بورسبورس انرژی

روز سوم نفت بورسی

 

امروز برای مرتبه سوم یک میلیون بشکه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران به قیمت پایه هر بشکه ۵۲.۴۲ دلار پرمیوم رأس ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه در رینگ بین الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه می شود.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  سال ۱۳۳۲ با ملی شدن صنعت نفت این ثروت ملی از انحصار خارجی ها، مشخصا انگلیس خارج شد و در اختیار دولت قرار گرفت و اکنون با عرضه نفت خام در بورس انرژی تجارت طلای سیاه با نظارت مستقیم مردم انجام می شود. به گفته بسیاری از صاحب نظران اقتصادی عرضه موفق نفت خام در بورس انرژی به میزان ملی شدن صنعت نفت مهم است و امروز برای مرتبه سوم یک میلیون بشکه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران به قیمت پایه هر بشکه ۵۲.۴۲ دلار پرمیوم رأس ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه در رینگ بین الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه می شود.

در مرحله نخست عرضه نفت خام در بورس انرژی (ششم آبان‌ماه)، یک میلیون بشکه نفت با قیمت پایه ۷۹ دلار و ۱۵ سنت عرضه و ۲۸۰ هزار بشکه نفت با قیمت ۷۴ دلار و ۸۵ سنت برای هر بشکه معامله شد. در مرحله دوم (یکشنبه، ۲۰ آبان‌ماه) نیز نفت با قیمت پایه ۷۱ دلار و ۵۹ سنت روی تابلوی معاملات رفت و سرانجام تمام ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام عرضه شده  با قیمت ۶۴ دلار و ۹۷ سنت معامله شد و با دو مرحله عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران،  ۹۸۰ هزار بشکه نفت خام فروش رفت. امروز نیز برای مرتبه سوم یک میلیون بشکه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران به قیمت پایه هر بشکه ۵۲.۴۲ دلار پرمیوم رأس ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه در رینگ بین الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه می شود.

عرضه نفت در بورس انرژی با هدف افزایش شفافیت، ورود بخش خصوصی به این صنعت و مدیریت فضای تحریم صورت گرفته و اکنون آنچه اهمیت دارد عرضه مستمر طلای سیاه در بازار سرمایه کشور است. عرضه نفت در بورس مانند ملی شدن صنعت نفت یک روز تاریخی در اقتصاد ایران است و اگر عرضه نفت و محصولات وابسته آن در بورس ادامه داشته باشد، بورس نفت ایران در منطقه می تواند جایگاه ویژه ای پیدا کند.

هرچند عرضه نفت خام در بورس دیر اتفاق افتاد، ولی حرکتی مثبت و ضروری بود و اگرچه ممکن است قدم های اولیه عرضه نفت خام در بورس انرژی با ضعف هایی همراه باشد اما به مرور نقاط ضعف برطرف می شود و شفافیت، قیمت گذاری منصفانه، ورود بخش خصوصی به تجارت نفت و عبور از شرایط تحریم چهار ویژگی عرضه نفت خام در بورس انرژی است.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا