بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

رویداد معرفی و ارائه برنامه توسعه ناحیه نوآوری شریف برگزارشد / دهبیدی پور: تا سال آینده یکصد واحد دیگر به ناحیه نوآوری شریف افزوده می‌شود

 

رویداد معرفی و ارائه برنامه توسعه ناحیه نوآوری شریف به همراه معرفی طرح‌های برتر فراخوان برج فناوری طرشت ۲۵ دی‌ماه در سالن جابربن‌حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در این مراسم، محمود فتوحی، رییس دانشگاه صنعتی شریف، حسین عبده تبریزی، استاد دانشگاه، سورنا ستاری،  معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، مجید دهبیدی پور، رییس پارک علم و فناوری شریف و پرویز حناچی، شهردار تهران به‌عنوان سخنران حضور داشتند. در پایان مراسم از کتاب «جنگل بارانی: چگونه یک سیلیکون ولی دیگر بسازیم!» ترجمه آیت حسینی و یعقوب زاهدی رونمایی شد.

همچنین بخوانید

 

دانشگاه شریف و ارتباط با صنعت

محمود فتوحی، رییس دانشگاه شریف، محورهای اصلی برنامه راهبردی دانشگاه شریف را سرآمد بودن در آموزش، پژوهش و فناوری، اثربخشی اجتماعی و کسب استقلال نسبی مالی عنوان کرد و گفت: «ما در معاونت پژوهش و فناوری دو مدیریت پژوهش و ارتباط با صنعت و فناوری داریم. در حوزه پژوهش عمدتا بر کارهای پژوهش بنیادی تاکید می‌شود اما آنچه در دانشگاه مدنظر ماست کیفیت محوری به جای کمیت محوری است؛ اگرچه در بعضی موارد باعث شده روی آوردن به سمت کیفیت محوری در بودجه دانشگاه که عمدتا بر مبنای تعداد حساب می‌شود ضرر کنیم ولی راهبرد اصلی خود را کیفیت محوری قراردادیم.»

فتوحی، با تاکید بر اینکه تکیه صنایع کشور عمدتا بر واردات بی‌رویه محصول و تکنولوژی است و نیاز کمتری به ارتباط با دانشگاه در این صنایع حس می‌شود گفت: «دانشگاه شریف سعی کرده ارتباط خود را در صنعت و اثربخشی اجتماعی رشد بدهد که در این راستا به‌عنوان اولین دانشگاه کشور ازنظر حجم فعالیت‌های ارتباط با صنعت شناخته‌شده است.»

محمود فتوحی، رییس دانشگاه شریف

محمود فتوحی، رییس دانشگاه شریف

رییس دانشگاه شریف، درباره تحقق آرزوی دیرینه‌ای که در بخش صنعت با دانشگاه وجود داشته گفت: «این دو بخش باید احساس نیاز متقابل داشته باشند؛ دانشگاه برای رشد فعالیت خود و صنعت به منظور استفاده از تکنولوژی برای رشد و ارتقای محصولات به ایجاد رابطه با یکدیگر نیاز دارند.»

فتوحی، پارک علم و فناوری که در سال ۱۳۹۵ تاسیس‌شده را به عنوان آخرین حلقه زنجیره دانش و ارزش این مجموعه معرفی کرد و افزود: «استقرار ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان در ناحیه نوآوری شریف نشان‌دهنده جذابیت پتانسیل دانشگاه صنعتی برای کسب‌وکار دانش‌بنیان است. پارک فناوری حامی و مرتبط با شرکت‌های بخش خصوصی است و توسعه نهادی را در دستور کار خود قرار داده است؛ همچنین از ظرفیت نهادهایی چون شتاب‌دهنده، مرکز رشد، صندوق پژوهش و فناوری و تامین‌کننده خدمات دیگر بهره خواهد برد. توسعه فناوری مکمل حلقه آموزش و پژوهش در دانشگاه‌هاست.»

او رویکرد توسعه نوآوری دانشگاه شریف را عدم تکیه زیاد به منابع دولتی و استفاده حداکثری از توان‌بخش خصوصی، توجه به ناحیه اطراف دانشگاه به عنوان مکمل فعالیت علمی پژوهشی و تبلیغات دانشگاه عنوان کرد.

 

ایجاد ناحیه شریف اتفاقی نیست

در ادامه این مراسم، عبده تبریزی گفت: «جمع‌آوری صنعت نوآوری، کارآفرینان، استارت‌آپ و سرمایه مخاطره‌آمیز برحسب‌ تصادف اتفاق نمی‌افتد. توان شبکه‌سازی به لحاظ اشتراک افکار ایده‌ها و بازاریابی در ایجاد رابطه بین شرکت‌ها و مردم محلی را نباید نادیده گرفت.»

عبده تبریزی، استاد دانشگاهعبده تبریزی، استاد دانشگاه

عبده تبریزی، استاد دانشگاه

عبده تبریزی، در ادامه صحبت‌هایش گفت: «در مناطق نوآوری سه نوع دارایی جمع می‌شود؛ دارایی اقتصادی که محرک‌های نوآوری هستند و در داخل کشور قرار دارند، دارایی فیزیکی که مسئولیت آن را شهرداری برعهده دارد و دارایی حاصل از شبکه‌سازی که بخش خصوصی نقش اساسی در ایجاد آن را ایفا می‌کند. از ترکیب این سه دارایی اکوسیستم نوآوری که بخشی از نیاز کلی کشور است شکل می‌گیرد.»

 

پراکندگی نواحی فناوری در تهران

درادامه مجید دهبیدی‌پور، با اشاره به نقشه پراکندگی نواحی فناوری درسطح تهران گفت: «حوزه‌های نوآوری از شرقی‌ترین نقطه تهران با پارک نوآوری پردیس آغاز می‌شود و به برج دانشگاه امیرکبیر می‌رسد، پارک امیرآباد دانشگاه تهران نقطه بعدی در حوزه نوآوری به شمار می‌رود. پارک نوآوری شریف و کارخانه نوآوری  که در جاده مخصوص کرج قرار دارد آخرین نقطه‌های ناحیه‌های نوآوری هستند.»

دهبیدی‌پور، درباره ویژگی‌های ناحیه شریف گفت: «وجود زیرساخت حمل‌ونقل آسان، نزدیکی به یکی از کانون‌های علم و فناوری کشور (دانشگاه شریف)، استقبال شرکت‌های فناوری و استارت‌آپ‌ها در دو دهه اخیر از این ناحیه باعث ایجاد ناحیه شریف شده است.»

 مجید دهبیدی‌پور، رییس پارک علم و فناوری  مجید دهبیدی‌پور، رییس پارک علم و فناوری

مجید دهبیدی‌پور، رییس پارک علم و فناوری

او گفت: «طبق طرح مطالعاتی که روی ۲۱ ناحیه نوآوری در دنیا انجام‌شده ویژگی ناحیه نوآوری بهره‌گیری از دارایی اقتصادی، فیزیکی و ارتباطی است. مهم‌ترین عوامل موفقیت نواحی نوآوری توجه به تفریح‌ وکار مردم است. ناحیه نوآوری نمی‌تواند بدون تعامل با مردم آن منطقه پیشرفت کند.»

 

اقداماتی برای توسعه ناحیه نوآوری شریف

رییس پارک علم و فناوری شریف، موارد زیر را از اقدامات برنامه‌ریزی‌ شده در جهت توسعه ناحیه فناوری شریف برشمرد: «عقد قرارداد با مشاور شهرداری منطقه ۲ برای شناسایی زمین‌های خالی به‌منظور ساخت اطلس نوآوری که در اردیبهشت سال آینده رونمایی می‌شود، طراحی المان‌های شهری شرکت‌های نوآوری و نصب آن در سطح شهر، ساخت برج فناوری طرشت با ۲۵ هزار مترمربع در ۱۵ طبقه و ۱۲۰ واحد که تا تابستان سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد، ارائه خدمات خاص به شرکت‌ها و مردم مانند ارائه تسهیلات بانکی خاص، ایجاد بستر لازم برای استفاده از اینترنت پرسرعت و بهبود ارائه خدمات شهری و رفاهی به مردم منطقه.»

دهبیدی‌پور، در پایان، طراحی ۳۰ بسته سرمایه‌گذاری در اطلس، طراحی و نصب المان‌های شهری، ایجاد پنج مرکز نوآوری جدید در منطقه، راه‌اندازی سه پروژه جدید مشارکتی به‌جز برج طرشت و اضافه شدن حدود ۱۰۰ شرکت دیگر به این مجموعه تا زمستان سال ۱۳۹۸ را وعده داد.

 

اکوسیستم عامل اصلی ایجاد ناحیه نوآوری

سورنا ستاری، معاون علمی و فرهنگی رییس جمهوری، اکوسیستم را عامل اصلی ایجاد نواحی نوآوری در دنیا دانست و گفت: «آنچه باعث می‌شود نوآوری و اقتصاد مبتنی بر دانش داشته باشیم اکوسیستم است.»

او ضمن تاکید بر اینکه پژوهشی که با پول دولت انجام شود محکوم به شکست است گفت: «زمانی می‌توانیم محصولاتی با اتکا به دانش داشته باشیم که مشارکت چندین برابری بخش خصوصی نسبت به دولت را تجربه کنیم.»

سورنا ستاری، معاون علمی و فرهنگی رییس جمهوریسورنا ستاری، معاون علمی و فرهنگی رییس جمهوری

سورنا ستاری، معاون علمی و فرهنگی رییس جمهوری

معاون علمی و فرهنگی رییس جمهوری، وظیفه اصلی دولت را ایجاد اکوسیستم و فضای کسب‌وکار دانست و اضافه کرد: «نوع کمک مالی دولت باید به‌گونه‌ای باشد که بخش خصوصی را تشویق به سرمایه‌گذاری کند.»

او درباره ایجاد محیط کسب‌وکار خاطرنشان کرد: «ما پتانسیل فوق‌العاده‌ای در بخش نیروی انسانی در کشور داریم، هدایت صحیح آنها زمانی شکل می‌گیرد که اکوسیستم درست شود. بخش مهم در اکوسیستم، شهرداری‌ها هستند که امید است با همکاری شهرداری بتوانیم فضای موجود را توسعه دهیم.»

 

همکاری شهرداری در توسعه پارک فناوری شریف

در ادامه این برنامه پرویزحناچی، شهردار تهران گفت: «در آینده شاهد شرکت‌هایی از نوع نیاز و ارتباط با دانشگاه هستیم اگر در ایجاد فضای این شرکت‌ها در چارچوب شهرداری عمل کنیم جای نگرانی نیست. در این راه شهردار و شهرداری منطقه ۲ همراه پارک فناوری خواهند بود.»

پرویز حناچی شهردار تهران پرویز حناچی شهردار تهران

پرویز حناچی شهردار تهران

در این مراسم از کتاب «جنگل بارانی: چگونه سیلیکون ولی دیگری بسازیم!» ترجمه آیت حسینی و یعقوب زاهدی رونمایی شد.

همچنین تفاهم‌نامه سه‌جانبه توسعه ناحیه شریف بین معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری، پارک نوآوری شریف و شهرداری منطقه دو منعقد شد.

 

 

منبع
راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا