بورسبورس اوراق

ضریب نفوذ بازار سرمایه افزایشی است / فرهنگ سازی در دستور کار سازمان بورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار:

بازارسرمایه در چند سال گذشته نقش مهمی در تأمین نیاز مالی شرکت‌ها داشته و امیدواریم که ضریب نفوذ بازار سرمایه با افزایش کدهای سهامداری از طریق سهام عدالت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و فرهنگ‌سازی که سازمان بورس دنبال می‌کند؛ تقویت شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نقل از بورس نیوز، دکتر شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور ضمن بیان مطلب فوق گفت: در بازار سرمایه، ریسک‌ها قابل مدیریت هستند و با مهندسی مالی می‌توان ریسک‌ها را در بازار سرمایه مدیریت کرد.

وی ادامه داد: در مورد بانکداری شرکتی و تأمین مالی شرکت‌ها از بازار سرمایه موضع‌گیری‌های خوبی در این ماه‌ها صورت گرفته و طبیعتاً تأمین مالی شرکتی در بورس یکی از راهکارهایی است که باید با کاهش نرخ تأمین مالی در کشور و با تسهیل دسترسی به منابع مالی برای شرکت‌های تولیدی به رشد اقتصادی، اشتغال بیشتر، صادرات بیشتر منجر می‌شود.

دکتر محمدی تأکید کرد: بازار سرمایه این آمادگی را اشته تا برای شرکت‌ها تأمین مالی کند و تاکنون ۴۵۰۰ میلیارد تومان برای شرکت‌ها تأمین مالی انجام داده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برای شرکت‌ها تأمین مالی فقط از طریق انتشار اوراق رخ داد و اگر بخواهیم افزایش سرمایه شرکت‌ها را در نظر بگیریم، این عدد به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور اظهار داشت: البته طبق قانون بودجه بازار سرمایه برای دولت بالای ۵۰ هزار میلیارد تومان تأمین مالی انجام می‌دهد و اگر ازاین‌رو نگاه کنیم، باید جایگاه تأمین مالی شرکتی ارتقا پیدا کند.

وی افزود: نقش دولت در جذب منابع باید کاهش پیدا کند و نقش بخش‌خصوصی و تعاونی‌ ها بیشتر شود؛ شرکت‌ های بورسی شفاف‌ترین شرکت‌های کشور هستند، مالیات خوبی می‌پردازند و اشتغال خوبی ایجاد می‌کنند و به همین دلیل باید از ایشان حمایت شود.

دبیر شورایعالی بورس ضمن بیان این مطلب که بازار سرمایه به سهم خودش تلاش خواهد کرد تا هم نرخ تأمین مالی را کاهش دهد و هم ابزار های متنوعی را که دارد برای شرکت‌ ها به کار گیرد خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر کد سهامداری در کشور وجود دارد که نسبت به کشورهای همسایه عدد بسیار بالایی است، یعنی ضریب نفوذ بازار سرمایه ایران به لحاظ تعداد مناسب است اما به لحاظ سهام شناور آزاد باید بیشتر شود.

وی افزود: بحثی که بورس و همه ارکان کشور در مورد آن تلاش کردند، توسعه سرمایه‌گذاری و ترویج سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بود. کسانی که نسبت به بعضی از ملاحظات ازجمله مدیریت ریسک بیشتر توجه دارند، می‌توانند در یونیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، سرمایه‌گذاری کنند.

دکتر محمدی گفت: بحث دیگر بازار سرمایه در فضای فعلی، فرهنگ‌سازی است. برنامه‌های متعددی داریم از بحث بازی‌سازی تا لیگ ستارگان بورس و همچنین لیگ الگوریتم‌های بورسی که هم‌اکنون در حال برگزاری است. نمایشگاه‌ها و همایش‌های مختلفی در دست اقدام است و بورس و رسانه؛ نیز ارتباط خوبی دارند.

وی افزود: از این حیث سازمان بورس خود را موظف به فرهنگ‌سازی بیشتر می‌داند. امیدواریم که ضریب نفوذ بازار سرمایه با افزایش کدهای سهامداری از طریق سهام عدالت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و فرهنگ‌سازی که سازمان بورس دنبال می‌کند؛ تقویت شود.

سخنگوی سازمان بورس در بازار سرمایه در موردانتقاد برخی افراد از عرضه‌های اولیه در شرایط رکود بازار و اقتصاد ایران گفت: تنها یک عرضه در دورانی که بازار کمی خود را تصحیح می‌کرد اتفاق افتاد و آن نیز عرضه گهر زمین بود که بسیار موفق بود اما؛ ما هم اعتقادداریم که شادابی سهام موجود در بازار باید اولویت اول بازار سرمایه باشد.

دکتر محمدی تصریح کرد: به‌طور طبیعی سازمان بورس تلاش خواهد کرد زمان‌بندی عرضه را از بورس تهران و فرابورس به‌طور دقیق‌تر دریافت کند. جاهایی هم سهامداران علاقه دارند که سهام جدید بیاید، انشا الله با زمان‌بندی بهتری انجام خواهد شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا