بین الملل

آمریکا شکل جدیدی از تحریم را علیه چین برقرار می‌کند

قرارداد تجاری‌ای که مذاکره‌کنندگان آمریکایی به دنبال دست‌یابی به آن هستند، بیش از آن که شبیه قراردادهای تجاری معمول باشد، به رژیم نظارت بر تحریم شباهت دارد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، قرارداد تجاری‌ای که مذاکره‌کنندگان آمریکایی به دنبال دست‌یابی به آن هستند، بیش از آن که شبیه قراردادهای تجاری معمول باشد، به رژیم نظارت بر تحریم شباهت دارد.

چین و آمریکا اوایل ژانویه جاری مذاکراتی را در مورد متعادل سازی تجارت دوجانبه انجام دادند و طرف آمریکایی انتظارات خود را مطرح کرد؛ قرار است مذاکره‌کننده ارشد تجاری چین، معاون نخست‌وزیر، لیو هی، در ۳۰ ژانویه به واشنگتن سفر کند تا مذاکراتی ۲ روزه را با نماینده تجاری آمریکا، رابرت لایتایزر، در همین زمینه انجام دهد.

در مورد محورهای مورد مذاکره و موضع طرفین، هیچ اطلاعاتی بصورت رسمی منتشر نشده است اما چند مقام آگاه در مورد مذاکرات اوایل ژانویه به سی‌ان‌بی‌سی گفته بودند که چین در روند مذاکرات تجاری خود با آمریکا پیشنهاد داده است در طول یک دوره ۶ ساله واردات خود از آمریکا را افزایش دهد.

امروز هم یک منبع آگاه در مورد مذاکرات اخیر چین و آمریکا به رویترز گفت: حتی در صورتی که دو طرف به یک قرارداد تجاری دست پیدا کنند خطر تعرفه‌ها از بین نخواهد رفت.

توافقات تجارت آزاد معمول، با هدف کاهش موانع تجاری بین کشورهای امضاکننده، انجام می‌شوند. این توافقات تجاری با این فرض امضا می‌شوند که طرفین به شرایط پایبند خواهند بود، چراکه از فواید آن، یعنی افزایش فرصت‌های صادرات و تجارت در منطقه تجارت آزاد، سود می‌برند. دولت ترامپ تعرفه‌های جدیدی را بر کالاهای چینی وضع و سعی کرد به زور در تجارت، یارانه دادن و قوانین مالکیت معنوی چین تغییر ایجاد کند. این درست مشابه تحریم‌های مالی‌ای است که آمریکا بر کشورها و نهادهای خارجی وضع می‌کند تا فشارها را بر دولت آنها برای تغییر در رفتار یا سیاست‌گذاری‌های خود، افزایش دهد.

به نوشته رویترز، این تحریم‌ها تنها وقتی برداشته خواهند شد که تغییرات مطلوب آمریکا توسط وزارت خزانه‌داری این کشور تایید شود.

دیشب ترامپ در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: اوضاع در مورد چین و در مورد تجارت، به خوبی پیش می‌رود.

او اضافه کرد: من برخی گزارشات غلط را مشاهده کرده‌ام که مدعی شدند تعرفه‌های وضع شده بر چین برداشته می‌شود.

ترامپ گفت: اگر ما به توافق برسیم قطعا هیچ «تحریمی» نخواهیم داشت، اما اگر به توافق نرسیم «تحریم» در کار خواهد بود.

ترامپ گفت: ما تعداد غیرمعمولی اجلاس با چین برگزار کرده‌ایم و امکان رسیدن به توافق با این کشور واقعا وجود دارد. همه چیز خیلی خوب پیش می‌رود. می‌توانم بگویم شرایط در نهایت خوبی ممکن است ایجاد شود. 

اما آمریکا شرط دیگری هم دارد که نمایندگان چین چندان از آن خوششان نمی‌آید. مذاکره‌کنندگان چینی روی خوشی به ایده آمریکا برای نظارت دوره‌ای بر التزام به توافق، نشان ندادند. اما این پیشنهاد باعث برهم خوردن مذاکرات هم نشده است.

یک منبع چینی گفت: ایالات متحده خواهان ارزیابی دوره‌ای توافق است، اما هنوز مشخص نیست که هر چند وقت به چند وقت، این کار انجام خواهد شد.

این منبع گفت: این به نظر تحقیرآمیز می‌آید، اما شاید دو طرف راهی برای حفظ وجهه دولت چین پیدا کردند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا