بانکبانک و بیمه

طرح بانکداری بدون ربا در مجلس بایگانی شد!

با تشکیل نشدن جلسه کمیسیون اقتصادی به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضا، بررسی طرح بانکداری بدون ربا در مجلس نهم به بایگانی رفت.

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، هشت نفر از اعضای کمیسیون اقتصادی در روز یکشنبه و دوشنبه در جلسه شرکت نکردند تا جلسه به حد نصاب نرسد و قولی که به دوستان داده‌اند زیر پا گذاشته نشود،دو جلسه تقریبا مشابه در دو روز برگزار شد.

با این نیامدن‌ها، در کنار گسیل مدیران بانکی و وزارت اقتصاد به جلسه کمیسیون، طرح بانکداری بدون ربا را در روزهای پایانی مجلس نهم به بن بست رساند تا همه دوباره صبر پیشه کنند تا به قول مدیرعامل بانک پارسیان یک سال، اما بنا بر شواهد و قرائن، تا زمان نامعلومی لایحه بیاید.

به انتظار بنشینند تا دولت بررسی لایحه‌ای را که سال‌های سال‌ است در بانک مرکزی و معاونت بانک و بیمه وزارت اقتصاد خاک می‌خورد و هراز گاهی برای حالی نبودن عریضه دستی به سر و گوشش کشیده و گرد فراموشی را از روی آن پاک می‌شود، تمام کند و اگر دولت صلاح دید و منافع سرمایه‌داران بزرگ هم در لایحه حفظ شده بود، به مجلس بفرستد.

بله؛ بر سر طرح بانکداری مجلس آن چیزی آمد که بر طرح اصلاح نظام بانکی دولت‌های نهم و دهم آمد. حواسمان هست درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم؟ هزار میلیارد تومان سرمایه و دارایی.

فقط خدا می‌داند چه لابی‌هایی شد و چه کسانی تمطیع شدند تا روند بررسی طرح را بر هم بزنند. در این سال‌ها آنقدر نوشته‌ایم و نوشته‌اند که سیستم بانکی باید اصلاح شود و چه کارها و سنگ‌اندازی‌هایی در این مسیر شده که بازنویسی آنها تکرار مکررات است.

اما این توصیه به نمایندگان فعلی که در مجلس آینده هم حضور دارند، خالی از لطف نیست. شما رفتار دولت‌ها در قبال اصلاح نظام بانکی و وعده‌های پی‌در‌پی برای اصلاح آن را دیده و شنیده‌اید و باید به این نتیجه رسیده باشید که به انتظار دولت‌ بودن برای اصلاح نظام بانکی، نتیجه‌ای جز بغرنج‌تر شدن مشکلات نظام بانکی و تاخیر در اصلاح آن ندارد.

۹ سال از مطرح شدن اصلاح نظام بانکی می‌گذرد اما دریغ از یک لایحه و شک نکنید اگر مجلس وارد گود نشود، آش همان آش است و کاسه همان کاسه.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا