بورسبورس کالا

لزوم احترام به فضای رقابتی در اقتصاد/ شفافیت و رقابت در ذات بورس کالاست

عضو کمیسیون اقتصادی خانه ملت بر لزوم تقویت بازار سرمایه، ایجاد مشوق برای صنایع جهت استفاده از ظرفیت‌های این بازار و عدم هر گونه دخالت در روند نظام بازار و رقابت در بورس کالا تاکید کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایلنا، علی اکبر کریمی با بیان اینکه باید نهایت جدیت و دقت را برای ایجاد شفافیت و فضای رقابتی در اقتصاد با استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه را داشت، گفت: باید توجه کرد که از مهم ترین کارکردهای بازار سرمایه، ایجاد شفافیت و رقابت در اقتصاد است، اما بعضا مشاهده میکنیم که با برخی دخالت‌ها، از کارآمدی بازار سرمایه کاسته میشود که باید به جد از این اقدام پرهیز شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به کارکردهای بورس کالای ایران اشاره کرد و افزود: بورس کالا در اقتصاد به منظور ایجاد فضای رقابتی، شفافیت و فاصله گرفتن از اقتصاد دستوری راه اندازی شد و به همین دلیل نیز شاهد ورود گسترده کالاها و تولیدکنندگان پرشمار به این بازار بوده ایم. اما در ماه های اخیر شاهد برخی دخالت ها در جریان معاملات بورس کالا بوده ایم که نه مصرف کننده و نه تولیدکنندگان نیز از این دخالت ها حمایت نمی کنند.

کریمی با بیان اینکه مجلس نیز بر لزوم احترام به نظام بازار و لزوم تقویت بورس کالا تاکید دارد، افزود: بورس کالا بستری است که قیمت کالاها در آن براساس عرضه و تقاضای بازار و به صورت شفاف کشف می‌شود و نباید دخالتی در آن صورت نگیرد تا فضای رقابتی در اقتصاد حاکم شود؛ در این بین نظارت بر روند معاملات و اتخاذ تصمیمات درست با استفاده از آمارهای بورس کالا که بیانگر میزان مازاد یا کمبود یک محصول است می توان به نهادهای تصمیم گیر کمک شایانی کند.

وی به نقش مهم بازار سرمایه در شرایط فعلی کشور برای استفاده از حجم نقدینگی موجود در جامعه اشاره کرد و گفت: باید به کمک ظرفیت های موجود در بازار سرمایه نقدینگی جامعه را به سمت فعالیت های تولیدی هدایت کرد؛ چراکه بزرگترین نیاز تولیدکنندگان، تامین نقدینگی است.

وی به مدیران بازار سرمایه پیشنهاد کرد برنامه ای برای هدایت نقدینگی برای فعالیت های تولیدی و صندوق های پروژه محور و انتشار اوراق ارایه کنند و گفت: حوزه نفت و گاز، مسکن و بافت فرسوده، زیرساخت های کشور همچون حمل و نقل ریلی و جاده ها حوزه هایی هستند که می توانند پیشتاز باشند. در این زمینه بازار سرمایه باید برنامه ای برای این حوزه ها داشته باشد تا این اتفاق خوب برای استفاده از پتانسیل‌های این بازار در هدایت نقدینگی اتفاق بیفتد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا