ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

امارات و عربستان به دنبال عرضه یک ارز دیجیتال مشترک

دو کشور امارات متحده عربی و عربستان سعودی از راه‌اندازی یک شبکه مالی مشترک مبتنی بر ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده خبر دادند.

به گزارش آرمان اقتصادی، با توجه به افزایش اهمیت ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده در جهان، حالا به نظر می‌رسد که کشورهای متعددی به فکر راه اندازی ارزهای دیجیتالی اختصاصی برای خود افتاده و شبکه‌های مالی مبتنی بر فناوری بلاک‌چین را در کشورهای خود توسعه دهند.

حالا در تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از سوی عرب نیوز، دو کشور امارات متحده عربی و عربستان سعودی نیز تصمیم گرفته‌اند در جریان نخستین شورای همکاری میان این دو کشور به برقراری، توسعه و راه اندازی یک ارز دیجیتالی رمزنگاری شده اختصاصی بپردازند تا عملکرد دولت و تبادلات و معامللات مالی در بانک های فعال در این دو کشور را تسهیل کرده و بهبود ببخشد.

همچنین بخوانید

استفاده از این ارز دیجیتال در مرحله نخست به تعاملات بانکی این دو کشور محدود می شود و هدف آن نیز جا انداختن فناوری بلاک چین و افزایش رقابت پذیری میان شرکت های توسعه دهنده ارزهای دیجیتال رمزپایه در این دو کشور است تا از گردونه رقابت تنگاتنگی که در جهان بوجود آمده است، عقب نیفتاده و سیستم های بانکی و مالی خود را به روزرسانی کرده و بهبود ببخشند.

یکی دیگر از اهداف این پروژه، بررسی تاثیرات یک ارز دیجیتالی واحد بر سیاست های پولی و مالی در این دو کشور است.

به گفته کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه ارزهای مجازی، روی آوردن کشورهای مختلف به این فناوری نه تنها امنیت سایبری تراکنش های مالی یمان بانک ها و موسسات مالی مختلف را افزایش و ارتقا می بخشد، بلکه در صرفه جویی مالی، ارتقای تراز تجاری و تقویت تبادلات در زیرساخت های کشورهای مربوطه تاثیر گذار خواهد بود.

در نشستی که هیئتی از نمایندگان این دو کشور برگزار کردند، مفاد طرح و پیش نویسی را  تحت عنوان «همکاری امنیتی زنجیره تامین مشترک» امضا کردند که البته پنج طرح دیگر نیز با هدف افزایش همکاری و تعاملات مثبت و سازنده میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی  به امضا رسید که می توان به همکاری هایی در زمینه تسهیل ترافیک، بهبود فرودگاه ها بر اساس شرایط افراد دارای معلولیت، ایجاد برنامه آگاهی مالی برای کودکان و نوجوانان هفت تا هجده ساله، توسعه پلتفرمی برای پشتیبانی از بنگاه‌های کوچک و متوسط محلی و یکپارچه سازی بازارهای هوانوردی شهری اشاره کرد.

با توجه به افزایش محبوبیت و استقبال بی‌نظیر کاربران و نهادهای دولتی و خصوصی در جهان از ارزهای دیجیتالی رمزنگاری‌شده همچون بیت کوین، کشورهای مختلفی هم‌اکنون درصدد هستند تا با تعیین ضوابط و قوانین سخت‌گیرانه و همچنین عرضه ارزهای دیجیتالی اختصاصی به افزایش امنیت مبادلات این چنینی کمک کرده و در عین حال به جریان روز جهان که استفاده از ارزهای مجازی رمزپایه است، بپیوندند و در این خصوص از سایر کشورها عقب نمانند.

چندی پیش بود که اخبار منتشر شده در رسانه‌ها حاکی از آن بود که روسیه با موافقت و و دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه قصد دارد به توسعه، معرفی و عرضه یک ارز دیجیتالی رمزپایه اختصاصی تحت عنوان « کریپتو روبل»  بپردازد تا بتواند بدین وسیله تمامی مبادلات تجاری و مالی را با آن انجام داده و بر آن کنترل، نظارت و مدیریت کامل داشته باشد. بسیاری دیگر از کشورهای دیگر نیز در اقدامی مشابه تصمیم گرفته اند که به توسعه ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده اختصاصی برای خود بپردازند.

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا