بانکبانک و بیمه

پرداخت سود ماه شمار به نفع چه کسانی است؟

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار و همچنین به دنبال ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی، از فردا اول بهمن ماه، سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت بانک‌ها به صورت ماه‌شمار محاسبه و اعمال می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اوایل دی ماه بود که خبر مصوبه شورای پول و اعتبار درباره تغییر نحوه محاسبه و پرداخت سود به حساب های کوتاه مدت از روزشمار به ماه شمار رسانه ای و با واکنش های مختلفی مواجه شد.

شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی با توجه به بالا رفتن قابل توجه میزان رشد و سهم سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت شبکه بانکی در مقایسه با سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت ، برآن شدند که با تغییر نحوه پرداخت سود سپرده‌های کوتاه‌مدت از روزشما به ماه شمار از نوسانات بازارهای موازی و احتمال سوء استفاده از سود چنین حساب هایی به دلیل سرمایه گذاری در بازار سکه و ارز بدون تغییر در نحوه پرداخت سود روزانه جلوگیری کرده و با این کار همچنین مانع فعالیت هایی نظیر سفته بازی شوند.

یکی از مزایای این کار نیز کاهش ریسک نقدینگی برای بانک‌ها و موسسات اعتباری ذکر شده که به اعتقاد برخی کارشناسان پولی و بانکی اعمال این شیوه پرداخت سود میتواند مانع تلاطمات شبکه بانکی شود.

پرداخت سودماه شمار به نفع چه کسانی است؟

همان طور که ذکر شد بر اساس بخشنامه‌ بانک مرکزی  از فردا بانک‌ها موظفند سود بانکی را بر اساس حداقل مانده در ماه محاسبه و به مشتریان خود پرداخت کنند و به نوعی نرخ سود روزشمار سپرده های بانکی به ماه شمار تبدیل شود.
عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی معتقد است:‌ در نظام های بانکی دنیا روش پرداخت سود به شیوه ای که  در ایران مرسوم نیست و همچنین سپرده کوتاه مدت روز شمار  اصلا وجود ندارد.

کامران ندری افزود: سپرده های کوتاه مدت را می توان یکی از تفاوت های سیستم بانک داری ایران و بانکداری متعارف و استاندارد دنیا به شمار آورد.

وی درباره مصوبه شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی و اعمال سود ماه شمار به جای روز شمار توضیح داد: این بخشنامه را می توان جزو نخستین اقدامات برای حل این مساله به شمار آورد به طوری که روند پرداخت سود روز شمار به حساب های پس انداز کوتاه مدت متوقف می شود و با پرداخت سود سپرده ها به صورت ماه شمار مشکلات شبکه بانکی حل خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: برای حرکت بانک ها بر اساس اصول باید سود متناسب با سررسید تعیین کنند .

وی درباره سود سپرده های کوتاه مدت توضیح داد: در سپرده های کوتاه مدت، هر زمان که سرمایه گذار تصمیم بگیرد و اقدام کند می تواند نسبت به برداشت سپرده و سود آن اقدام کند که این ویژگی ماهیت سپرده های کوتاه مدت است که می توان آنها را  دیداری و آنی دانست.

ندری بیان کرد: از این پس موجودی باید حداقل یک ماه در سپرده ها یکوتاه مدت باقی بماند زیرا در غیر  این صورت سودی به سپرده تعلق نمی گیرد بنابراین گر سپرده گذار خواهان دریافت سود بیشتر است باید اجازه دهد سپرده مدت زمان بیشتری نزد بانک بماند تا مشمول دریافت سود ماه شمار شود .

این استاد دانشگاه تاکید کرد: تغییر روش پرداخت سود سپرده از روز شمار به ماه شمار کار درستی است و مطابق با عملیات متعارف بانکداری جهانی محسوب می شود.
ندری عنون کرد: با این اقدام می توان به افزایش امکان پرداخت وام و تسهیلات به سپرده گذاران امیدوار بود.
وی گفت:‌ برای رونق شبکه بانکی و سایر بخش های اقتصادی باید به سمت سپرده گذاری با سررسیدها و نرخ سودهای متفاوت حرکت کرد زیرا اگر سپرده گذاران بالاترین نرخ سود را دریافت کنند، حاضرند مدت زمان بیشتری پول خود را نزد بانک ها بگذارند.
اول بهمن، زمان تغییر شیوه پرداخت سود سپرده بانکی

همان طور که ذکر شد مصوبه شورای پول و اعتبار و بخشنامه بانک مرکزی، از فردا اول بهمن ماه اجرایی می شود و براساس آن محاسـبه سهم سود علی‌الحساب سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی در بانک‌های سراسر کشور به صورت ماه‌شمار  اعمال می شود. بر اساس این مصوبه از این پس سود سپرده های کوتاه مدت مطابق فرمول «نرخ سود ضرب در تعداد روزهای ماه ضرب در کمترین مانده طی ماه»  محاسبه می شود.

 

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا