختلاف آماری بین آنها مورد توجه است؛ چراکه دولت نحوه محاسبه بانک‌ها را قبول ندارد و هر رقمی برای پرداخت بدهی خود را مشروط به تائید سازمان حسابرسی می‌داند؛ تاجایی که اختلاف ادعای بانک‌ها و رقم حسابرسی شده گاها تا ۶۰ هزار میلیارد تومان هم می‌رسد.

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا