اقتصاد کلانصوت

حذف ارتباط چهره به چهره اساس طرح جامع مالیاتی

یک کارشناس حوزه اقتصادی و مالیاتی گفت: حذف ارتباط چهره به چهره اساس و شالوده طرح جامع مالیاتی در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  سیاوش غیبی پور در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: کشورهایی که بالای ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی آنان مثل فرانسه مربوط به نرخ مالیاتی است ارتباط چهره به چهره بین مودی و مامور مالیاتی بسیار کم رنگ و فرآیند دریافت مالیات بیشتر بصورت سیستمی و الکترونیکی انجام می شود.

وی همچنین اظهارداشت: ارتباط چهره به چهره ضریب وصول مالیات و خطا را به شدت افزایش می دهد.

این کارشناس حوزه اقتصادی و مالیاتی گفت: متاسفانه از مرحله شناسایی مودی مالیاتی تا پرداخت مالیات در کشور ارتباط چهره به چهره بطور مرتب بین مودی و مامور مالیاتی برقرار می شود.

وی در ادامه افزود: بطورکلی فرآیند وصول مالیاتی که هم اکنون در ایران رایج دارد خطای آماری، انسانی، ترحم، تبانی همه و همه قابل تصور است.

غیبی پور بیان داشت: طرح جامع مالیاتی یک بسته بهم پیوسته است که می تواند خیلی از این خطا ها را کاهش دهد.

وی گفت: خلا ء های زیادی در طرح مزبور به لحاظ قانونی، اجرایی و مواردی از این دست وجود دارد که باید رفع شود.

این کارشناس حوزه اقتصادی و مالیاتی افزود: بانک های اطلاعاتی متعددی هم اکنون در سازمان امور مالیاتی ایجاد شده ولی بانکی که هم خروجی زمانی، مقایسه ای و همینطور بتواند اطلاعات مودی را در بخش های مختلف از قبیل گمرک، اداره ثبت و غیره را در بانک های مدنظر لینک کند متاسفانه جای چنین سامانه ای در این سازمان به شدت خالی است.

وی ضمن اشاره به اینکه پویایی اطلاعاتی در بانک های سازمان امور مالیاتی وجود ندارد، یادآورشد: بانک اطلاعاتی مالی باید پویا و بر خط باشد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا