ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

سردار جلالی از امکان راه‌اندازی اینترنت ایرانی اسلامی خبر داد

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی

سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت برای حفظ ارزش‌های ملی و اسلامی، ارائه خدمات و جلوگیری از احتمال قطعی اینترنت از سوی آمریکا می‌توانیم اینترنت ایرانی اسلامی داشته باشیم.

در روز گذشته نشست مشترکی با حضور هیئت‌رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری برگزار شد که سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل در خصوص موضوع‌های مطرح شده در این نشست به خبرنگاران عنوان کرد دغدغه‌ها، مطالبه‌ها و نگرانی‌های مردمی پیرامون حوزه فضای مجازی از سوی دبیرخانه خبرگان و کمیسیون‌های ذی‌ربط در این جلسه جمع‌بندی و تبیین شد. در این نشست برخی از مسئولان نیز مسائل حوزه مجازی را تشریح کردند.

همچنین بخوانید

 

همچنین بخوانید:

قطع اینترنت ایران به خاطر تحریم عملی نمی‌شود، اما احتمال اختلال وجود دارد

سردار جلالی افزود بسیاری از نمایندگان این نشست در خصوص نبودن کنترل و تسلط دستگاه‌های داخلی بر شبکه های اجتماعی، تهدیدها و نفوذهایی که از سوی شبکه‌های اجتماعی خارجی علیه ایران وجود دارد ابراز نگرانی کردند. من نیز به اقدام‌های موفقی که از الگوی حکمرانی بر فضای مجازی در کشور‌های دیگر ایجاد شده است و در حوزه مسئولیت من قرار داشت، اشاره کردم. همچنین در این نشست آسیب‌ها و تهدید‌های این حوزه علیه امنیت ملی بررسی شد.

اینترنت ایرانی

راه‌اندازی اینترنت ایرانی اسلامی

سردار جلالی در ادامه عنوان کرد در کشورمان می‌توانیم اینترنت ایرانی اسلامی راه‌اندازی کنیم. بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی از جمله چینی‌ها برای کشورشان حریم زیرساختی، موضوعی و معنوی تعریف کرده‌اند و برای ایران نیز چنین اقدامی یک ضرورت جدی و اساسی محسوب می‌شود که برای ایجاد آن باید به طور جدی فعالیت‌هایی انجام شود. رئیس سازمان پدافند غیرعامل پس از اینترنت ایرانی به طرح تولید گوشی های ملی برای مسئولان کشور نیز اشاره کرد و گفت در حال حاضر گوشی های هوشمند وسیله‌ای برای توسعه شبکه‌ های اجتماعی و فضای سایبری محسوب می‌شوند و به همین دلیل خطرهای آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

اینترنت ایرانی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در خصوص خطرهای گوشی های هوشمند عنوان کرد:

خطرهای گوشی های هوشمند می‌تواند از نظر قدرت پردازش، قابلیت‌ها و دسترسی‌ها با کامپیوترهای بسیار بزرگ قدیمی مقایسه شود و اگر به قابلیت‌های گوشی‌ها توجه نشود مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. در حال حاضر شبکه‌ های اجتماعی به واسطه گوشی های هوشمند توسعه پیدا می‌کنند و کارکردهای آن نسبت به گذشته بسیار متنوع، جدی و اساسی‌تر شده است. به همین دلیل سه نمونه و الگوی اولیه از گوشی هوشمند ملی و بومی در صنایع دفاعی ایران تولید و در اختیار بخش دفاعی کشور قرار گرفته است. پس از سرمایه‌گذاری‌های داخلی در بخش‌های غیر دفاعی این گوشی های هوشمند ملی در مسیر صنعتی و تولید بومی قرار خواهند گرفت. البته ما آمادگی داریم این گوشی ها را در اختیار مسئولان قرار دهیم، اما در حال حاضر فقط بخش‌های دفاعی از آن استفاده می‌کنند.

قطع احتمالی اینترنت

سردار جلالی در خصوص آمادگی ایران برای قطع احتمالی اینترنت از سوی آمریکا گفت آمریکا برای تهدیدهای خود از شبکه‌ های اجتماعی و اینترنت استفاده می‌کند و امکان قطعی آن وجود نخواهد داشت و آمریکا امتیاز خود را از دست نمی‌دهد. البته ممکن است تحریم‌ها در حوزه خدماتی و سرویس‌دهی شبکه اینترنت توسعه پیدا کند و ما به همین دلیل قادر نباشیم از تمامی ظرفیت‌های آن استفاده کنیم. از این رو شورای عالی فضای مجازی تدبیر کرده است با گسترش شبکه ملی اطلاعات برای اینترنت جایگزین مناسبی پیدا کنیم تا در شرایط تحریم دچار مشکل نشویم.

اینترنت ایرانی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه افزود برای گسترش شبکه ملی اطلاعات به این سازمان ماموریتی داده شد تا کارکردها و قابلیت‌های شبکه ملی اطلاعات در حوزه‌هایی چون بانک‌ها، حوزه انرژی، ارتباطات، حمل و نقل و سایر عرصه‌ها را به صورت مرحله‌ای ارزیابی کنیم. در همین رابطه از ابتدای مهرماه رزمایش‌ها و آزمون‌های تخصصی را انجام داده‌ایم و بیش از ۴۰ رزمایش برگزار شده است. سردار جلالی در پایان خاطرنشان کرد نتایج قطعی مربوط به آزمون‌ها و رزمایش‌های شبکه ملی اطلاعات را طبق برنامه و با هماهنگی وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی ارزیابی می‌کنیم تا مشکلات آن مشخص شده و با نحوه برطرف کردن آن‌ها آشنا شویم.

 

منبع
صداوسیما

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا