انرژی

بهره‌مندی ۳۰۰ روستا و ۲۰ شهر کشور از نعمت گاز در دهه فجر

همزمان با چهل سالگی پیروز انقلاب اسلامی، طرح‌های گازرسانی در حدود ۱۶۰۰ صنعت بزرگ و کوچک به همراه ۳۰۰ روستا و ۲۰ شهر با هزینه ۳۳۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسند.

به گزارش آرمان اقتصادی، پروژه ساخت خط لوله ۴۳ کیلومتری انتقال گاز ۳۰ اینچ صنایع فولاد بوتیای ایرانیان امروز (دوشنبه، یکم بهمن‌ماه) با حضور سعید مومنی – مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز – و بهرام صلواتی – قائم مقام مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز – آغاز شد.

خط لوله انتقال گاز ۳۰ اینچ باغین – زرند به طول تقریبی ۴۰ کیلومتر از حوالی شهر باغین تا کارخانه فولاد بوتیای ایرانیان با هدف گازرسانی به این کارخانه احداث می‌شود؛ در این پروژه ۳۰۰ هزار مترمکعب عملیات خاکی شامل حفاری و مسیرسازی و ۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعب بتن‌ریزی انجام خواهد شد.هزینه اجرای این طرح، ۲۰۸ میلیارد و ۲۹۸ میلیون و ۷۰ هزار و ۱۹۸ ریال و مبلغ ارزی آن بیش از  ۳ میلیون و ۶۱۰ هزار و ۱۶۲ یوروست.

بهرام صلواتی در مراسم آغاز به کار پروژه احداث خط لوله ۳۰ اینچی انتقال گاز به صنایع فولاد بوتیای ایرانیان، درباره طرح‌های جدید گازرسانی آماده بهره‌برداری در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: توسعه گازرسانی سبب اشتغال‌زایی، رفاه و حفظ محیط زیست می‌شود و مهاجرت معکوس را به همراه دارد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز افزود: طرح گازرسانی به صنایع فولاد بوتیای ایرانیان کرمان به طول ۴۰ کیلومتر و با قطر ۳۰ اینچ احداث می‌شود که مصرف روزانه ۷۰ هزار مترمکعب گاز را به همراه خواهد داشت و تاثیر مهمی بر صرفه‌جویی و کاهش مصرف سوخت‌های میان تقطیر خواهد داشت.

صلواتی اظهار امیدواری کرد که پیمانکار اجرایی در موعد مقرر احداث این خط لوله گاز را تکمیل کند.

بخش زیادی از گاز تولیدی کشور در مصارف خانگی استفاده می‌شود

همچنین سعید مومنی در آیین کلنگ‌زنی پروژه احداث خط لوله ۳۰ اینچی انتقال گاز به صنایع فولاد بوتیای ایرانیان گفت: تامین انرژی اصلی این صنعت برای شرکت ملی گاز ایران افتخار است و امیدوارم با گازرسانی، این کارخانه بهره‌وری انرژی بالایی داشته باشد.

وی با بیان این‌که امروز گاز تامین‌کننده بیش از ۷۰ درصد از سبد انرژی کشور است، افزود: روز یکشنبه (۳۰ دی‌ماه)، ۲۴ میلیون مترمکعب گاز تنها برای صنایع فولاد ارسال شد.

مومنی ادامه داد: هم‌چنین ۷۴۹ میلیون مترمکعب در سراسر ایران، گازرسانی داشتیم که ۶۴۳ میلیون مترمکعب از آن مربوط به بخش مصارف بوده است، بنابراین اگر رقم یادشده به صنایع بزرگ، مانند کارخانه‌ای که امروز گازرسانی شده است، اختصاص یابد، شاهد توسعه و رونق اقتصادی کشور خواهیم بود.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز تصریح کرد: بخش زیادی از گاز تولیدی کشور در مصارف خانگی استفاده می‌شود، بنابراین اگر در این بخش برای مصرف بهینه گاز طبیعی تلاش کنیم، در بخش تامین انرژی صنایع نیز مشکلی نخواهیم داشت.

مومنی تصریح کرد: تابستان امسال روزانه تا ۲۸۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها ارسال کردیم؛ گاز طبیعی، نعمت الهی و ارزشمند است که نصیب ایرانیان شده است و باید به نحو احسن از آن استفاده کنیم. یکی از راه‌های صحیح مصرف گاز، کاهش شدت مصرف انرژی در بخش‌هایی است که بیش‌تر جنبه گرمایشی دارند.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: طرح گازرسانی به صنایع فولاد بوتیای ایرانیان یکی از طرح‌های شاخص در میان طرح‌های استان کرمان است که می‌تواند در تولید و اشتغال‌زایی اثرگذار باشد.

 

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا