بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

دیواندری: باید به سمت مقررات‌گذاری برای ارزرمزها حرکت کنیم

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، بر لزوم حرکت به سمت مقررات‌گذاری برای ارزرمزها در کشور تاکید کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، علی دیواندری صبح امروز (دوشنبه) و در حاشیه نشست خبری برگزاری هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، در پاسخ به سوالی در خصوص رانت محوری در استفاده از برخی ابزارک های کاربردی موبایلی در همایش بانکداری الکترونیک، گفت: اگر شرکت های دیگری هم علاقه مند به همکاری با پژوهشکده هستند، همکاران ما آمادگی دارند و آپ امتیاز خاصی نداشته و در یک همکاری دو جانبه با پژوهشکده برای پوشش بهتر اخبار همکاری می کند.

وی درباره سایر اختیاراتی که به آپ داده شده از جمله خرید بلیت، اظهار داشت: این موضوع می تواند در میزگردهای همایش بررسی شود. از سوی دیگر این موضوع باید از طرف مقررات گذاران پاسخ داده شود و اینکه آیا همه ابزارک ها فرصت های برابری با هم دارند یا نه؟

رییس پژوهشکده پولی و بانکی در پاسخ به سوالی درباره ارزرمزها بیان داشت: باید ارز رمز ملی را جدی بگیریم. ارز رمز ملی می تواند در همایش بانکداری الکترونیک ایجاد و معرفی شود و باید با جدیت وارد این موضوع شده و به سمت استفاده از کاربردهایی که این نوع ارزها می تواند برای ما ایجاد کند، حرکت کنیم.

وی خواستار آن شد که برای پاسخ به نگرانی هایی که درباره استفاده از رمزارزها وجود دارد، باید به سمت مقررات گذاری برای آنها حرکت کنیم و تصریح کرد: فضای ارزرمزها می تواند امکانات خوبی را برای ما ایجاد کند. این روزها بحث ایجاد ارزرمز ملی مطرح است و نهادهای مختلف در حال کار بر روی آن هستند، ولی تاکنون به تصمیم مشخصی درباره آن نرسیده ایم. استفاده از این نوع ارزها می تواند بخشی از مشکلات کشور را حل کند.

دیواندری درباره آینده استفاده از بیت کوین و سایر ارزرمزها در ایران اظهارداشت: ارزرمزها واقعیت هایی هستند که وجود دارند و نمی توانیم آثار آن را از بین ببریم. بسیاری از کشورها این نوع ارزها را به رسمیت شناخته و به سمت مقررات گذاری برای آنها حرکت کرده اند و ما نیز باید واقعیت ها را پذیرفته و به سمت مقررات گذاری برای آنها حرکت کنیم.

دبیر هشتمین همایش بانکداری الکترونیک، مقررات گذاری را عاملی برای کاهش آثار سوء ارزرمزها عنوان کرد و گفت: در دنیا کشورهای مختلف موضع متفاوتی درباره این ارزها دارند و در حال حاضر بانک مرکزی ایران آنها را به رسمیت نمی شناسد و مجوز فعالیت ندارند، اما به نظر من باید به سمت پذیرش واقعیت ها و مقررات گذاری برای آنها حرکت کنیم.

دیواندری درباره اینکه آیا نوع نگاه به رمزارزهای و بلاک چین در ایران تغییر کرده است یا نه؟ اظهار داشت: آثار و کارکرد بلاک چین خود را به تدریج نشان می دهد. نظام بانکی ما زمانی با اثرات کم به بلاک چین نگاه می کرد و امروزه دنیا متوجه شده که بلاک چین کاربردهای وسیعی دارد و مفهوم انتقال ارزش را دارد.

وی ادامه داد: در حالی که دنیا به سمت تمرکززدایی در حال حرکت است، سیستم فناوری بانک ها در ایران به سمت تمرکزگرایی حرکت می کند. از سوی دیگر دانش ما درباره بلاک چین در حال زیاد شدن است و مقررات گذار با تحولاتی در تکنولوژی مواجه است و ما نباید آن را از دستور کار خارج کنیم.

دبیر هشتمین همایش بانکداری الکترونیک درباره اینکه آیا قرار است در موضع بانک مرکزی درباره ارزرمزها تغییری ایجاد شود یا نه؟ گفت: اگر به واقعیت ها توجه نکنیم آنها خود را به ما تحمیل می کنند. بانک مرکزی باید مانند سایر نهادها واقعیت ها را بپذیرد.

وی ادامه داد: در گذشته فین تک ها جایگاهی نداشتند ولی امروزه می بینیم که هر کدام از بانک ها با چندین فین تک مختلف همکاری می کنند و روندهای بانک مرکزی نیز در معرض این تغییرات است. به همین جهت باید به سمت مقررات گذاری برای آنها برویم.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا